Den där har ju en vanlig halogenlampa, inte LED som TS efterfrågar. Ljusbilden lär bli kass med en LED-ljuskälla, inte bara så att besiktningen gnäller utan att du (t.ex.) får för mycket och för skarpt ljus för nära intill fordonet vilket försämrar sikten längre fram pga kontrastverkan, eller att du bländar mötande. Visst, det lyser säkert mycket, men trist om man hamnar en fronten på en SUV som hamnat på fel sida vägen efter att ha bländats av din hemmabyggda LED.
-edit- i detta inlägget kan man se hur det blir med LED-ljuskälla i en halogenreflektor:
http://advrider.com/forums/showpost.php?p=26709743&postcount=2288
Risken för bländning är liten. En sporthojare kan ju justera ner ljuset om det är för högt.
Och det är ju något man upptäcker redan på dagen. Eller i skymningen.
Innan det finns risk för katastrofal bländning av mötande.
Genom att mötande blinkar. Efter jag fixat med ljuset på min Triumph och gjort en "garageinställning" av halvljuset så var det ingen som blinkade dagtid.
Solen slår ut allt hojljus, även felinställt hojljus.
I skymningen började ca var 4e bil blinka. Med solen uppe men lågt.
Jag stannade och sänkte 1 varv på justerskruvarna (två halvljus).
Fortsatte köra.
Nu lyste halvljuset upp vägskyltarna och fortfarande var 4e bil blinkade.
Stannade och sänkte 1 varv till.
Nu blinkade ingen. Men jag stannade och sänkte 1/2 varv till.
Och när det blev mörkt hade jag mycket bra halvljus. Och ingen blinkade.
Så att undvika blända mötande med halvljuset är inget problem.
Man justerar ner.
Problemet är helljuset. För med båda lamporna på min Triumph injusterade för halvljus.
Då är helljuset kass. Helljuset är alldeles för högt.
Med helljus kommer bara ströljus på vägen och jag ser ungefär halva sträckan jämfört med halvljus.
Och detta att helljuset inte blir bra med H4 är vanligt.
Läs det här testet av 10st olika H4 halogenlampor.
Man kan utse en helljusegrare bland H4 halogenlampor
!
http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-h4lampor-3297
Och vad jag förstått är det likadant med H4 Xenon och H4 LED.
Det går att justera halvljuset så mötande inte bländas. BRA !
Tyvärr kan helljuset med H4 LED och H4 Xenon bli precis som med H4 halogen = dåligt.
Och det är väl därför H4 försvunnit och på "moderna" hojar och bilar har man separata reflektorer och separata lampor för hel och halvljus.
Anm. Jag har OSRAM Nightbreaker H4 på Triumphen. Den akuta lösningen av det dåliga helljuset blir kanske att sänka ljuset från den ena lampan. Så helljuset från den lampan blir bra. Frågan är bara om det lönar sig. Här i sydsverige. Jag kör ju bara "transportkörningar" på natten. Och på snabbast möjliga väg så är det ju nästan hela tiden mötande. Dvs inget behov av bra helljus.