Lite hjälmfrågor.

gizmo82

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Har några frågor

1. Som jag har förstått är MDS är AGV:s budgetserie samma sak gäller GREX är Nolans och X-Lite är Nolans prestigemodell.
Är det dumt att köpa budgetserie? Innebär det att det är sämre säkerhet?

2. Jag söker efter en hjälm som ska vara helsvart(om den är matt eller inte är skitsamma) utan mönster och grejer. Som inte kostar över 2000:-
Kan man hitta sådant i Stockholm, Uppsala eller Eskilstuna? Skulle vilja testa hjälmarna innan jag köper pga XL huvud ^^

3. Vad är skillnaden på en hjälm som kostar 800:- och en som kostar 7000:- Förutom priset?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Marginellt sämre säkerhet men det är inte det som avgör om du överlever en krasch. Hellre en plasthjälm som sitter bra än en fiber som sitter dåligt. Dock är passformen på dyrare hjälmar oftast mycket bättre.

Gå in på valfritt mcvaruhus och prova. De kan säkert hjälpa dig hitta något vettigt.
 

jetson

Guest
Det jag märkt skillnad mellan en 2000kr hjälm och en 5000kr hjälm båda var 30-40% rea (en lax här en lax där som jag brukar säga) hjälm:

Dyrare hjälmen: passar bättre, är lite tystare, bättre visirfunktion (det läckte in lite luft i den billigare efter 2 säsonger)

Värt att köpa en dyrare, jag vettefan, man kan iaf se ner på dom som inte har råd med en dyr hjälm sen och det är värt ganska mycket. Jag skulle nog kolla på hjälmar runt 2-3 lax om jag köpte idag.
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
Monster S4R
Kolla HJC hjälmarna, stor tillverkare, komposithjälmar och bra priser :)
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag har en Nolan men är lite missnöjd med att visiret slår igen av sig själv om man vill ha det lite öppet. Sen tycker jag ventilationen kunde varit bättre. Efter 1h på hoj en varm sommardag hade man gärna haft bättre ventilation.
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Uvex
Uvex
Uvex

har en Uvex Onyx Carbon GP hjälm .... outstanding permformance....:tummenupp
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Biltemas öppningsbara mattsvarta för 700 pengar, den använder jag. Man får 0 prestigepoäng och idiotförklaras förmodligen av vissa men den passar jättebra till min skalle, låter lite mycket men det fixar öronpluggarna och ett nytt visir kostar en hundring. Detta passar min plånbok.
Med detta sagt så är jag lika förbannat avundsjuk på grabbens svart/vita arai marker hjälm som är skitsnygg.
 

cashisking

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
10, Aprilia RSV4R
1. En budgethjälm ger inte sämre säkerhet. Diverse tester har visat att "billigare" hjälmar oftast är lika säkra som de dyra.

2. Du kan garanterat hitta en sådan hjälm. Åk till en mc-butik så hjälper de dig. Prova alltid hjälmar innan köp!

3. Kör du mycket hoj så kommer du uppleva en enorm skillnad mellan en billig och dyr hjälm. Kvalitet och funktion är bättre i dyrare hjälmar. Ventilation och reglage är smartare utformat och enklare att använda på dyrare hjälmar. Själv kör jag med en av Shoeis "mellandyra" hjälmar och var väldigt nöjd med den. Provade många och den satt riktigt bra och skönt. För ett litet tag sedan provade jag en av Arais absolut dyraste modeller. Den var fantastisk! Min Shoei känns numera som en tegelsten. Arais hjälm omsluter hela huvudet på ett stabilt och mycket skönt sätt och sitter lägre på huvudet vilket minskar vindintag runt halsen. Är den värd 10000:-? För vissa är den säkert det.
 

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Alinge-Texas
Hoj
yama r1 räser
Säkerhet är inte bara SHARP-tester, ECE-tester och materialval!

En billig hjälm KAN eventuellt orsaka:

-Nackskador vid kollision pga dåligt absorberande material. (studs i skalet)

-Dålig passform redan efter första åkturen då billigare och sämre genomarbetad inredning har en tendens att komprimeras och förändras mer under kortare användningstid, speciellt för personer med små storlekar då tillverkarna bara använder en skalstorlek som även ska passa personer med storlek 65 cm på skallen.

-Dålig sikt pga av en dålig visirlösning som immar och släpper igenom fartvind.

-Trötthet då vindbrus är det absolut jobbigaste att lyssna på.

-Trötthet i nacke då en billigare hjälm ofta är tyngre. Samma här med skalstorleken....

-Snabbspännen brukar ofta sitta på billigare hjälmar, vilket borde förbjudas då de väldigt snabbt nöts ut och kanske helt enkelt bidrar till att man tappar hjälmen vid en kollision.

-En billig hjälm kan även orsaka att man helt enkelt ger fan i hojåkning då det känns som om att man har huvudet i en torktumlare varje gång man kör och då missar hela njutningen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top