Edholm skrev:Plana ska man vara försiktig med om man kör på vanlig 95/98.. Om inte hojen har löjligt låg komprition från början då dvs.. När kompet blir för högt så finns det risk att soppan självantänder.. Vilket man blir fattig av.. Sen blir klämspalten för liten också.. (om den är rätt från början dvs..)
Larco skrev:*kompression*
Vid hur högt komp. börjar det bli risk för självantändning?
Jag hade typ 14:1 i moppen med trimtopp och trimcylle.
Jag har 8:1 nu i mc:n.
Så du är fattig nuEdholm skrev:Gränsen är någonstans vid 14.. Körde med 17.8:1 förut på miton.. Mindre lyckat..
vad snackar du om? soppan självantänder inte. i en bil har du ett tryck upp mot 14 bar orginal, i en 125:a bara runt 9. du kan höja till det dubbla,soppan självantänder inte men motorn håller inte för trycket, skulle bara knacka sönder. plana lite e ingen fara, nån halv mm e lungt men glöm inte att bestycka om med svinmycke större munstycke.Edholm skrev:Plana ska man vara försiktig med om man kör på vanlig 95/98.. Om inte hojen har löjligt låg komprition från början då dvs.. När kompet blir för högt så finns det risk att soppan självantänder.. Vilket man blir fattig av.. Sen blir klämspalten för liten också.. (om den är rätt från början dvs..)
xanlar skrev:vad snackar du om? soppan självantänder inte. i en bil har du ett tryck upp mot 14 bar orginal, i en 125:a bara runt 9. du kan höja till det dubbla,soppan självantänder inte men motorn håller inte för trycket, skulle bara knacka sönder. plana lite e ingen fara, nån halv mm e lungt men glöm inte att bestycka om med svinmycke större munstycke.
Edholm skrev:Knacka, spika m.m är väll bara olika namn för just självantändning av soppan..
Och sen när man får in färsk soppa i cylindern så självantänds bensinblandningen ute i kanterna av den ökade värmen och då `krockar` dom två tryckvågorna..
Sen var det kompritionsförhållande jag pratade om, inte kompretionstryck..
Soppa självantänds inte sådär bara, du snackar disel eller methanolEdholm skrev:Knacka, spika m.m är väll bara olika namn för just självantändning av soppan..
Och sen när man får in färsk soppa i cylindern så självantänds bensinblandningen ute i kanterna av den ökade värmen och då `krockar` dom två tryckvågorna..
Sen var det kompritionsförhållande jag pratade om, inte kompretionstryck..
xanlar skrev:Soppa självantänds inte sådär bara, du snackar disel eller methanol
Edholm skrev:Vad är det då som händer då en motor spikar
Disel antänds av värmen av den sammanpressade luften i cyllen. det funkar inte att köra bensin i en diselbil eftersom bensin inte antänds av den värmen. klart diselmotorer kan knacka. en motor spikar för att förbränningen äter sig runt kolven, kan hända med förtidigt ställd tändning.Edholm skrev:Nja.. Torde ju vara du som menar disel.. Vad jag vet så kan inte en diselmotor knacka.. ? Är dålig på disel..
Vad är det då som händer då en motor spikar
xanlar skrev:Disel antänds av värmen av den sammanpressade luften i cyllen. det funkar inte att köra bensin i en diselbil eftersom bensin inte antänds av den värmen. klart diselmotorer kan knacka. en motor spikar för att förbränningen äter sig runt kolven, kan hända med förtidigt ställd tändning.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |