Lite lekbilder

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ljunghusen skrev:
vi tänkte svänga lite imorn vid bb-rakan runt 12.30-snåret..

Ev. kommer jag ut till bb-rakan o kollar in läget o försöker ta ngr bilder med min halvproffsiga-titta-tryck-kamera. På p-platsen övningskörde jag för 100 år sedan typ med bil tills securitasvakten kom ut o frågade vad fan vi gjorde. Låg o körde åttor, backade, bromsade osv osv mm. Inte konstigt han undrade... Men nu kör väl alla där så han e van väl :yoparty Hoppas på gött väder då!
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ljunghusen skrev:
vi tänkte svänga lite imorn vid bb-rakan runt 12.30-snåret..

Vi kör i Lund imorgon vid gastelyckan, finns lite mer att göra där än en lång raka...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mr R skrev:
Vi kör i Lund imorgon vid gastelyckan, finns lite mer att göra där än en lång raka...

Var vid gastelyckan? Bara svänga runt? Jag hade tänkt plåta mest ..Funkar det eller? Var möts vi (vid ok väder!!)?

PGH skrev:
Ev. kommer jag ut till bb-rakan o kollar in läget o försöker ta ngr bilder med min halvproffsiga-titta-tryck-kamera. På p-platsen övningskörde jag för 100 år sedan typ med bil tills securitasvakten kom ut o frågade vad fan vi gjorde. Låg o körde åttor, backade, bromsade osv osv mm. Inte konstigt han undrade... Men nu kör väl alla där så han e van väl :yoparty Hoppas på gött väder då!

Kom en securitaskille förrförra gången vi va där också..Han ville bara titta på :)
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Vi kan mötas vid shell vid nova eller liknande så kör vi gemensamt till gastelyckan sedan kan vi köra vidare ex parkeringen vid nova eller stan och få poliser efter oss :3freak
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Är ni inte rädda för lite publik kommer jag och glanar på körningen.

Hur dax?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Tjatja. Ingen fara. Ja det blev lite bilder, men inget bra tyvär. Har inte utrustning till RR-banan :(

Bästa bilden blev så här. Resten ännu sämre

Ljungsie Ljung!

Bra bilder. Du har snappat upp det här med panorering ser jag på den stående killen på KTM'en.

Men appropå den mörka bilden från banan där... Fotade du i RAW? Gör du det kan du sjyssta tll ljuset och 1000 andra saker hemma i datorn sen. Det spelar ingen roll hur knasig inställning du hade när du väl tog kortet. Det blir som att gå bakåt i tiden och rätta till inställningarna och ta kortet igen i RAW progget i efterhand.

Den digitala världen är exakt bara hur bra som helst!

Jag förslår (eftersom jag vet att du rattar en D70s) Nikon Capture.

Edit: Enda nackdelen är att RAW suger minneskort. Med ett 1GB kort kan du ta 135 bilder och det e lite i minsta laget kanske. Men tar du 68 RAW kort kan du ta dryga 1500 jpegbilder efter det om du vill.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Ljungsie Ljung!

Bra bilder. Du har snappat upp det här med panorering ser jag på den stående killen på KTM'en.

Men appropå den mörka bilden från banan där... Fotade du i RAW? Gör du det kan du sjyssta tll ljuset och 1000 andra saker hemma i datorn sen. Det spelar ingen roll hur knasig inställning du hade när du väl tog kortet. Det blir som att gå bakåt i tiden och rätta till inställningarna och ta kortet igen i RAW progget i efterhand.

Den digitala världen är exakt bara hur bra som helst!

Jag förslår (eftersom jag vet att du rattar en D70s) Nikon Capture.

Edit: Enda nackdelen är att RAW suger minneskort. Med ett 1GB kort kan du ta 135 bilder och det e lite i minsta laget kanske. Men tar du 68 RAW kort kan du ta dryga 1500 jpegbilder efter det om du vill.


Tjena rullarn :) Jag fotade vissa i RAW, andra inte. Eftersom bilderna ändå måste förminskas som djävulen för att kunna användas till annat än
fotoutskrifter har jag inte sett någon anledning till att fota i RAW.

Jag har hittils inte kommit in i redigeringsfronten, fokuserar på att lära mig fota till att börja med :tummenupp

För jävla svårt att skjuta hojar som susar förbi i 100 knyck på slangen, med 70mm brännvidd. Man får stå så jäddra nära att varken man själv eller kameran hinner med att frysa snubben!

Nästa säsong, då jävlar :) Ska köpa ett nytt objektiv snart..
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu är jag bara en übernybörjare men jag försöker mig på att ge lite tips ändå.

Ljunghusen skrev:
Tjena rullarn :) Jag fotade vissa i RAW, andra inte. Eftersom bilderna ändå måste förminskas som djävulen för att kunna användas till annat än fotoutskrifter har jag inte sett någon anledning till att fota i RAW.

Det är inte det som är poängen med RAW. Poängen är att du inte "låser" bilden som du gör när du fotar med jpeg. När du fotar med RAW så sparar du precis som det låter enbart rådatan. Skulle du av misstag fota ett favoritögonblick med fel vitbalans (eller annan konstig inställning) är det bara att ställa in den rätta hemma sen. Helt utan kvalitetsförsämring. En RAW-fil är ett negativ, ett oframkallat foto. Du framkallar det i Nikon Capture och sparar filen till jpeg när du är nöjd med hur den ser ut.

Angående att förminska som du skriver... Storleken på bilden är densamma i Jpeg-Large som RAW.

Du har missat ett fantastiskt verktyg för din D70s brorsan!

Ljunghusen skrev:
Jag har hittils inte kommit in i redigeringsfronten, fokuserar på att lära mig fota till att börja med :tummenupp

Som jag då. En riktig man klarar sig utan Photoshop! Men Nikon Capture är nåt helt annat brorsan! Det är en framkallningsmaskin.

Ljunghusen skrev:
För jävla svårt att skjuta hojar som susar förbi i 100 knyck på slangen, med 70mm brännvidd. Man får stå så jäddra nära att varken man själv eller kameran hinner med att frysa snubben!

Brorsan! Ställ kameran på RAW, dra ner brännvidden till 18mm (eller vad som blir lämpligt). Sen croppar du bilden i Nikon Capture! Du kan göra exakt samma sak med jpeg-Large och photoshop den här gången.

Ljunghusen skrev:
Nästa säsong, då jävlar :) Ska köpa ett nytt objektiv snart..

Äh! Du behöver inte fler objektiv din bortskämda jävel! :mad:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Nu är jag bara en übernybörjare men jag försöker mig på att ge lite tips ändå.



Det är inte det som är poängen med RAW. Poängen är att du inte "låser" bilden som du gör när du fotar med jpeg. När du fotar med RAW så sparar du precis som det låter enbart rådatan. Skulle du av misstag fota ett favoritögonblick med fel vitbalans (eller annan konstig inställning) är det bara att ställa in den rätta hemma sen. Helt utan kvalitetsförsämring. En RAW-fil är ett negativ, ett oframkallat foto. Du framkallar det i Nikon Capture och sparar filen till jpeg när du är nöjd med hur den ser ut.

Angående att förminska som du skriver... Storleken på bilden är densamma i Jpeg-Large som RAW.

Du har missat ett fantastiskt verktyg för din D70s brorsan!



Som jag då. En riktig man klarar sig utan Photoshop! Men Nikon Capture är nåt helt annat brorsan! Det är en framkallningsmaskin.



Brorsan! Ställ kameran på RAW, dra ner brännvidden till 18mm (eller vad som blir lämpligt). Sen croppar du bilden i Nikon Capture! Du kan göra exakt samma sak med jpeg-Large och photoshop den här gången.



Äh! Du behöver inte fler objektiv din bortskämda jävel! :mad:

Okej, brorsan :D

Verkar som att man ska exprimentera lite mer med RAW då.. synd bara som du säger att man inte kommer så långt på 1gb minneskort, vilket är allt jag har.

Visst kan man croopa, men det är lamt (läs, jobbigt att göra så med alla bilder)och drar ned på kvaliteten :tungan

Jag har Nikon viewer och editorn. Är väl nåt liknande?

Ett objektiv till, det är de sista.. jag lovar :rolleyes:

Fått till några schyssta kusebilder än då?!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Okej, brorsan :D

Verkar som att man ska exprimentera lite mer med RAW då.. synd bara som du säger att man inte kommer så långt på 1gb minneskort, vilket är allt jag har.

Jag har också "bara" ett 1GB kort. Minneskort är billiga. 135 bilder är ändå hyffsat OK, beroende på hur länge man ska vara borta från datorn förstås. Sen kan man ju välja att ta en kortare session i RAW, och resten i jpeg.

Underskatta aldrig kraften av RAW! :rock

Ljunghusen skrev:
Visst kan man croopa, men det är lamt (läs, jobbigt att göra så med alla bilder)och drar ned på kvaliteten :tungan

Att croppa drar inte ner på kvallan om du skjuter i RAW. Men varje gång du sparar om en jpeg förlorar du kvalla. En RAW kan du spara om obegräsnat antal gånger och alltid gå tillbaka till originalbilden..., även om du croppar brorsan.

För mig känns det omöjligt att ta ett foto med 70mm brännvid på en förbirusande mc i 100km/h, om du står precis bredvid. Om vi snackar rörelseoskärpa i bakgrunden dvs.

Den enda erfarenheten jag har är hästar som galloperar förbi med 18mm brännvidd och det var nog så svårt.

Ljunghusen skrev:
Jag har Nikon viewer och editorn. Är väl nåt liknande?

Nein. Nikon Capture heter det, och inget annat. Jag ska rota fram en länk.

Ljunghusen skrev:
Ett objektiv till, det är de sista.. jag lovar :rolleyes:
Jag vet... hur många har du nu egentligen??? :finger

Ljunghusen skrev:
Fått till några schyssta kusebilder än då?!

Näe, bara sjyssa musebilder. :tuttar

Edit: Du croppar ju bara bilderna du är nöjd med. Det är inte så jobbigt. Resten nuke'ar du.
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
RoLLER skrev:
Jag har också "bara" ett 1GB kort. Minneskort är billiga. 135 bilder är ändå hyffsat OK, beroende på hur länge man ska vara borta från

Jag skulle aldrig klara mig på 135 bilder, på en mc-tävling fotar jag lätt flera hundra bilder. Senast på Ränneslätt fyllde jag 1024, 512 och 256 MB på en dag och då fotar jag jpeg i högsta kvalitet (EOS 10D).

Vid mer allmänna tillfällen när man bara "råkar" ha med kameran räcker det lite längre med 135 bilder...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag får f.ö bara in 94 RAW-bilder på mitt 1gb-kort. Weird. Filerna är ca 6,5 mb stora, och då borde jag ju få plats med ca 130-140?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Jag får f.ö bara in 94 RAW-bilder på mitt 1gb-kort. Weird. Filerna är ca 6,5 mb stora, och då borde jag ju få plats med ca 130-140?

Det kan ligga bilder i en annan katalog på minneskortet som du inte har valt och därmed inte kan se.

Är du inte rädd om dom bilderna kan du testa att formatera minneskortet.

erik skrev:
Jag skulle aldrig klara mig på 135 bilder, på en mc-tävling fotar jag lätt flera hundra bilder. Senast på Ränneslätt fyllde jag 1024, 512 och 256 MB på en dag och då fotar jag jpeg i högsta kvalitet (EOS 10D).

Vid mer allmänna tillfällen när man bara "råkar" ha med kameran räcker det lite längre med 135 bilder...

Samma här. Jag bränner av 100 kort på en promenad.

Vill man skjuta i RAW en hel helg så får man bunkra minneskort alternativt tjacka en HD att ha med sig.... Alternativt skjuta dom viktiga bilderna i RAW och ta dom mindre viktiga i jpeg.

Sista alternativet är att man helt enkelt får nöja sig med sämre bilder. Men framförallt avstå från redigeringsmöjligheterna RAW bjuder på.

Fotnot: Minneskorten e så pass billiga nu så man kan bunkra mycket minneskort innan man kommer upp till kostnaden för en extern HD.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska testa de rullarn

Ett par bilder från dagens aktiviteter. Ny glugg, 50mm 1.4
grådisigt väder så den nya, väldigt ljusstarka gluggen gjorde sitt!
 

Bifogat

  • Slang1.jpg
    Slang1.jpg
    80 KB · Visningar: 310
  • MC 025.jpg
    MC 025.jpg
    76.6 KB · Visningar: 242
  • MC 062.jpg
    MC 062.jpg
    69.1 KB · Visningar: 210
  • MC 070.jpg
    MC 070.jpg
    89.3 KB · Visningar: 266
  • MC 017.jpg
    MC 017.jpg
    116.9 KB · Visningar: 219
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Ljunghusen skrev:
Ska testa de rullarn

Ett par bilder från dagens aktiviteter. Ny glugg, 50mm 1.4
grådisigt väder så den nya, väldigt ljusstarka gluggen gjorde sitt!
fan vad nice.. kan knappt vänta till o se dom andra imorron.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top