Lite rader om Husan..

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Bytte hoj från Honda crf 450 hm till Husa 650. Har kört ca 5 tim och den känns bra, går lite bättre än hondan men chassit känns nog lite stabilare på hondan. Där emot känns husan bättre på större väg och har ju en växel till så den är "behagligare". Hojen är inte riktigt inkörd än, bytte olja/filter efter 2,5-3 tim så jag tror den kommer att bli ännu bättre efter några tim till.. Siktar på ett helsystem till nästa säsong oxå:gnissla Båda hojarna gasar man upp på bakhjulet utan några problem i 3:ans växel i alla fall. Husan har ett mkt bättre bakparti där lampa, reg.skylt osv sitter och man bränner inte itu blinkersen hela tiden som på Hondan. På tomgången "skramlar" det lite mer i husan men det kan ju kanske bero på att ventilerna inte är kollade än men det är inget att hänga upp sig på ändå. Sammanfattningsvis så är Hondan mkt bra men Husan är ändå steget bättre, åtminstone som det känns nu.:tummenupp

Är lite sugen på att skaffa endurohjul nu oxå, någon som har några? Års mod är -06!
 

alex79

Alex
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Åseda
Hoj
Yamaha 426 supermoto*såld* yamaha yz 450 *såld* 950 SM -06 *såld*
Kul att höra lite, har själv en yamaha 426 som jag har haft i ungefär ett år, är själv sugen på att byta upp mig lite, men är det så stor skillnad tycker du på en 650 eller 426/450, gasar upp min på slangen på 3:an utan problem och tycker chassit är stabilt och servicen är ju kanon om man jämför men en husa, är det värt pengarna? Kör du bättre eller fortare nu jämfört med innan?
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
alex79 skrev:
2538991 Kör du bättre eller fortare nu jämfört med innan?

Fortare lär det inte gå, i alla fall inte om vi pratar bana eller motsvarande. Mindre cc går nästan alltid fortare när det svänger. Toppfarter och acceleration är en helt annan sak.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
alex79 skrev:
2538991 Kul att höra lite, har själv en yamaha 426 som jag har haft i ungefär ett år, är själv sugen på att byta upp mig lite, men är det så stor skillnad tycker du på en 650 eller 426/450, gasar upp min på slangen på 3:an utan problem och tycker chassit är stabilt och servicen är ju kanon om man jämför men en husa, är det värt pengarna? Kör du bättre eller fortare nu jämfört med innan?

Som sagt så är 450:n kanonbra men gör sig säkert bäst på bana. Jag själv kör inte bana (än i alla fall) så till gatkörning är där mer tryck i husan, 200cc till gör skillnad! Är servicen så mkt bättre på 426/450:n :va ? Vad jag hört så köper man en husa från -04 och uppåt ska där inte vara mer service än tex honda och yamaha! Det vanligaste på servicen är olja/filter, ventiljustering och kolvbyte kanske men det måste man ju se efter oavsett märke. Får köra någon timme till för att se hur mkt snabbare/bättre jag kör nu jämfört med Hondan. Ska du köra bana eller grus klarar du dig säkert lika bra med en 450 men på gata är det bättre med 650:n.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Angående endurohjul så kan du leta efter hjul från årsmodell -01 till -06. -01 -02 hade smalare framaxel men finns ett distanskit att köpa så passar dem till -03 och uppåt, man måste skaffa en -01/02 framaxel oxå. KTM hjulen passar oxå, då dom kör med samma axel i alla fall från -03 om jag inte minns helt galet.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Evil M skrev:
2539614 Angående endurohjul så kan du leta efter hjul från årsmodell -01 till -06. -01 -02 hade smalare framaxel men finns ett distanskit att köpa så passar dem till -03 och uppåt, man måste skaffa en -01/02 framaxel oxå. KTM hjulen passar oxå, då dom kör med samma axel i alla fall från -03 om jag inte minns helt galet.

ok, tackar för infon :tummenupp får se vad jag kan hitta
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Husa 650 är en konstig skapelse. Lika mycket som man hatar den när den jävlas, ännu mer älskar man den när den går..........som den GÅR!!!!

:yoparty :bow :skrämd :hojraket

/J
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Nu måste du juh ändra avtar o infon om va du har för hoj!!! Grattis till en fin hoj:tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ja, det vore helt klart kul att höra om dina synpunkter efter ett år med Husan. Jämför gärna med den Honda CRF 450 som du hade innan, funderar nämligen på att köpa nån av dom som enduro/cross och motardhoj. Som komplement till fightern....
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Precis bytt min Husky TE-610 -00 till Husa FS650E -06, och shit vilken skillnad.
Huskyn var iof rolig, men nu sitter man ju och garvar hela tiden! Har öppet system och en kugg ner fram vilket känns helrätt. Hojen har gått 9 h och jag är braknöjd.
Har en uppsättning endurohjul som passade Husky -00, ska kolla om de går att få på.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Lite åskikter och tankar efter att ha haft husan ett år och jag nu jämför med Hondan.

Hondan kändes snäppet smidigare, tror mkt beror på att tanken är klart större på Husan. Finishen kändes kanske generellt sett lite bättre på Hondan men bakstycket och bakramen i alla fall var mkt bättre på Husan. Blinkersen brände tu stup i kvarten på Hondan och baklyse/regskylt hängde mest o dinglade. Hondan gick bra, lätt o gasa upp i 3:an utan några som helst problem, de flesta hade säkert gjort de i 4:an och kanske 5:an med. Var dock ganska klen då det blev lite större väg vilket i och för sig inte är direkt roligt med ngn motard men jämfört med Husan stor skillnad. De sakerna som jag tycker är mest betydande modellerna i mellan är att Husan ÄR starkare, på nåt sett helt annat tryck i motorn, den har 6 vxl jämfört med 5 på Hondan, frambromsen snäppet värre + som sagt snyggare och bättre lösning på baken. Sen att det är ställskruv på ventilerna är oxå en fördel då de är lättare att justera, däremot sålde jag Hondan innan jag gjort ngn justering då det inte behövdes då de inte rör sig lika mkt. Så för gatkörning så ÄR HUSAN i mina ögon ett klart bättre val, trycket i motorn samt en vxl till betyder mkt. Ska man dock mest köra på små gocartbanor så är Hondan ett bättre val. Då jag köpte Hondan ny så efter 2,5 tim funkade inte 4:an och 5:an så jag fick lämna i väg den direkt och var av med den i 1 mån. Dock inget allvarligt fel men de åtgärdade det och sen funkade den kanon. På husan hade jag liite strul i början gällande bestyckningen men det löste sig ganska fort och sen har jag inte haft ett enda problem med den men har förvisso oxå skött den bra. Som jag nog nämnt förr så är Hondan bra men Husan är VASSARE & ROLIGARE och det gör att den vinner klart:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top