Lite trim tips tack=)?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
xanlar skrev:
Disel antänds av värmen av den sammanpressade luften i cyllen. det funkar inte att köra bensin i en diselbil eftersom bensin inte antänds av den värmen. klart diselmotorer kan knacka. en motor spikar för att förbränningen äter sig runt kolven, kan hända med förtidigt ställd tändning.

[Diesel]
En dieselmotor borde ju inte kunna spika då den inte suger i sig luft/bränsle blandning som en bensin motor gör.. utan dieseln sprutas in först när luften redan är komprimerad.?

[Bensin]

Bensin antänds av hög värme!

Men bensinmotorer så självantänds soppan av värmen och tryckökningnen, som du säger.. och det skapas då en flamfront vid kolvens kanter som är har enormt mycket högre hastighet (lite över 1000km/h) än den vanliga detonationen, vilket inte är direkt bra för motorn..


Du får gärna överbevisa mig.. :tungan
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Edholm skrev:
[Diesel]
En dieselmotor borde ju inte kunna spika då den inte suger i sig luft/bränsle blandning som en bensin motor gör.. utan dieseln sprutas in först när luften redan är komprimerad.?

[Bensin]

Bensin antänds av hög värme!

Men bensinmotorer så självantänds soppan av värmen och tryckökningnen, som du säger.. och det skapas då en flamfront vid kolvens kanter som är har enormt mycket högre hastighet (lite över 1000km/h) än den vanliga detonationen, vilket inte är direkt bra för motorn..


Du får gärna överbevisa mig.. :tungan
bensinmotorer har tändstift för att antända luft/bränsleblandningen :fakta
förbränningen sker med en hastighet av 70m/sekund = 252km/h. i motorn sker en förbränning, inte en explosion.

och du, det är skilldnad på när en motorn knackar eller spikar. :angel
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Som jag har förstått det så ökar man kompressionen för mycket så antänds bensinen för fort på grund av kompressionsvärmen och alltså funkar som för tidigt ställd tändning.

Det är därför man bör köra på högre oktantal om motorn gör det, för 98 är mer svårantändligt än 95, hur konstigt det än låter.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
I en dieselmotor antänds väl bränslet av glödstiftets värme, right? Hur funkar diesel i en bensinmotor och tvärtom?
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
cRoC skrev:
I en dieselmotor antänds väl bränslet av glödstiftets värme, right? Hur funkar diesel i en bensinmotor och tvärtom?

Bara i början innan motorn uppnått arbetstemp, sen antänds den av kompressionsvärmen.

Obs, en dieselmotor har mycket mycket högre komp än en bensinmotor.

Det funkar inge bra att hälla ren diesel i en bensinare eller tvärtom.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
xanlar skrev:
bensinmotorer har tändstift för att antända luft/bränsleblandningen :fakta
förbränningen sker med en hastighet av 70m/sekund = 252km/h. i motorn sker en förbränning, inte en explosion.

och du, det är skilldnad på när en motorn knackar eller spikar. :angel

Jo det är ju klart att bensinmotorer har tändstift.. Men nu var det inte det vi diskuterade utan det var spikningar.. och dom tänds INTE av tändstiftet.. och det är inte en förbränning utan en explosion

Jo jag vet att VANLIG förbränning sker med en hastighet av 70m/s Men SPIKNINGAR har en hastighet av ca 300m/s dvs lite över 1000km/h...

Nja jag skulle vilja påstå att knacka och spika är samma sak.. Fast en motor kan ju knacka då ram/vev lager är år kasst också.. men det är en annan historia..
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Edholm skrev:
Jo det är ju klart att bensinmotorer har tändstift.. Men nu var det inte det vi diskuterade utan det var spikningar.. och dom tänds INTE av tändstiftet.. och det är inte en förbränning utan en explosion

Jo jag vet att VANLIG förbränning sker med en hastighet av 70m/s Men SPIKNINGAR har en hastighet av ca 300m/s dvs lite över 1000km/h...

Nja jag skulle vilja påstå att knacka och spika är samma sak.. Fast en motor kan ju knacka då ram/vev lager är år kasst också.. men det är en annan historia..
okejj enligt din teori, vad är det som exploderar? luft/bränske blandningen kan inte explodera, gasen brinner med en hastighet av 70m/s som sagt så vad i "#%#¤% är det som exploderar?
 
Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
xanlar skrev:
okejj enligt din teori, vad är det som exploderar? luft/bränske blandningen kan inte explodera, gasen brinner med en hastighet av 70m/s som sagt så vad är det i helvete som exploderar?


Hur förklarar du då spikningar? vad mer än luft/bränsle har du i din motor??

Spikningar uppstår alldeles efter tändstiftet tänt luftbränsleblandningen och av den tryck och temperatur ökning det för med sig så självantänds den övriga del av soppa som ännu inte har tänts av tändstiftet. Självantändingen sker genom fria radikaler i de öppna OH-kedjorna. och det sker med en hastighet av 300m/s och det blir som en mindre "explosion" t.ex. svartkrut har en brinnhastighet på 400m/s.

Bränsle med högre oktantal har färre fria radikaler och spikar därför inte lika lätt.!
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
xanlar skrev:
okejj enligt din teori, vad är det som exploderar? luft/bränske blandningen kan inte explodera, gasen brinner med en hastighet av 70m/s som sagt så vad är det i helvete som exploderar?

Deleted
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Edholm skrev:
Hur förklarar du då spikningar? vad mer än luft/bränsle har du i din motor??

Spikningar uppstår alldeles efter tändstiftet tänt luftbränsleblandningen och av den tryck och temperatur ökning det för med sig så självantänds den övriga del av soppa som ännu inte har tänts av tändstiftet. Självantändingen sker genom fria radikaler i de öppna OH-kedjorna. och det sker med en hastighet av 300m/s och det blir som en mindre "explosion" t.ex. svartkrut har en brinnhastighet på 400m/s.

Bränsle med högre oktantal har färre fria radikaler och spikar därför inte lika lätt.!
hehe, du kör väl inte krut i din soppa
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top