Lite råd om bilköp 80-90k.

Allstaar

Guest
Hej alles!

Vad har ni för inputs på modellerna nedan? Vilket är det bättre valet?

Saab 9-3 04-05?
Volvo S40N 04-05?
Golf V 05?
Audi A3 04-05?

Årsmodellerna är cirka inte lägre dock.

Vad är bra köp av dessa eller har ni andra förslag? Gärna snabba ryck vill troligtvis inhandla något typ idag haha.

Mvh

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vilka bilar som skall passa in?!
Det blir lättare för oss att hjälpa till att tipsa om bilar som passar in om du sätter upp någon form av ramar/begränsningar för vad du vill få ut av ditt bilköp.

Ska du ha en penisförlängare eller bruksbil?
Skall det vara körglädje eller prioriterar du ekonomi?
Skall den lasta mycket eller vill du ha en smidig och liten bil?

.....Det kan vara praktiskt att precisera frågeställningen en aning innan man försöker avgöra hur långt ett snöre är...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Häng inte upp dig på årsmodellerna. De flesta bilar kör en version i fem år. Alltså kan en -99 vara samma bil som en -04 med endast små förändringar i nån plastlist eller nåt.

Allstaar

Guest
Vilka bilar som skall passa in?!
Det blir lättare för oss att hjälpa till att tipsa om bilar som passar in om du sätter upp någon form av ramar/begränsningar för vad du vill få ut av ditt bilköp.

Ska du ha en penisförlängare eller bruksbil?
Skall det vara körglädje eller prioriterar du ekonomi?
Skall den lasta mycket eller vill du ha en smidig och liten bil?

.....Det kan vara praktiskt att precisera frågeställningen en aning innan man försöker avgöra hur långt ett snöre är...

Hej,

Jag ska ändra min mening ovan i första inlägget, dom bilarna jag namngav är bilar jag tittar på och skulle kunna tänka mig. Och behöver lite rekommendationer utav er vilken som skulle va det bättre valet.

Mvh

Häng inte upp dig på årsmodellerna. De flesta bilar kör en version i fem år. Alltså kan en -99 vara samma bil som en -04 med endast små förändringar i nån plastlist eller nåt.

Jag förstår hur du menar. Saab 9-3 började 03 med nya modellen, Golf V 04 fram volvo s40n ligger nog på 04 också och audio a3 04 också har jag för mig, vill gärna ha den modellen upp.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Köpte en 9-3 2.0t en 03a med drygt 5k mil på mätaren för under 80k kändes prisvärt :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har du provkört någon av modellerna? När du har gjort det så kommer du avfärda Saaben, den är grymt tråkigt och sämst av det där racklet du har radat upp.
Det tar emot att säga det men Volvon är antagligen bäst av dessa fyra :(

Audin och Golfen är det inte mycket som skiljer mellan om du väljer samma motoralternativ, priset och utseendet som skiljer dem åt.
Kass kvalité får du på köpet.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Golf och Audi känns övervärderade.
Volvo känns nästan lika mycket låda och tråkig som för 20år sedan.
Saab är alltså bästa alternativet i mitt tycke. En bil kan inte bli mer än en bil, inte ens om du lägger 6ggr pengarna och köper en Merca. I en SAAB får du allt man kan önska av en modern bil, för en vettig peng.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Skoda Octavia?
Körde en i 10år med bara ngt småfel :tummenupp
Samma platta osv som golf.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
I en SAAB får du allt man kan önska av en modern bil, för en vettig peng.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA :lol

Saab är de sämsta bilarna som finns på vägarna.

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
HAHA
Saab är de sämsta bilarna som finns på vägarna.

Min far har ägt SAAB i 30 år. Inte haft något haveri eller större krångel på någon av de 9 olika modellerna som florerat under dessa år. Självklart känner jag till andra SAAB-ägare som haft mer eller mindre bekymmer med sina bilar. Känner även BMW-ägare som knappt kan ta dessa tre bokstäver i sin mun längre pga missnöjdhet. Vad du, Mavve, föredrar i bilvärlden vet jag inte, men du har som alla andra din anledningar till varför du åker det du åker.

Själv har jag ägt Volvo, Opel, Ford, SAAB och Volvo (3st). Av dessa var min 240 och min Kadett in mycket att ha. Första SAAB:en skar ett lager i lådan på pga oljeläckage från en otät packbox = miss av mig som inte sett felet. Min Focus kan ha vart den bästa bil jag ägt. Bytte bromsbelägg bak på 5000mil körda av mig (mil tot: ca9000). Den var dock inne på rostlagning (garanti) en gån, inget som kostade så det bryr jag mig inte om. En volvo V40 -04 ägde jag ett kort tag. Inget att klaga på, bytte en trasig glödis och en uppsättning bromsbelägg fram på 5300mil. Nu kör jag en C30 -07 med ca 7500mil på mätarn. Har bytt hydrauaggregat till ABS på garanti och bromsbelägg. Annars bara servat. Väntar på en ny Renault som bör dyka upp inom det närmsta. Rätt eller fel bilval, ja det återstår att se.

Min poäng med detta är att om man leter en bil som är ca 5-6 år gammal och har ett par tusen mil under sulorna så är det allmänna skicket och servicehistorik jäkligt avgörande. Kollar du tex på Volvo S40:in årsmodell 04-06 så har den haft en hel del barnsjukdomar som bör vara fixade på garanti, men om dessa inte är fixade så kan det kosta dyrt att få dessa fel nu. Ex: hydraulaggregatet har en intern tryckgivare som kan ge sig = kostnad på ca 8000kr material och arbete inkluderat. SAAB:en kan också få kostasamma reparationer om vissa återkallelser inte är utförda, säkerligen samma med VAG-bilarna (känner inte till VAG-bilar så jättebra). Detta gäller även andra märken såsom BMW, Mercedes, Ford mm mm.

Av de bilar som TS radat upp så är nog det säkraste kortet Audi eller VW. Hade jag själv valt så hade jag köpt Volvon efter en ordentlig koll hos en auktoriserad verkstad där man även bör kunna få reda på vad som är åtgärdat på bilen tidigare i utbyte mot lite kaffebröd. Det går bra hos mig på min arbetsplats i allafall, kan inte tala för alla Volvoverkstäder.

Har du fler funderingar om Volvon så är det bara att fråga på.

//D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Så kan det vara med utseendet MEN det är forfarande en bil med 5 års mer slitage i...

Allstaar

Guest
För er info så blev det en svart Saab 9-3ss Aero årsmodell 2004 med 8300mil på mätaren.

Är riktigt nöjd med köpet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
För er info så blev det en svart Saab 9-3ss Aero årsmodell 2004 med 8300mil på mätaren.

Är riktigt nöjd med köpet.

Vad fick du ge då? Med de miltalen så brukar de kännas ok och just Aeron är ju trevligt utrustad och har bra prylar överlag så den är antagligen det säkraste köpet om man ska ha en Saab.
Värre när de har börjat rulla uppåt 20k mil, det är då man märker att det inte är kvalité på prylarna :(

Allstaar

Guest
Vad fick du ge då? Med de miltalen så brukar de kännas ok och just Aeron är ju trevligt utrustad och har bra prylar överlag så den är antagligen det säkraste köpet om man ska ha en Saab.
Värre när de har börjat rulla uppåt 20k mil, det är då man märker att det inte är kvalité på prylarna :(

94 000kr fick jag ge, allt är såklart fullstämplat etc etc. Kollar man blocket på samma miltal och kör hela sverige och 04 upp så är det godnatt att hitta en lika prisvärd. Så jag anser att jag gav ett ok pris.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC