Lite tystare "öppen hjälm" ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla lagersaldo.
Ja med det officiella lagersaldot så är risken stor att lagersaldot är 0 (noll) i verkligheten.
Missade det ....:rodnar
Men drar du XL så kanske det finns en i Uddevalla.....som kanske passar.
Annars bara att köpa en som du redan har.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej alla kunniga!
Jag är nybörjare på det här med hojåkande, jag har idag en "öppen" Nolan Jethjälm som jag upplever som väldigt bullrig i farter från ca 80 km/timmen - vindbruset blir riktigt störande tycker jag.

Nu har det inte varit så stort problem då de två maskiner som jag ägt inte uppmuntrar till några högre hastigheter. Nu ska jag dock sälja en av gammelhojjarna (en Horex från 1953) och har köpt en ny "retrohoj" (Kawasaki W800) så nu kan det ju blir fråga om lite landsvägasluffande runt 90 i alla fall.

Jag kommer ihåg från när jag körde med körskolans utrustning att det var väldigt mycket mindre vindbrus i deras "integralhjälmar" men jag skulle vilja ha en hjälm som liknar den jag har idag. Det finns ju öppna/"Jet-hjälmar" med ett nedfällbart visir, hur pass mycket vindbrus blir det i en sådan tycker ni?

Tack på förhand!
/Rikard
Det finns inga tysta jethjälmar.
En hjälm blir tyst genom att den tätar bra runt halsen så att det inte kommer in turbulenta luftflöden som orsakar oljud.
en jethjälm är så öppen att den omöjligt kan täta för detta.
Men annars så skulle jag säga att du borde överväga en integralhjälm.
Om du någon gång sett antingen någon som gått i backen med en jethjälm eller en integralhjälm från någon som gått i backen så förstår du att det är en rätt dum idé att inte ha något som helst skydd för ansiktet.

Jag har själv gått i backen väldigt lindrigt. Jag gick därifrån oskadd med bara en öm axel efter att ha blivit påkörd bakifrån vid en korsning.
Hjälmen var rejält skrapad på integralen så om jag hade haft en jethjälm så hade jag istället behövt tillbringa åtskillig tid på käkkirurgen och kanske aldrig hade blivit återställd.
så jag skulle aldrig i livet köra ens en moped utan att ha integralhjälm.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En hjälm blir tyst genom att den tätar bra runt halsen så att det inte kommer in turbulenta luftflöden som orsakar oljud.
Om du någon gång sett antingen någon som gått i backen med en jethjälm eller en integralhjälm från någon som gått i backen så förstår du att det är en rätt dum idé att inte ha något som helst skydd för ansiktet.

Jag har själv gått i backen väldigt lindrigt. Jag gick därifrån oskadd med bara en öm axel efter att ha blivit påkörd bakifrån vid en korsning.
Hjälmen var rejält skrapad på integralen så om jag hade haft en jethjälm så hade jag istället behövt tillbringa åtskillig tid på käkkirurgen och kanske aldrig hade blivit återställd.
Det räcker med att hjälmen tätar runt öronen för det ska bli tyst. Jämför hörselkåpor.
Min KBC är mycket tyst och den tätar inte alls runt halsen.

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Om den passar bra så kan HJC V31 vara ett gott alternativ, finns i ett antal färgval med min personliga favorit deep green.
Desutom ece 22.06 godkänd.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Du har förstås en poäng. Men....
...som jag skrev:
Jag vet att en öppen hjälm är bullrig, så är det. Men det finns grader av buller. Jag har t ex redan en Shoei på hjälmhyllan som är nästan oanvändbar för den är bullrig så in i h-e...
Kan tillägga att min relativt billiga Blauer är väldigt mycket tystare än dyra Shoei.

...och som jag skrev:
Och nej, du behöver inte skriva att en öppen hjälm är sämre ur säkerhetssynpunkt. Jag vet det redan. Oftast kör jag med helintegral men ibland, på kortare turer i stan, är det jäkligt smidigt med en nättare hjälm när det skall släpas in och ut ur butiker eller hjälmen skall stuvas in i Vespans (för trånga) bagageutrymme.

EDIT
@Steffo_b: Jag såg först nu att du hade svarat på TS inlägg - som TS postade för 7 år sedan. Så mitt svar i raderna ovan landade kanske lite fel...? Sorry!

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om den passar bra så kan HJC V31 vara ett gott alternativ, finns i ett antal färgval med min personliga favorit deep green.
Desutom ece 22.06 godkänd.

Bra tips! Tack! Den skall jag prova.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har också en v31a . Riktigt fin hjälm.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Du hade väl en stuga i Bohuslänet?

Isåfall så sväng upp till Hanssons på Nordby.
Hemsidan är skit, men det brukar finnas bra butikserbjudanden.
Har ingen erfarenhet av öppet själv, men som ställe att klämma och känna så är det faktiskt bra.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA