Lite mer touring?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har funderat på att byta hoj. Vill han nåt som man kan åka längre resor bekvämt på , men ingen guldvinge!
Den skall fungera som pendlarhoj och gärna någon bandag också. Så jag velar mellan dessa: Honda VFR 800, BMW F 800s (st), Aprilia Shiver gt
Så någon åsikt om dessa dvs. för tung, funkar inte på bana etc. Jag vet att de är helt olika motorer, vill helst ha en twin.

Hojarna är valda på kriterierna ej för tung, låg sitthöjd, åka långt samt låg försäkringspremie.

//Dafe
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har funderat på att byta hoj. Vill han nåt som man kan åka längre resor bekvämt på , men ingen guldvinge!
Den skall fungera som pendlarhoj och gärna någon bandag också. Så jag velar mellan dessa: Honda VFR 800, BMW F 800s (st), Aprilia Shiver gt
Så någon åsikt om dessa dvs. för tung, funkar inte på bana etc. Jag vet att de är helt olika motorer, vill helst ha en twin.

Hojarna är valda på kriterierna ej för tung, låg sitthöjd, åka långt samt låg försäkringspremie.

//Dafe


Kom ner till Solna på lördag så ska jag rada upp några BMW-hojar åt dig att provköra......
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Kanske skulle en Ducati ST smaka?

Närmare sporthoj än touringhoj men med utmärkt långfärdskomfort och originalpackväskor finns som tillval.

Svänger riktigt fint och har ett mustigt vrid i mellanregistret. Toppeffekten varierar från 83 hk(ST2, 944 cc) till 117 hk(ST4s, 996 cc).

Min ST3 med 102 hk/992 cc skall troligen säljas inom kort.. :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Honda VFR är ju rätt trevlig och borde tillfredställa ditt behov.
BMW F800S(T) kan jag verkligen inte rekommendera, tråkigare hoj har jag inte varit med om... var en ren fröjd att gå ut till min 12år äldre 600cc efter att ha provkört den.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Absolut VFR:en av de du räknar upp, annars kan jag rekommendera Yamaha FZS1000 FAZER.
Betydligt mer motor och rymligare körställning vilket gör att jag tycker den är bättre hoj på landsväg (touring,stad,pendling) men vid banåkning är de jämställda eftersom de nyare VFR är något smidigare.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kanske skulle en Ducati ST smaka?

Närmare sporthoj än touringhoj men med utmärkt långfärdskomfort och originalpackväskor finns som tillval.

Svänger riktigt fint och har ett mustigt vrid i mellanregistret. Toppeffekten varierar från 83 hk(ST2, 944 cc) till 117 hk(ST4s, 996 cc).

Min ST3 med 102 hk/992 cc skall troligen säljas inom kort.. :tummenupp

Den var ju riktigt fin, bra försäkring också 400:-/mån hel/hel. Vad är det för sitt höjd samt hur tung är den?

P.S. Vad ska du ha för din.

Kom ner till Solna på lördag så ska jag rada upp några BMW-hojar åt dig att provköra......

Det gör jag gärna vad har ni för självrisk? Samt när öppnar ni?

//Dafe

Absolut VFR:en av de du räknar upp, annars kan jag rekommendera Yamaha FZS1000 FAZER.

Har tittat på den också dock dubbla försäkringspremien.
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Ducce ST3 väger 201kg torr. enligt ducati.com. Men den går bara att hitta om man går tillbaks till modeller från -07, har de slutat tillverka ST eller? nån som vet?
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Har alltid tyckt Sprint ST både är snygg, verkar snabb och touringvänlig.
Huruvida så är fallet vet jag dock inte.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Ducce ST3 väger 201kg torr. enligt ducati.com. Men den går bara att hitta om man går tillbaks till modeller från -07, har de slutat tillverka ST eller? nån som vet?

Jo, sista årsmodellen var -07. Det närmaste touringducce man hittar nu är väl Multistradan antar jag?

Går själv i liknande tankar om vad fazern skall ersättas med när/om HSB mjuknat. Viffer finns på kartan, men som sann italofil (Alfista 1688) är Ducce ST klart intressant. Frågan är om den/man klarar av (både kroppsligt och ekonomiskt) att jobbpendla 7 mil om dan med en sån?

Annars börjar jag snöa in på Guzzis, en Breva, Sport, eller möjligen lite äldre VII ser ju inte illa ut :D Betydligt smalare utbud dock. :gnissla

En viffer är väl det kloka valet, men samtidigt lite väl tråkigt mainstream :confused:

/Anders
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Honda VFR är ju rätt trevlig och borde tillfredställa ditt behov.
BMW F800S(T) kan jag verkligen inte rekommendera, tråkigare hoj har jag inte varit med om... var en ren fröjd att gå ut till min 12år äldre 600cc efter att ha provkört den.

När jag köpte min provkörde jag bla VFR mot den jag valde. Hondan väger väl cirkus 20 kg mer och är en långt klumpigare hoj.

Själv tyckte jag VFRen var sjukt tråkig även om motorn är fin. Bänglig minst sagt.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10

Haha lite stor och tung för mig! Är bara 1,69 lång därav är högsta sitthöjden 82 cm. Samt vill jag kunna resa den själv.

När jag köpte min provkörde jag bla VFR mot den jag valde. Hondan väger väl cirkus 20 kg mer och är en långt klumpigare hoj.

Själv tyckte jag VFRen var sjukt tråkig även om motorn är fin. Bänglig minst sagt.

Vad hade du innan? Har du åkt några längre sträckor?

//Dafe
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ända som jag provat av dem du nämnt är F800 ST, och den fyller alla dina kriterier med bravur!
En mycket bra hoj som klarar det mesta, men jag måste hålla med tidigare talare, den har inte en särskilt kittlande motor...
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Ducatis ST-modeller väger mindre än man kan tro. Min ST3 väger 215 kg tjänstevikt(fulltankad), vilket faktiskt är samma vikt som min 998s Biposto.
De senare årsmodellerna har vanlig våtkoppling och ABS-bromsar mm och väger därför 10-20 kg mer.

ST har numera slutat tillverkas varför det är begagnat som gäller om man vill ha en sådan.

Vad gäller komforten så är det inga som helst problem, det ÄR en riktig sporttouring till skillnad från de flesta andra Ducati. Jag körde 250 mil med passagerare och full packning förra sommaren och det gick hur bra som helst även för den ovana passageraren.

I mitten på 90-talet hade jag en -93 Honda VFR och den hade sämre komfort/touringegenskaper än ST:n. VFR:en var också klumpigare än ST:n, och hade mindre ork i motorn. I mellanregistret, som man oftast använder på en sporttouring, är ST3:an riktigt stark.

Servicekostnaderna är däremot troligen lite högre på duccen, men det beror förstås på vad man jämför med.
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Vad hade du innan? Har du åkt några längre sträckor?

//Dafe

Haft några hojar. Alltifrån encylindriga till fyrcylindriga av olika typer.

I övrigt så klippte jag 150 mil i sträck förra året på min F800s utan problem. Körde totalt cirkus 2000 mil förra säsongen så den duger mer än väl för att toura med. Enda jag kan tycka är att körställningen på F800s är (precis som på VFR800an) en aning jobbig i bilköer när man hänger lite på styret. Då skulle ju en DRZ400/F650gs eller liknande vara ett bättre val.

Men det är ju inte så ofta som det blir ett problem. Kör du på minsta lilla kurviga vägar är den trevlig och ABS är mycket bra att ha. Avgasröret orginal är dock för djäkla tråkigt, men med Akrapipa låter den väldigt gott.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det blir till att provköra en F800 på lördag provsat en sådan på mässan och tyckte man satt väldigt bekvämt. Fartresurserna är inte det viktigaste då jag inte är någon Rossi. Det går t ex. att köra betydligt fortare på kurviga vägar med min sv än vad jag klara av.

Tack för alla tips!
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
P.S. Vad ska du ha för din.
//Dafe

Tjaaa...det är en svensksåld -04 på 1400 fullservade mil. Nya Metzeler Roadtec Z6 fram och bak. Bullerburkar och originalpackväskor finns.

Kring 65-70´ bl.a. beroende på hur mycket utrustning som följer med och hur snabb affär.

Edit:
Den exakta sitthöjden har jag inte koll på men den är inte alls speciellt hög. Själv är jag 178 cm/normalbyggd och "har ben över" när jag sitter på den med fotsulorna i backen.
 
Last edited:

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Det blir till att provköra en F800 på lördag provsat en sådan på mässan och tyckte man satt väldigt bekvämt. Fartresurserna är inte det viktigaste då jag inte är någon Rossi. Det går t ex. att köra betydligt fortare på kurviga vägar med min sv än vad jag klara av.

Tack för alla tips!

För en vecka sen fick jag möjlighet att provköra F800R. En otroligt lättkört hoj, kul och hyggligt med krut. Den var lättsvängt. Tror den kan bli en hit och den har bara en blinkers knapp :va. Har själv en R1200R och van med mycket mera vrid (115Nm) och bättre bromsar :D . Jag tror F800R är riktigt kul på bana oxå. Ut och provkör och se vad du tycker.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top