Lite underskattade & Förbisedda Resmål

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Kom att tänka på detta temat när jag åkte, lite på chans, till nordöstra Tjeckien i mitten på September förra månaden.
Hade inte hört om särskilt många som åker hit på MC-semester, fann heller inte jättemycket att läsa hur det är ur ett MC-sadelperspektiv men vägarna såg inspirerande ut på Google maps och det blev en dundersuccé tidig höst:
  • Prisvärt
  • Riktigt härliga kurviga vägar med lite trafik och högre tempo än hemma
  • Härligt folk, god mat & bra pilsner
  • Inte så långt hemifrån

462574973_745941287705685_387230730580289991_n.jpg

Fyll gärna på med andra både under- & kanske överskattade resmål om det finnes såna?
Lurar själv lite på vart det bär av nästa gång o_O

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kom att tänka på detta temat när jag åkte, lite på chans, till nordöstra Tjeckien i mitten på September förra månaden.
Hade inte hört om särskilt många som åker hit på MC-semester, fann heller inte jättemycket att läsa hur det är ur ett MC-sadelperspektiv men vägarna såg inspirerande ut på Google maps och det blev en dundersuccé tidig höst:
  • Prisvärt
  • Riktigt härliga kurviga vägar med lite trafik och högre tempo än hemma
  • Härligt folk, god mat & bra pilsner
  • Inte så långt hemifrån

View attachment 505612

Fyll gärna på med andra både under- & kanske överskattade resmål om det finnes såna?
Lurar själv lite på vart det bär av nästa gång o_O

Kan kanske vara ett underskattat och förbisett resmål men nedan är min anledning att köra motorcykel till Tjeckien. Färsköl serverades runt banan till systembolagspriser! Min favorit var en 10-gradig Primator. :kär

Nästa år kan det bli Chimay, även där finns god öl... ;)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Kan kanske vara ett underskattat och förbisett resmål men nedan är min anledning att köra motorcykel till Tjeckien. Färsköl serverades runt banan till systembolagspriser! Min favorit var en 10-gradig Primator. :kär

Tjeckien är fint och väldigt trevligt.
Banan i Horice är kul och gillar man roadracing är Tjeckien ett perfekt resmål.🙂

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Plzèn 1842...?

Bryggeriporten var med som bonuspunkt under IBA European Tour 2014

RIMG0066 (1).JPG

Poänglös post?
Kanske. Men godkänd bild gav bra med poäng.

Poängrallyn är kul. Man far som en tätting över kontinenten under en vecka eller så, och en bra rallymaster är angelägen att visa upp just udda platser som man aldrig skulle besöka frivilligt, liksom.

Alltså hamnar man på ett underligt ställe mitt i natten, smäller av den föreskrivna bilden, för in besöket i loggen och drar vidare i mörkret - funderandes över vad man just såg. Ett kalejdoskop av märkliga besökspunkter som man sitter och googlar i efterhand för att få veta mer.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tjeckien är ju tyvärr ett lands som man bara passerar.....
Men, för ett antal år sedan så följde jag Kroatiska kusten från syd till norr. Kring Zadar så kom det så jädrans mycket vatten så jag drog ut på motorvägarna och åkte raka spåret hem till Boden

Året efter så åkte jag tillbaka till Kroatien där jag hoppade av kusten för att ta resten av kusten. På vägen ner så stannade jag i Prag.

I Prag fanns det en camping på en lång udde, mitt i stan i princip. Brukar inte stanna två nätter på samma ställe men....här gjorde jag det.
Köpte en 24-timmars pass, ibland gick jag ut till udden, tog en tufftuff båt in till stan, ibland gick jag åt andra hållet och tog spårvagnen in till stan. Vandrade sen runt på stan och drack tjeckiskt här och var

På campingen satt man emellanåt på en läktare och kikade på alla båtar som for förbi.

Campingen finns säkert kvar än, ett tips bara :)

Bifogat

• Untitled-5.jpg
    Untitled-5.jpg
    398 KB · Visningar: 41
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag instämmer med TS. Tjeckien har gott om fina mc-vägar, Slovakien likaså och båda är lite bortglömda.

Andra underskattade resmål är faktiskt Tyskland, vilket jag fick erfara tidigare i höst. Se tråden om Hojresor 2024. Tyskland är inte enbart motorleder, plattmark och byar p-r-e-c-i-s överallt. Det finns mycket mer än så.

Det var visserligen ingen nyhet för jag har kört lite där förut (Harz, Eifelbergen, Ardennerna, Moseldalen) men jag fascinerades likväl över hur himla bra körning man kan få i Tyskland om man anstränger sig en smula.

Jag gjorde det ändå relativt enkelt för mig och drog min resrutt i trakter som verkade vara höglänta och glest befolkade, och jösses vilken payback jag fick för det jobbet. Vilken körning, vilka vägar, vilka vyer! Riktigt bra. Såklart råkade jag också ut för motorleder och by, på by, på by, på by här och var, men det var verkligen inte mycket jämfört med "finkörningen".

Allt jag körde nu i höst är såklart inte "underskattat & förbisett". Harz är ju känt, Schwarzwald likaså. Men Weserbergland, Hochsauerland, Taunus, landsbygden i västra Pfalz, landsbygden i Thüringen, Neckardalen och många fler områden var nya erfarenheter för mig.

Så Tyskland - bortom alla städer och bortom Autobahn - får bli dagens tips.

Foto från sydvästra Tyskland. Molnigt, blåsigt och skitkallt... :(
Fotat på någonstans mellan 500 och 1000 meters höjd, skulle jag tro.

1729855896652.png

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag instämmer med TS. Tjeckien har gott om fina mc-vägar, Slovakien likaså och båda är lite bortglömda.

Andra underskattade resmål är faktiskt Tyskland, vilket jag fick erfara tidigare i höst. Se tråden om Hojresor 2024. Tyskland är inte enbart motorleder, plattmark och byar p-r-e-c-i-s överallt. Det finns mycket mer än så.

Det var visserligen ingen nyhet för jag har kört lite där förut (Harz, Eifelbergen, Ardennerna, Moseldalen) men jag fascinerades likväl över hur himla bra körning man kan få i Tyskland om man anstränger sig en smula.

Jag gjorde det ändå relativt enkelt för mig och drog min resrutt i trakter som verkade vara höglänta och glest befolkade, och jösses vilken payback jag fick för det jobbet. Vilken körning, vilka vägar, vilka vyer! Riktigt bra. Såklart råkade jag också ut för motorleder och by, på by, på by, på by här och var, men det var verkligen inte mycket jämfört med "finkörningen".

Allt jag körde nu i höst är såklart inte "underskattat & förbisett". Harz är ju känt, Schwarzwald likaså. Men Weserbergland, Hochsauerland, Taunus, landsbygden i västra Pfalz, landsbygden i Thüringen, Neckardalen och många fler områden var nya erfarenheter för mig.

Så Tyskland - bortom alla städer och bortom Autobahn - får bli dagens tips.

Foto från sydvästra Tyskland. Molnigt, blåsigt och skitkallt... :(
Fotat på någonstans mellan 500 och 1000 meters höjd, skulle jag tro.

View attachment 505717

Ser ut att ha varit en grym tur det också :love: Jag och brorsan var faktiskt till Tyskland i tidiga Juni förra året i Moseldalen och Schwarzwald. Det är bra körning men bara liite mer söderut så har man både Schweiz och Österrike som är snäppet vassare.

Något som är lite tråkigt är den bristfälliga engelskan och jag tycker det finns en liten dryghet när man kommer som turist på vissa ställen.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Finland, var där sommaren 2022. Kanonfina vägar, trevliga människor och nästan inga andra turister på vägarna. Ibland körde man flera mil utan att ens möta en bil. Ändå lätt att hitta boenden, restauranger och sevärdheter. Klart värt att spendera ett par veckor på vägarna där. :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Finland, var där sommaren 2022. Kanonfina vägar, trevliga människor och nästan inga andra turister på vägarna. Ibland körde man flera mil utan att ens möta en bil. Ändå lätt att hitta boenden, restauranger och sevärdheter. Klart värt att spendera ett par veckor på vägarna där. :)

Håller med. Finland har mycket att ge oss med motorcykel. Det var den östra delen av vårt land i 700 år så mycket liknar Sverige. Småvägarna har bra asfalt och är släta.
Många har ändå svårt att ta båten eller bron över. Åka till Thailand går bra utan att kunna språket men till Finland verkar tröskeln vara hög.
Nu är det inte bara svenskarna som har dålig kunskap om vår gemensamma historia...

1730751180610.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fan jag har kört i Finland på längden och tvären, grus och asfalt, nord och syd, kusten, mitt i och längs ryska gränsen. Men att säga att det är ett roligt MC-land kommer jag mig inte till, om man nu inte har fetisch för sly, sjabbiga mackar och fartkameror…

Vackert dock: Joensuu-Nyslott-Villmanstrand om man åker mellan sjöarna.

Mitt guldkornstips på östra sidan är estniska kusten som Markus tipsade mig om för några år sedan. Mycket vackert och fina slingrande vägar mellan åkrar och gods. Litauen är också fint.

Norge har förstås massor av trevliga resmål men jag tipsar om Adolfkanonen i Harstad; hålberget i Brønnøysund, Aursjövägen och Valldal i juli, då man kan köpa färska bär längs vägarna.

I Sverige tipsar jag om Messaure, Porjus och Dundret - för att förstå både varifrån Sveriges välstånd kommer och det miljömässiga priset som betalas varje dag för detta. Älvkarleby och Trollhättan om man vill ha en mer idyllisk bild och små kurviga vägar. Men bara Porjus har en gyllene krona på taket. Varför? Åk dit och fråga.
Forsmarks Bruk är också väldigt fint och åtkomligt.

Egentligen borde man ju göra en landskapsinventering och lägga upp bra resmål och vägsträckor i resp landskap. Vi är nog några stycken som har några på hand i alla landskap… :squid

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Fan jag har kört i Finland på längden och tvären, grus och asfalt, nord och syd, kusten, mitt i och längs ryska gränsen. Men att säga att det är ett roligt MC-land kommer jag mig inte till, om man nu inte har fetisch för sly, sjabbiga mackar och fartkameror…

Vackert dock: Joensuu-Nyslott-Villmanstrand om man åker mellan sjöarna.

:squid

Norra Finland är visserligen ingen höjdare om man inte har Järnröv... :crash
Och visst finns det gott om raka vägar med fartkameror.
Men om man undviker stora vägar, särskilt i mellersta och södra Finland, finns det krokiga vägar. :tummenupp
Så jag tycker nog att Finland är ett lite underskattat och förbisett resmål. :tummenupp
Nedan ett exempel... :krama

1730753793844.png
1730753687387.png

När jag tog bron över, och bl.a. hälsade på Brooklyn och kamrater utanför Uleåborg på vägen, tog jag inte väg 848 utan den öster om älven. Inte som vägen över Sjundaskogen men det finns alternativ även i norra Finland.

1730754779064.png
1730755527057.png
1730754966794.png

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Älskar att köra i sakta mak(lite fortare än långtradarna) på autobahn. Häftiga bilar som passerar i hög fart likväl som motorcyklar. Så var det förr, idag känns det som en parkeringsplats

Annars tycker jag det är synd att man inte ger mer tid till tyskland. Östra och västra sidan är rätt fint på olika sätt. På nittiotalet var östra sidan häftigt, sjuka kontraster. Åt ena hållet gator som såg ut som taget från äldre spionfilmer, vände man sig om så kunde en miljonkronors lyxmerca cab passera likväl som en hamburgerkedja från väst åt andra hållet.

Jag har ju kört riktigt småvägar genom östra tyskland ner till Italien.(var tvungen med 50cc moped). Genade på nervägen genom tjeckien och tillbaka till tyskland igen.
Fina småvägar, fina småbyar, ofta smyckade i blommor och har också ofta kvar nån gammal staty mitt i byn.
När man också kör dom där småvägarna så ser man ofta autozugtågen, fyllda med stora feta hojjar på väg ner till alperna.

Neee.....skrota autozug! :)

Bifogat

• 191229-1.JPG
    191229-1.JPG
    475.7 KB · Visningar: 20
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka