Liten j-a spik...

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
Här var man i stort sett klar med hojen och redo att starta pendlingen till jobbet imorgen... då får jag se nåt litet blankt i bakdäcket. Och mycket riktigt var det en spik-j-l som gått in i däcket och pyspunkan var ett faktum :huvet

Däcket (Mezler sport-touring) är nyligen bytt p g a spik i däcket (!) och i övrigt i mycket bra skick, skulle man inte våga sig på en lagning eller är det helt kört och byte det enda som gäller?

Ekonomin är helt körd p g a en sjuk el-räkning, kvarskatt, bokad semester, stundande 40-års party m m så jag har f-n inte råd med nytt. Kanske kan ett beg race-däck vara ett alternativ om lagning är utesluten?

Tacksam för tips!

/Larsa

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Larsa97 skrev:
Här var man i stort sett klar med hojen och redo att starta pendlingen till jobbet imorgen... då får jag se nåt litet blankt i bakdäcket. Och mycket riktigt var det en spik-j-l som gått in i däcket och pyspunkan var ett faktum :huvet

Däcket (Mezler sport-touring) är nyligen bytt p g a spik i däcket (!) och i övrigt i mycket bra skick, skulle man inte våga sig på en lagning eller är det helt kört och byte det enda som gäller?

Ekonomin är helt körd p g a en sjuk el-räkning, kvarskatt, bokad semester, stundande 40-års party m m så jag har f-n inte råd med nytt. Kanske kan ett beg race-däck vara ett alternativ om lagning är utesluten?

Tacksam för tips!

/Larsa

Vissa mc-verkstäder lagar inte däck ens om du försöker muta med bullar.
Bildäck lagar man, skillnaden är ju att du har 3 kvar när lagningen ger upp.

jep84

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
gammelsukka
Larsa97 skrev:

Tacksam för tips!

/Larsa

Sitter spiken i slitbanan och hålet är litet så är det bara och laga tycker jag.. har lagat en del mc däck i jobbet men de flesta köper nytt för å vara på den säkra sidan. Ev kan det vara svårt å laga mc däck beroende på modell...

Om lagningen mot all förmodan skulle " gå upp " så märks det som en väldigt långdragen pyspunka.. så mitt råd e att du kollar med nån däck-firma som kan göra en ordentlig lagning.

Nu vet jag inte hur du bor å så, men kolla efter småspik på tomten/utanför garaget mm.. eftersom det hänt tidigare

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om du inte bruka ligga på 150 + så mycke så kanske en slang skulle ordna de, vet dock inte om man kan använda det på en sportis :va
jag skulle no köpt nytt :rolleyes:

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
jep84 skrev:
Sitter spiken i slitbanan och hålet är litet så är det bara och laga tycker jag.. har lagat en del mc däck i jobbet men de flesta köper nytt för å vara på den säkra sidan. Ev kan det vara svårt å laga mc däck beroende på modell...

Om lagningen mot all förmodan skulle " gå upp " så märks det som en väldigt långdragen pyspunka.. så mitt råd e att du kollar med nån däck-firma som kan göra en ordentlig lagning.

Nu vet jag inte hur du bor å så, men kolla efter småspik på tomten/utanför garaget mm.. eftersom det hänt tidigare
Jo, det var en liten spik mitt i slitbanan och en pyspunka märker man ju direkt när hojen blir trög att svänga med. Låter som jag kan våga mig på en lagning i alla fall, tack för svar!!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag (snål som jag är) hade testat punkaspray. Är de inget stort hål så funkar det säkert.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
ozeo skrev:
om du inte bruka ligga på 150 + så mycke så kanske en slang skulle ordna de, vet dock inte om man kan använda det på en sportis :va
jag skulle no köpt nytt :rolleyes:

Ingen slang ,man pluggar däcket.

Har själv fått spik igenom ett nytt däck, visst ska man kanske inte pressa på i över 200 överallt men det går att köra rätt skapligt ändå.

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
P@trik skrev:
Ingen slang ,man pluggar däcket.

Har själv fått spik igenom ett nytt däck, visst ska man kanske inte pressa på i över 200 överallt men det går att köra rätt skapligt ändå.
Kanon :tummenupp

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Gsxr 1000
Åk ner till däckjocke som ligger vid Statoil. Han har pluggat hojdäck
förut i alla fall. Han är kanonbra...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Äh, jag har matat på i toppfart med ett pluggat bakdäck, ingen fara alls.
Dessutom känner man knappt att luften försvinner ur bakdäcket i dom farterna. Det gungar till lite när man växlar men mer är det inte.
Jag skulle plugga och köra vidare utan att bry mig.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Som skorpan skrev: Lagning från insidan så håller det. Själv fick jag ett stift rakt in i bakdäcket efter 50 mil. Comi som sålt däcket fixade det med en lapp från insidan och har nu rullat 6-700 mil klarade även Gelleråsen i fjol.

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
HönaPower skrev:
Du har inget otalt med någon? låter nästan konstigt på 2 spikar efter varandra.... :va
Jag har en liten småskum granne.. kanske ska jag skicka in spiken till Rikskrim...

Det är konstigt att spikar som ligger på marken går rakt in i däcken och att döma av svaren så verkar det inte alltför ovanligt. Det finns tydligen många därute som inte gillar sporthojar :gnissla

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...