lite info och åsikter om yamaha yzf r1 -99

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Slakt skrev:
I Haynes boken och andra blaskor, trodde själv först att det var 150hk i bägge. Tror i och för sig att effektkurvan gjordes lite snällare till 00 modellen.
Gjordes faktiskt ganska många förbättringar i motor(tror det var nya olje kanaler)koppling, 2kg mindre i vikt osv, men visst det behöver inte betyda att man märker det.
Njä jag är tveksam de har 110kw båda 2 iaf, det skiljer inget mer än att 00 har en andra munstycken och ihåliga kammar med smörjkanaler bla.
Men då vet jag var du läst det då iaf.
De 2 kilona är en hel del i sliponet, det gjordes ju mycket lättare än det gamla.

Jag har kört modellerna med kort mellanrum, jag tycker man satt bekvämare på den modernare, men annars var de väldigt lika, man kan tycka att de måste jagit upp varje skruv som en ändring helt enkelt, för så lika som de är så begriper man ingenting om man trodde att skillnaden skulle vara enorm.

Motorn är väldigt lika ända till 04an faktiskt, men förstås med insprutning från 02 och då angav de 2hk mer, men de bromsar inte mer än de äldre motorerna de heller så troligen var det bara en justering från fabriken för att det skulle se ut som om det hänt nåt med effekten.
De äldre är snabbare i toppfart faktiskt.

Har du en 00-01?
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har en -00 och inte fan är den bekväm. Det tar max en halvtimma inne i stan eller i låg fart innan jag har ont i handlerna. Och den är rätt ostabil om man jämför med en typ ZX-9R.
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Silwer skrev:
hahah var fasen hittar du att det är 148hk i en 98-99, om du inte visste så är motorerna i det närmaste identiska 98-01.
Ändringarna är mest onödigt bjäfs som inte märks, den är lite bekvämare och så, men anars kan man behandla 98-01 som samma generation.


Håller med, det är väl lite småförändringar i motorn men rundad bakkant på tanken, annan utväxling på ettan odyl är väl det som märks i praktiken när man kör plus lite spetsigare design, med andra lysen och lite annan bakdel.

Motorn ger 150 kusar oavsett 99 eller 00 har jag för mig, har själv haft en 99 för många år sedan som jag var nöjd med!

Bromsarna mattas rätt snabbt om man piskar bana men jag märkte inget av det på gata, när jag bytte till stålspunnet var det ett stort lyft på bana med den hojen!
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
pini skrev:
ja funderar också köpa en men har ingen lust å betala så hög försäkring så ja ska nog skriva den på päronen
köper nog en 02 istället dom ska ju va bättre säger en kompis å åka på bakhjulet med


AhAhA ...... E du blåst eller ???

Ställ hojen på en avlägsen släckting som bor i Norrland typ Moster Agda
Då får du ner premien ännu mera ..... kostar nästan ingenting :rofl
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
ja bor i zon 3 eller vad kallas redan så
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Victor skrev:
Jag har en -00 och inte fan är den bekväm. Det tar max en halvtimma inne i stan eller i låg fart innan jag har ont i handlerna. Och den är rätt ostabil om man jämför med en typ ZX-9R.
Jag menar jämfört den äldre varianten, de tourade till R1an med åren, åk på en ny idag så märker du, den är bekvämare än 98-99.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hej
Tycker du ska titta på en 00-01 istället för dom är betydligt snyggare både fram o bak.
sen är det även endel förbättringar men det skilljer inte nåt på motorn effektmässigt.
skillnaden är utväxling på 1:an och att det är annorlunda smörjning på kam lagrena.
Är även endel andra tekniska o kosmetiska förändringar.
Har du inte kört så mycket hoj innan så ta det lite lungt i början med r1:an är en mycket lättkörd o välbalanserad hoj.
Dock är det lätt att få sladd med den o få ofrivilliga wheelies o det är inte så kul om man är ovan o inte vill ha det.

Lycka till med hoj köpet
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Knappt nån skillnad utseendemässigt om man inte parkerar dem sida vid sida, de äldsta är de mest kompromisslösa och råaste maskinerna, och så tycks det förbli.

Ettan är utväxlad lite högre på de nyare men det är max 5 knyck skillnad vid maxvarv, så jag förstår inte riktigt varför ändringen gjordes.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Har du en 00-01?[/QUOTE]

Jag har en -00

Enligt haynes står det 98/99 104kW/9900rpm 107nm/7300rpm.
00/01 110kW/10000rpm 108nm/8500rpm.
Medans i Svenska tidningar 150 på bägge, någon som har en manual till en 98/99????
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hade en -99 som första hoj efter ett uppehåll på 13år och jag kan säga att den har aldrig gett mej något som helst problem, motorn är hur snällkörd som helst och chassit är, relativt sett, mycket bra för den tiden.

Bromsarna: Stålomspunna slangar och det funkar tillräckligt bra (det finns ju givetvis alltid de som är bättre).

Styrdämpare borde kanske vara standard, men det är inget unikt, det är samma för hojar med liknande spec som R1an.
Jag hade dock ingen och har ett antal gånger råkat ut för styrslag men det är bara att låta det skaka klart så löser det sej oftast, tycker man det är obehagligt så montera dämpare.

Min hade ett Leo Vince slip-on, Dynojet-kit och K&N filter, det gav 141 på bakhjulet.
Slip-on har väl var och varannan gammal R1a så runt 140hk borde de allt lämna(om de är bestyckade för det), soppa förbrukningen låg oftast lite under 0.5l/mil :tummenupp (det beror iofs lite på förarvikt och körsätt också).

Jag har gjort all service och meck på hojen och rent spontant tycker jag den är lättmeckad, enkelt att strippa kåporna (om man jämför med endel andra hojar där det sitter gängade skruvar och hakar överallt) och framför allt, 4000 mil mellan ventiljustering, vid +5000mil var spelet fortfarande helt ok.
Edit: Jag behövde aldrig justera mina ventiler.

Hur din längd funkar kan jag inte säga då jag är 1.70 kort men mycket mer nedlutad kan du nog inte bli på en standardhoj så där råder jag dej att prova först.

Det finns bara en sak som är viktig, hur förra ägaren/na har skött den.
Har man wheelat och stoppiat mycket med den så slits det hårt i sving och gaffel lagring, var jäkligt noggran att kolla glapp, även koppling och låda lider av sådana aktiviteter.

Kör man med omdömme (och det gör man väl? :) ) så ser jag faktiskt inget egentligt hinder till att börja med en R1a :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Slakt skrev:
Jag har en -00

Enligt haynes står det 98/99 104kW/9900rpm 107nm/7300rpm.
00/01 110kW/10000rpm 108nm/8500rpm.
Medans i Svenska tidningar 150 på bägge, någon som har en manual till en 98/99????
ja, det är inte en europeisk version, fabriken uppger 150hk på alla dessa modeller, det vet nog alla, står även i regpapperna.
Jo jag har en manual till en 99a, vadå då?

Haynes har faktiskt fel i detta fall, det är samma grejor på dem, inte högre komp, inte andra kanaler eller ventiler i toppen, ja kort sagt det är samma grejor, exemplar skiljer sig mer mellan varanndra än en 99 eller en 00a.

Nu går det ju inte att jämföra bänkningar så lätt men mellan 130-140 hk ger en helt standard 98-01.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Silwer skrev:
ja, det är inte en europeisk version, fabriken uppger 150hk på alla dessa modeller, det vet nog alla, står även i regpapperna.

Haynes har faktiskt fel i detta fall, det är samma grejor på dem, inte högre komp, inte andra kanaler eller ventiler i toppen, ja kort sagt det är samma grejor, exemplar skiljer sig mer mellan varanndra än en 99 eller en 00a.

Det stod 110kw i mitt regbevis och att det var 150hk orginal betvivlar jag inte med tanke på den bromsade effekten jag hade :)

Fö har jag "Tourat" med -99an till norrland (inbegripet 100mil nonstopp hem), Nurnburgring (kajkat runt Rehn och Mosel) samt en Norgeresa också, så visst går det att åka långt, bekvämt...? Vet inte, jag har inget att jämföra med, Hahaha.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
nej men faktiskt rätt stor när dom väl står sida vid sida,då ser 98-99 omodern ut både fram o bak tycker jag.bakljuset är nog d fulaste på dom gamla,måste bytas.

Silwer skrev:
Knappt nån skillnad utseendemässigt om man inte parkerar dem sida vid sida, de äldsta är de mest kompromisslösa och råaste maskinerna, och så tycks det förbli.

Ettan är utväxlad lite högre på de nyare men det är max 5 knyck skillnad vid maxvarv, så jag förstår inte riktigt varför ändringen gjordes.
 
Gick med
1 Dec 2004
Ort
sandviken
Hoj
r1...
tja,

jag själv har haft 2 st 99 or och en 03 ans r1...

har haft samma problem på alla 3 o det är att lammellerna slits ut men det kan bero på att jag har kört mycket bakhjul...men + för att det är väldigt lätt o byta dom...

men jag tycker 99 an är väldigt bra o pigg, inte så mycke skillnad till 03 i fart men men visst är det lite....

därimot chassi så är det skillnad, 03 lite smalare o lättkörd...

00-01 serien skit i den totalt, är inte alls skön o köra mer pulver i 99 an pga utväxlingen....

växellåd problemet är åtgärdat på dom flesta 99 så du vet...


så jag kan bara ge massa +++++ för 99 ans r1
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Mer pulver pga utväxlingen?? tror inte killen ska köra omkring på 1:an bara o det är inte direkt så den inte orkar gå på bakhjulet,jag drar upp min vid 4-5000 på gasen hur lätt som helst.
För övrigt är det samma sketna utväxling på 03:an om jag inte minns fel.

fireblade_ skrev:
tja,

jag själv har haft 2 st 99 or och en 03 ans r1...

har haft samma problem på alla 3 o det är att lammellerna slits ut men det kan bero på att jag har kört mycket bakhjul...men + för att det är väldigt lätt o byta dom...

men jag tycker 99 an är väldigt bra o pigg, inte så mycke skillnad till 03 i fart men men visst är det lite....

därimot chassi så är det skillnad, 03 lite smalare o lättkörd...

00-01 serien skit i den totalt, är inte alls skön o köra mer pulver i 99 an pga utväxlingen....

växellåd problemet är åtgärdat på dom flesta 99 så du vet...


så jag kan bara ge massa +++++ för 99 ans r1
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Holger skrev:
nej men faktiskt rätt stor när dom väl står sida vid sida,då ser 98-99 omodern ut både fram o bak tycker jag.bakljuset är nog d fulaste på dom gamla,måste bytas.
Tja tycker man det finns ju massor med grejor att byta till, själv tycker jag de är helt ok, de är ju rätt lika de nyate fast de står rakt ut och inte är fasade som på de nya.

Jag menar bara att det egentligen inte fins någonting som gör att man måste ha en 00-01 i stället för 98-99, alltså inget mekaniskt eller utrustningsmässigt.
I övrigt får man förstås köpa vilken årsmodell man själv vill för min del.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
nej det håller jag med dig om,det är inte värt så många kronor extra.
snyggast tycker jag faktiskt en vit/röd 98 är med 00-01 överkåpa fram o en snygg undertail o annat baklyse samt ska fälgarna ska va vita,mums en sån vill jag ha.


Silwer skrev:
Tja tycker man det finns ju massor med grejor att byta till, själv tycker jag de är helt ok, de är ju rätt lika de nyate fast de står rakt ut och inte är fasade som på de nya.

Jag menar bara att det egentligen inte fins någonting som gör att man måste ha en 00-01 i stället för 98-99, alltså inget mekaniskt eller utrustningsmässigt.
I övrigt får man förstås köpa vilken årsmodell man själv vill för min del.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top