HAHA
Saab är de sämsta bilarna som finns på vägarna.
Min far har ägt SAAB i 30 år. Inte haft något haveri eller större krångel på någon av de 9 olika modellerna som florerat under dessa år. Självklart känner jag till andra SAAB-ägare som haft mer eller mindre bekymmer med sina bilar. Känner även BMW-ägare som knappt kan ta dessa tre bokstäver i sin mun längre pga missnöjdhet. Vad du, Mavve, föredrar i bilvärlden vet jag inte, men du har som alla andra din anledningar till varför du åker det du åker.
Själv har jag ägt Volvo, Opel, Ford, SAAB och Volvo (3st). Av dessa var min 240 och min Kadett in mycket att ha. Första SAAB:en skar ett lager i lådan på pga oljeläckage från en otät packbox = miss av mig som inte sett felet. Min Focus kan ha vart den bästa bil jag ägt. Bytte bromsbelägg bak på 5000mil körda av mig (mil tot: ca9000). Den var dock inne på rostlagning (garanti) en gån, inget som kostade så det bryr jag mig inte om. En volvo V40 -04 ägde jag ett kort tag. Inget att klaga på, bytte en trasig glödis och en uppsättning bromsbelägg fram på 5300mil. Nu kör jag en C30 -07 med ca 7500mil på mätarn. Har bytt hydrauaggregat till ABS på garanti och bromsbelägg. Annars bara servat. Väntar på en ny Renault som bör dyka upp inom det närmsta. Rätt eller fel bilval, ja det återstår att se.
Min poäng med detta är att om man leter en bil som är ca 5-6 år gammal och har ett par tusen mil under sulorna så är det allmänna skicket och servicehistorik jäkligt avgörande. Kollar du tex på Volvo S40:in årsmodell 04-06 så har den haft en hel del barnsjukdomar som bör vara fixade på garanti, men om dessa inte är fixade så kan det kosta dyrt att få dessa fel nu. Ex: hydraulaggregatet har en intern tryckgivare som kan ge sig = kostnad på ca 8000kr material och arbete inkluderat. SAAB:en kan också få kostasamma reparationer om vissa återkallelser inte är utförda, säkerligen samma med VAG-bilarna (känner inte till VAG-bilar så jättebra). Detta gäller även andra märken såsom BMW, Mercedes, Ford mm mm.
Av de bilar som TS radat upp så är nog det säkraste kortet Audi eller VW. Hade jag själv valt så hade jag köpt Volvon efter en ordentlig koll hos en auktoriserad verkstad där man även bör kunna få reda på vad som är åtgärdat på bilen tidigare i utbyte mot lite kaffebröd. Det går bra hos mig på min arbetsplats i allafall, kan inte tala för alla Volvoverkstäder.
Har du fler funderingar om Volvon så är det bara att fråga på.
//D