lite juridk-

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
om nån är lite jurkunnig så svara gärna....
jag köpte mitt garage 2003 med alla inventarier utom billyften somägaren skulle hämta senare....
nu 8 år senare kommer han o säger att hanvill hämta lyften eller ha betalt för den....han ville även ha bet för "slitage" frågan är kan han göra så????

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Bjud först 500:- för att vara snäll mot detta :arsele.
När :arsele svärande vägrar acceptera budet berättar du att den visst slängdes
på tippen efter 5 år eftersom :arsele aldrig kom och hämtade den som avtalat.
Samtidigt lämnar du över en faktura på lokalhyra i 5 år för förvaring av hans lyft.

I korthet, detta :arsele har inget på sitt :arsele i detta fall.

:D

/e

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Är det avtal mellan privatpersoner? Har något avtal skrivits gällande detta eller kanske en muntlig överenskommelse??

Man kan trots det om så är fallet läsa köplagen analogt för att få lite vägledning;

1. Köplag - vård av varan, förvaring av vara, vårdplikt
Vård av varan

Säljarens vårdplikt

72 § Om varan inte hämtas eller tas emot i rätt tid eller om den inte överlämnas till köparen till följd av något annat förhållande på hans sida, skall säljaren för köparens räkning vidta skäliga åtgärder för vård av varan, om han har den i sin besittning eller annars kan ta hand om den.

Köparens vårdplikt

73 § Vill köparen avvisa en vara som han har tagit emot, skall han för säljarens räkning vidta skäliga åtgärder för vård av varan.

Vill köparen avvisa en vara som har sänts till honom och hålls honom tillhanda på bestämmelseorten, skall han ta hand om den för säljarens räkning, om det kan ske utan att betalning sker och utan oskälig kostnad eller olägenhet. Sådan skyldighet föreligger dock inte, om säljaren eller någon som på hans vägnar kan ta hand om varan finns på
bestämmelseorten.

Ersättning för vårdkostnader

75 § Den part som skall ta vård om varan för motpartens räkning har rätt till ersättning för försvarliga utgifter och kostnader på grund av vården. Han får hålla inne varan till dess att ersättning betalas eller godtagbar säkerhet ställs för den.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hahaha efter 8år... de kan ja kalla MYCKET senare den ska hämtas... :D känns osm delen er emellan var mer muntligt och när nån säger att man ska hämta den senare så tänker mig sig ett par dagar eller en/två veckor, men 8 år måste man nästan se som preskriberat.. (kanske inte ur lag synvinkel, de låter jag vara osagt) :D

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Läst 3 månader någonstans?

Alternativt fakturera 150% av värdet för lagerhållning.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Läs jordabalken i lagen, men i princip så är det enligt följande.
Det tidigare ägare inte tagit bort vid flytten från fastigheten vid ägarbytet övergår i din ägo när du får tillträde.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vilket jävla redskap....

Som sagt ge han en hyresräkning och säg att du kan tänka dig lyften som DELbetalning

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag vill oxå råka ut för en sådan idiot någon gång... 8 år... Ja, jösses.
Som tidigare sagts så är det han som ska betala, om någon...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Izas hänvisning till Köplagens analoga tolkning kommer du rätt långt på. Men hon (som verkar kunna köplagen) kanske kan bekräfta/dementera följande:

Jag läste handelsrätten för inte alltför länge sen, och har för mig att det finns praxis för hur LÄNGE det är ok att dröja med överlämnandet. Du bör då också ha rätt till någon form av skadestånd.

Om inte annat har du rätt att fakturera (eller kräva ersättning om privat) för den yta han tagit för dig. Och som påpekats lär det bli dyrare än vad en lyft kostar ny.

-----------------------------------------------------

Och om inget är skrivet eller kan bevisas.. Vilken lyft?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Undrar hur man tänker?

"Det vore bra med en lyft, Ja just det ja, jag hade ju en i mitt gamla garage, den hämtar jag. Men den är säkert sliten? Ja, men då får ju han betala för det, han har ju trots allt fått låna den i 8år!" :huvet

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag hade gett honom en foliehatt och ett utdrag ur den köpeslagen.

Säg att du inte använt den en enda gång och låt honom hämta den.

:va:va

-------------------------

Lite mer seriöst.

Ta månadshyran delat på ytan i garaget = 1 .
Mät upp hur många kvadrat lyften tar och ta det gånger 1 = 2.

Ta 2 gånger 12 månader och sedan gånger 8 år.

Fakturera honom sedan på det :D

Som ex.

Mitt garage kostar 1800 kr och är på 50 kvadrat.
en billyft tar iaf 4 kvadrameter yta.

Det blir i runda slängar 13500 kr i lagerhyra på 8 år :D

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar hur man tänker?

"Det vore bra med en lyft, Ja just det ja, jag hade ju en i mitt gamla garage, den hämtar jag. Men den är säkert sliten? Ja, men då får ju han betala för det, han har ju trots allt fått låna den i 8år!" :huvet

Man vet aldrig med idioter, han kanske redan från början hade räknat ut att han kunde begära "hyra" för lyften om han lämnade kvar den några år. Jag gissar att det var nån gammal sliten sak som han inte kunde sälja om jag känner typen rätt.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gör så här:
Ta reda på vad som är normalt för kvadratmeterpris räknat i årskostnad för lagerutrymme alternativt garage i din kommun. Här betalar jag 350:-kvm/år exkl.moms.
Räkna ut hur många kvadrat lyften har tagit upp och då inte bara den faktiska ytan utan även den ytan som den har begränsat framför/sidan etc.
Dessutom är det en kallhyra som räknas, nu har det ju även funnits el och värme på plats :rolleyes:
Lägg fram den uträkningen när han ska hämta den och dra av några hundra för de två gånger du har använt lyften.
Betalar han inte så behåller du den.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tala om för honom att muttern gick och han är ersättningsansvarig för skada på mekaniker och bil till följd av bristfälligt underhåll.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år