Lite tystare "öppen hjälm" ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla lagersaldo.
Ja med det officiella lagersaldot så är risken stor att lagersaldot är 0 (noll) i verkligheten.
Missade det ....:rodnar
Men drar du XL så kanske det finns en i Uddevalla.....som kanske passar.
Annars bara att köpa en som du redan har.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej alla kunniga!
Jag är nybörjare på det här med hojåkande, jag har idag en "öppen" Nolan Jethjälm som jag upplever som väldigt bullrig i farter från ca 80 km/timmen - vindbruset blir riktigt störande tycker jag.

Nu har det inte varit så stort problem då de två maskiner som jag ägt inte uppmuntrar till några högre hastigheter. Nu ska jag dock sälja en av gammelhojjarna (en Horex från 1953) och har köpt en ny "retrohoj" (Kawasaki W800) så nu kan det ju blir fråga om lite landsvägasluffande runt 90 i alla fall.

Jag kommer ihåg från när jag körde med körskolans utrustning att det var väldigt mycket mindre vindbrus i deras "integralhjälmar" men jag skulle vilja ha en hjälm som liknar den jag har idag. Det finns ju öppna/"Jet-hjälmar" med ett nedfällbart visir, hur pass mycket vindbrus blir det i en sådan tycker ni?

Tack på förhand!
/Rikard
Det finns inga tysta jethjälmar.
En hjälm blir tyst genom att den tätar bra runt halsen så att det inte kommer in turbulenta luftflöden som orsakar oljud.
en jethjälm är så öppen att den omöjligt kan täta för detta.
Men annars så skulle jag säga att du borde överväga en integralhjälm.
Om du någon gång sett antingen någon som gått i backen med en jethjälm eller en integralhjälm från någon som gått i backen så förstår du att det är en rätt dum idé att inte ha något som helst skydd för ansiktet.

Jag har själv gått i backen väldigt lindrigt. Jag gick därifrån oskadd med bara en öm axel efter att ha blivit påkörd bakifrån vid en korsning.