Lite trim tips tack=)?

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
plana topp,är det nått att rekommendera?
porta cylinder-hur o var?
öppet filter?
effekt pip?
trim reeds?
bestycka om förknasaren.

kommer detta att göra min slöa hoj "bettydligt" piggare??

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Troligen kommer den att bli piggare, men känns ju lite onödigt att porta och plana... sliter ju en del på motorn :tummenupp
Men ombestyckning och effektblås, gör en helan delan!

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
plana..nja..inte allt för mycket iaf! och inte själv!!! för den till någon mekanisk verkstad eller liknande... att porta orginal cylindern brukar ge lite effekt, men gör det inte själv om du inte vet vad du gör, det kan resultera i helt fel flöde.. e-systemen ger lite bättre effekt, speciellt om du kombinerar de med ett öppet filter.. byter du system och/eller filter så måste du klart bestycka om förg (det visste du säkert redan).

det kommer säkert att märkas siljnad mot orginal, iaf ljudet kommer bli skönare :tummenupp
//StewOo

Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Plana ska man vara försiktig med om man kör på vanlig 95/98.. Om inte hojen har löjligt låg komprition från början då dvs.. När kompet blir för högt så finns det risk att soppan självantänder.. Vilket man blir fattig av.. :hihi Sen blir klämspalten för liten också.. (om den är rätt från början dvs..)

Solid snake

Guest
Du menar att den skär va? Precis som din. :D

(man ska sparka på den som ligger)

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Edholm skrev:
Plana ska man vara försiktig med om man kör på vanlig 95/98.. Om inte hojen har löjligt låg komprition från början då dvs.. När kompet blir för högt så finns det risk att soppan självantänder.. Vilket man blir fattig av.. :hihi Sen blir klämspalten för liten också.. (om den är rätt från början dvs..)

*kompression*

Vid hur högt komp. börjar det bli risk för självantändning?
Jag hade typ 14:1 i moppen med trimtopp och trimcylle.
Jag har 8:1 nu i mc:n.

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
14.1 inte dåligt för en moppe jag hade 12 men då orkade inte tändsystemet! plana toppen är bra men man ska kunna det man håller på med också

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Larco skrev:
*kompression*

Vid hur högt komp. börjar det bli risk för självantändning?
Jag hade typ 14:1 i moppen med trimtopp och trimcylle.
Jag har 8:1 nu i mc:n.

Gränsen är någonstans vid 14.. :) Körde med 17.8:1 förut på miton.. Mindre lyckat.. :död :hihi

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Edholm skrev:
vad snackar du om? soppan självantänder inte. i en bil har du ett tryck upp mot 14 bar orginal, i en 125:a bara runt 9. du kan höja till det dubbla,soppan självantänder inte men motorn håller inte för trycket, skulle bara knacka sönder. plana lite e ingen fara, nån halv mm e lungt men glöm inte att bestycka om med svinmycke större munstycke. :tummenupp

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
xanlar skrev:
vad snackar du om? soppan självantänder inte. i en bil har du ett tryck upp mot 14 bar orginal, i en 125:a bara runt 9. du kan höja till det dubbla,soppan självantänder inte men motorn håller inte för trycket, skulle bara knacka sönder. plana lite e ingen fara, nån halv mm e lungt men glöm inte att bestycka om med svinmycke större munstycke. :tummenupp

Knacka, spika m.m är väll bara olika namn för just självantändning av soppan..

Och sen när man får in färsk soppa i cylindern så självantänds bensinblandningen ute i kanterna av den ökade värmen och då `krockar` dom två tryckvågorna..

Sen var det kompritionsförhållande jag pratade om, inte kompretionstryck..

:tungan

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Edholm skrev:

Och sen när man får in färsk soppa i cylindern så självantänds bensinblandningen ute i kanterna av den ökade värmen och då `krockar` dom två tryckvågorna..

Kompression..

K
O
M
P
R
E
S
S
I
O
N​

:fakta

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Edholm skrev:

Soppa självantänds inte sådär bara, du snackar disel eller methanol

Bifogat

• massacre.gif
    massacre.gif
    19.9 KB · Visningar: 73
Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
xanlar skrev:
Soppa självantänds inte sådär bara, du snackar disel eller methanol

Nja.. Torde ju vara du som menar disel.. Vad jag vet så kan inte en diselmotor knacka.. ? Är dålig på disel..

Vad är det då som händer då en motor spikar :7peta :va :tungan

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
tillbaka till ämnet!

Trimma,

någon här på forumet som körde rr sa att det som gav mest effekt på en 2-t är avgassystemet, och det håller jag med om, det gör mycke att byta, speciellt skönt blir ljudet, o plana porta etc är bara finlir som kostar mycke pengar (om du itne kan det själv) , mitt råd! : köp effektsystem o ny fugge så går den klockrent :D :fakta

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Edholm skrev:
Nja.. Torde ju vara du som menar disel.. Vad jag vet så kan inte en diselmotor knacka.. ? Är dålig på disel..

Vad är det då som händer då en motor spikar :7peta :va :tungan
Disel antänds av värmen av den sammanpressade luften i cyllen. det funkar inte att köra bensin i en diselbil eftersom bensin inte antänds av den värmen. klart diselmotorer kan knacka. en motor spikar för att förbränningen äter sig runt kolven, kan hända med förtidigt ställd tändning.

Solid snake

Guest
xanlar skrev:
Disel antänds av värmen av den sammanpressade luften i cyllen. det funkar inte att köra bensin i en diselbil eftersom bensin inte antänds av den värmen. klart diselmotorer kan knacka. en motor spikar för att förbränningen äter sig runt kolven, kan hända med förtidigt ställd tändning.

Det finns en annan anledning till att man inte kan köra på bensin i en diesel-motor, typ för att det inte finns några tändstift. :tungan

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...