Lite fundersam på min r6a, är den konstig?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Okey igår körde jag en bit med cykeln.

Den hade stått ute i kylan några timmar la i 1an efter den fått gå lite gran... gasade iväg och skulle läga i 2an men det gick typ inte, fick trycka 2 gånger på växelspaken så kom den i :3freak och jag tryckte ordentligt. Men det verkade bli bättre efter ett tag, kan det ha med att oljan var kall?

Har sett det i andra trådar men, när kopplings handtaget var ute så skramlade det lite men när jag tog in det så slutade de :3freak varför, ska det vara så ? Det här var när den var varm.

Den varvar 5000 rpm på 6an i 100km/h tycker det känns mycket :3freak är det normalt

Annars gick de bra!

//Alex

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Skramlet med kopplingen ute och varvtalet på 6:an kan jag bekräfta...har inte haft problem med att få i tvåan (har dock aldrig stått ute i kylan).
/Mattias

P.s. Min är helt original och har gått ~150 mil.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Mr Helmut skrev:
Okey igår körde jag en bit med cykeln.

Den hade stått ute i kylan några timmar la i 1an efter den fått gå lite gran... gasade iväg och skulle läga i 2an men det gick typ inte, fick trycka 2 gånger på växelspaken så kom den i :3freak och jag tryckte ordentligt. Men det verkade bli bättre efter ett tag, kan det ha med att oljan var kall?

Har sett det i andra trådar men, när kopplings handtaget var ute så skramlade det lite men när jag tog in det så slutade de :3freak varför, ska det vara så ? Det här var när den var varm.

Den varvar 5000 rpm på 6an i 100km/h tycker det känns mycket :3freak är det normalt

Annars gick de bra!

//Alex

Det där med varvtalet borde vell stämma..
Vad varvar en R6a som max?

Jag tror inte att man kan räkna såhär men om den varvar 5000rpm i 100km/h borde den vell varva 10000rpm i 200km/h, och det är vell inte helt åt skogen?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
beafcake skrev:
Svanen skrev:

Hääärliga 18 000. Vid tolvtusen börjar det roliga :squid

drar du den till 18000:va

Finns det varvstopp? har bara dragit den till 14500 än:) men då rörde det sig fint

15500rpm blir det då rött på min

Svanen skrev:

Jag tror inte att man kan räkna såhär men om den varvar 5000rpm i 100km/h borde den vell varva 10000rpm i 200km/h, och det är vell inte helt åt skogen?

det där med 100km/h 5000 och 200km/h vid 10000rpm tror jag inte funkar i praktiken men de är väll skit desamma.

Surre skrev:
Skramlet med kopplingen ute och varvtalet på 6:an kan jag bekräfta...har inte haft problem med att få i tvåan (har dock aldrig stått ute i kylan).
/Mattias

P.s. Min är helt original och har gått ~150 mil.

skönt då vet jag, men det där med att läga i växeln trodde en kille på verkstaden hade med att oljan var kall

Om man tänker sig långkörningar då man ligger på ca 10000 rpm hur skulle motorn må av det då? känns som om man skulle vilja dreva nästan :rolleyes:

Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Mr Helmut skrev:
det där med 100km/h 5000 och 200km/h vid 10000rpm tror jag inte funkar i praktiken men de är väll skit desamma.

Om den gör 100 vid femtusen så gör den nog 200 vid tio... Veven går dubbelt så snabbt då...Kedjan snurrar också dubbelt så snabbt... Och även hjulet...

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1100
hmmmm....

spelar det verkligen ingen roll om det är 1:1 i uväxling på högsta växeln.....hmm........ :banana

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Har för mig att min varvade c:a 5500-6000 vid c:a 110-120 så det låter rimligt.

Några 18000 lär den dock inte varva...

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hur kallt var det då?

Kollar man i manualen brukar det stå två olika viskositeter angivna beroende på omgivnigstemperatur så var den riktigt kall så kan det mycket väl vara oljan som var orsaken.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mr Helmut skrev:

Och varför skulle det inte stämma? Den lilla missvisningen som finns är att däcket expanderar lite men det är ju marginellt.
Och du kan inte veta om den är drevad genom att titta på vilket varv den har vid viss hastighet förstår du väl. Såvida du inte har en abnormt bra känsla för exakt hur fort 100km/h är eller om du åker brevid nån med exakt mätare.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
UltraMarine skrev:
Hur kallt var det då?

Kollar man i manualen brukar det stå två olika viskositeter angivna beroende på omgivnigstemperatur så var den riktigt kall så kan det mycket väl vara oljan som var orsaken.

5-10 grader jo men det har nog med oljan att göra och att den inte var varm på långa vägar än

Victor skrev:
Och varför skulle det inte stämma? Den lilla missvisningen som finns är att däcket expanderar lite men det är ju marginellt.
Och du kan inte veta om den är drevad genom att titta på vilket varv den har vid viss hastighet förstår du väl. Såvida du inte har en abnormt bra känsla för exakt hur fort 100km/h är eller om du åker brevid nån med exakt mätare.

Jag tycker mig komma i håg att det inte ökade propotionelt till varvtalet men det kanske gör det:3freak

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Mr Helmut skrev:
Jag tycker mig komma i håg att det inte ökade propotionelt till varvtalet men det kanske gör det:3freak

Gör det inte det så slirar kopplingen eller bakdäcket :tomten .

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Mr Helmut skrev:
5-10 grader jo men det har nog med oljan att göra och att den inte var varm på långa vägar än

Varför skulle det vara opropotionellt? Allt är ju sammanlänkat...

Tro oss, vi vet... :hihi

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...