Lite råd tack!

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Efter ca 200 timmar med blocket som sällskap ( näe, det har inte gillats av frun) är det äntligen dax på onsdag att hämta min nästa hoj:tummenupp

Men efter att ångesten över att "har jag hittat rätt hoj nu" och letande efter billigaste skåpbilen att hyra (ska hämta monstret i Umeå) dök nästa beslutsångest upp....

FÖRSÄKRINGEN:död

Hojen är en GSX-R 1000 07, så Suzukis märkesförsäkring är utan tvekan billigast, 12 ribbor om året helförsäkrad. Men WTF, 25 lax i självrisk....:confused:

Är det ens nån mening med att ha hojen helförsäkrad med den självrisken. Kanske bättre att bara trafikförsäkra och spara 4000 lax om året och laga själv om jag druttar omkull?

Hur gör ni andra?
 

Tjita1

Guest
25000 i självrisk? Är det för att det är en sporthoj? Är du säker på att det inte står 2500? Och du menar att det även är 25000 i självrisk på tex brand, skadegörelse eller stöld? Det verkar ju helt vrickat, då kan man väl lika gärna vara utan försäkring...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du kollat andra försäkringsbolag? Suzukis märkesförsäkring suger.
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
jag har folksam, likadan hojj, dyrare försäkring då dom höjt det för nästa år(jävla ocker!!!) men där har jag 6k i självrisk har jag för mig när det gäller skador osv på motorcykeln. 25k i självrisk låter ju sjukt......
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Har du kollat andra försäkringsbolag? Suzukis märkesförsäkring suger.

Rent premiemässigt suger den inte för mig iallafall, ligger 7-8000 spänn billigare än de andra bolagen som försäkrar sporthojar! Då jämför jag helförsäkrad årsförsäkring.
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
25000 i självrisk? Är det för att det är en sporthoj? Är du säker på att det inte står 2500? Och du menar att det även är 25000 i självrisk på tex brand, skadegörelse eller stöld? Det verkar ju helt vrickat, då kan man väl lika gärna vara utan försäkring...

Det ÄR 25000 spänn för sporthojarna, GSXR 600, 750 och 1000 som är yngre än 10 år...:dummer
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Funtar på att skriva den på farsan under september och bara ta trafik, sen "köpa" den till mig själv och ställa av den fram till april/maj för att slippa dega under vintern. Tiden man haft kort verkar inte spela in över huvudtaget, kollade om frun skulle stå som ägare (hon har inte ens hoj kort), blev samma premie som för mig:confused:

Kämpa försäkringsbolagen, kämpa...
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Skaffa avställningsbar försäkring om du inte tänker köra på vintern. Och om självrisken nu är på 25k skulle iaf jag bara ta trafik. För 25k (+ 4k som du sparar på hel) kan du med stor sannolikhet laga hojen ganska bra själv om det vill sig illa.
 

Tjita1

Guest
Ja, det är väl nästan bara vid inlösen om man skrotar den fullständigt som det kan löna sig.
Men - köper du den på kredit med hojen som säkerhet (MC-lån) måste du ha helförsäkring.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om nu lilla frun är så irriterad över ditt letande online efter en ny hoj så hur ska det då bli när du fått hem hojen.Byt fru samtidigt vetja.

För övrigt så anser jag att det inte ens är lönt att ha mer än trafikföräkring och knappt det om självrisken på en helförsäkring är absurda 25 000:-.En summa som är tilltagen av dessa försäkringsbolag för att dom ska slippa dig som kund.Inget annat. :3freak

Skrev lite på nedanstående länk i all vänlighet hur dessa försäkringsbolag arbetar rent generellt :

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266159-S%E4lja-hojen-till-morsan-p%E5-h%F6sten
 

Henry

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Färingsö
Hoj
Kawa ZX-6R 636 -14
Tror du måste titta på mer än vad Hel/Hel kostar när du jämför försäkring. För egen del med min zx-6r -07 så blev det Trygghansa. Billiga 19.500 för Hel/Hel :D Men den är avställningsbar och självrisken är på 6000:- vilket då innefattar även personlig utrustning om det skulle skadas. I praktiken kommer det att landa på 8-9000 per år eftersom jag ställer av den. Skulle jag varit nitiskt och ställt av den varje regnig dag som jag inte använder den skulle det så klart bli ännu lägre (tja.. kanske inte den här sommaren då..).
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag har min hos Folksam, avställningsbar halv. Ett normalår (när jag inte skrotar och ställer av i förtid) går det på i runda slängar strax under 9-10k/år
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Jag räknade på Länsförsäkringar! 12 200:- Helförsäkring
8000:- Självrisk

På en GSX-R 1000 2008
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kör med Suzukis märksförsäkring och pröjsar 8000,- per år på min K9:a. Det innebär att jag mot någon annan försäkring sparar 5-6000 per år och så länge jag inte skrotar så tjänar jag ganska bra på det.
OM nånting händer så måste jag ju inte ta ut försäkringen, jag har ju ett val.
Kraschade förra sommaren och fixade nya grejer på eBay, sammanlagd reparationskostnad 6-7000 spänn dvs den faktiska kostnaden blir ju densamma som en normal självrisk, det skulle i mitt fall bli samma sak som om jag hade låg premie och låg självrisk.
Om jag skulle totalskrota hojen så är det ju fortfarande affär att pröjsa en självrisk för 25000 jämfört med en halvförsäkring och kanske få pröjsa 50-85000 för att laga hojen.

Om jag kan välja en helförsäkring som är billigare eller ligger på samma premie som en halvförsäkring så är det ju ganska korkat att inte göra det, eller hur?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top