Lite grus bus å hopp med xr

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
DwD skrev:
som jag fattat det så är inte orginal systemet med hrc insatsen så dåligt.
det är mest utseende och ljudet man får med ett nytt system.
men du får mer hästar med big-gun, hört rykten om 4-5 hästar..
har kollat lite på http://www.thumpertalk.com/forum och kollat vilket system som ger mest hk, big-gun verkar det vara som ger mest,men det verkar inte vara det som har bäst kvallitet/bäst passform.

jag tycker big-gun ger väldigt bra kvallitet/ljud/hk, sedan så är passformen inte så jättebra.. man får pilla lite för att få dit det och sedan justera lite i efterhand.
men när det sitter så funkar det riktigt bra.

kilomässigt så kanske det skiljer 1-3kilo mellan orginal och race systemen.


jag tycker nog att du skall klämma på ett.. speciellt eftersom det är så billigt.
och det finns en tyst insats till det om du vill klämma på senare för en billig peng :banana

Verkar inte skilja så mycket.
 

Bifogat

  • Horsepower.jpg
    Horsepower.jpg
    131.7 KB · Visningar: 61
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
DRPeter skrev:
Verkar inte skilja så mycket.
shit, vet du hur hojjen är bestyckad utöver avgassystemet?

det där No Insert och är utan hrc-tippen i elller hur?

jag tyckte jag märkte ganska stor skillnad med hrc-tippen i och helt utan,men då lät den som fan, väldigt burkigt ljud åxå.

problemet som är med hellt öppna system är väl att det blir inget motstånd och då tappar hojjen effekt på låg-mellan registret men ökar på högregistret.

skulle vara kul att testa och se om den blir starkare på lågregistret om man har flammskyddet i :va
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det där Yoshi Helsystem elelr slip-on. Någon sa att Yoshi sög, men som det ser ut på de där kurvorna ser den nästan bäst ut.

Fast, stock är ju helt OK det oxå. Får bli det ganska bra tag framöver tror jag...
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
DRPeter skrev:
Ingen aning faktiskt. Hittade testet på någon USA site men jag håller med om att det borde vara lite mer info. Här är en länk till en bättre bild.
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?p=18044&highlight=

Här finns lite mera

http://www.supermotech.co.uk/nhxr650.htm

whitebrothers är väl WB misstänker jag och där ser det riktigt bra ut.
man vet inte om det är helsystem eller bara slipon dom gämför heller..
jag tycker jag fick mer effekt med big-gun helsystemet.
men jag måste erkänna att orginal helt tom utan hrc-tippen gav väldigt bra vrid!.
men fy fan så det lät.. gick inte över huvudtaget att köra hojjen då.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
PutteLiten skrev:
Är det där Yoshi Helsystem elelr slip-on. Någon sa att Yoshi sög, men som det ser ut på de där kurvorna ser den nästan bäst ut.

Fast, stock är ju helt OK det oxå. Får bli det ganska bra tag framöver tror jag...

jag är nästan helt säker på att det var utan hrc-tippen. och då låter systemet för mycket för att köra, går inte ens att sitta på hojjen då.

det står no-insert,tror dom hade skrivigt hrc-tipp annars
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Sen kan man ju fråga sig vad man ska ha hojen till. Ska man köra eller visa upp en siffra från ett suspekt bromsdiagram?
På en offroadhoj tycker jag det är helt fel att bara sikta på en hög toppeffekt om man får den strax innan varvstoppet.
I princip alla slip-ons beskrivna ovan har sämre mellanregister än original..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Per skrev:
Sen kan man ju fråga sig vad man ska ha hojen till. Ska man köra eller visa upp en siffra från ett suspekt bromsdiagram?
På en offroadhoj tycker jag det är helt fel att bara sikta på en hög toppeffekt om man får den strax innan varvstoppet.
I princip alla slip-ons beskrivna ovan har sämre mellanregister än original..

jepp, jag tycker att låg/mellan registret är det viktigaste/roligaste, även när kör motard på gata(men då är det jävligt kul att ha mycket krut i hojjen).
men jag tyckte jag fick mer effekt av big-gun systemet, det var därför jag reagerade på att det var dåliga siffror på det systemet på diagrammet.

vad gäller att köra med crossdäcken så har man inte så mycket nytta av mycket effekt.visst på grusvägar är det jävligt kul osv,men en xr400 är bättre eftersom den inte får konstat hjulsläpp.

beställt ny fugge nu.. får se när jag får den.. tror det kommer göra en markant skillnad. speciellt så man kan få ut effekten i lugnare form. :gnissla
 

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
Siffrorna i ett bänkdiagram är inget facit. Ett system som inte verkar bra i bänkpappret kan kännas som det bästa när man väl prövar det.
DwD>>>vad är de för förgasare du ska sätta på? Ska bli intressant att få höra resultatet.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
blic skrev:
Siffrorna i ett bänkdiagram är inget facit. Ett system som inte verkar bra i bänkpappret kan kännas som det bästa när man väl prövar det.
DwD>>>vad är de för förgasare du ska sätta på? Ska bli intressant att få höra resultatet.

Edelbrock
har bara hört enormt positiva saker om den fuggen,
eftersom nästan alla i sverige köper mikuni tm-40 och några få kheini fcr-41 så blir det intressant och se om edelbrock är så bra som den amerikanska marknaden säger att den är. :banana
hoppas det inte tar mer än en vecka att få den, så att det inte hinner snöa för mycket innan den är installerad :gråta
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Yoshi finns bara som slipon :dummer

Jag tycker de flesta verkar insnöade på på att jaga en häst hit o dit, men ett perfekt avgasljud är minst lika bra som ett par kusar extra :banana
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
DRPeter skrev:
Ser ju klart annorlunda ut. Vad får du ge för den inkl. frakt ev tull&moms?

totalt 503$ ca 3700sek. :död :banana
sedan om jag åker på moms i bajstullen så blir det väl 25% till :tummenner


det är bra att busken håller på som han gör i usa så dållarn sjunker :rofl
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
DRPeter skrev:
Blev det någon förgasare?

hehe ,dom skickade den för typ två veckor sedan.
mailade just och frågade efter tracking number.(dom hade glömt att skicka det)

misstänkt så får jag väl den nästa vecka, om den inte fastnar i vår kära svenska tull :huvet .

tur att det är vinter,annars hade jag legat med piskan på dom över att jag inte hade fått den ännu
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
DwD skrev:
hehe ,dom skickade den för typ två veckor sedan.
mailade just och frågade efter tracking number.(dom hade glömt att skicka det)

misstänkt så får jag väl den nästa vecka, om den inte fastnar i vår kära svenska tull :huvet .

tur att det är vinter,annars hade jag legat med piskan på dom över att jag inte hade fått den ännu

Sannolikt åker du på både moms & tull.

Vet inget om Edelbrock, men du hade kunnat få en Kehin FCR för 10 dollars mindre.

Vet du hur mkt frakten är på? ...och är den inräknad i de 500 dollarna?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Monobike skrev:
Yoshi finns bara som slipon :dummer

Jag tycker de flesta verkar insnöade på på att jaga en häst hit o dit, men ett perfekt avgasljud är minst lika bra som ett par kusar extra :banana


Självklart är ju ljudet viktigt, men personligen tycker jag de flesta låter FÖR mycket. Big Gun ligger ju ljysår från vad jag vill ha (ljudmässigt).
Jag tycker min orginalburk med race inlägget där bak låter för mycket, i alla fall när jag kör med crosshjälmen. Och så vill jag kunna leka ostört, utan att grannen 3 km bort ringer polisen....


Jag vill ha fint muller, men behöver inte nödvändigtvis höras i hela stan.
Så, efter lite läsande (en hel del) så kom jag fram till att antingen så köper man ett högljudt hel system och slänga på en db-killer - som käkar kraft - eller så köper man Akra och får lagom ljud och massor med hästar.
Och så sparar man in minst 10 kg på föraren oxå! Lättad plånbok och 2 veckors bantning (svält) borde göra susen till och med på en XR... :lol

Jag har börjat spara till ett Akra helrör.
Någon som anser det helt sjukt eller är det en bra idé?
Jag vill helst ha Yoshi, men de gör ju inte till XR längre. :(
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top