Liten kedjefråga

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Köpte nytt drivpaket till Eldbladet igår, och valde då en RK-kedja av standardkvalitet. Jag blev lite förvirrad då säljaren påstod att den inte behövde nitverktyg, utan satt med clips. :va

Är inte alla kedjor av typen som måste nitas?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Kanske är olika bud från olika tillverkare, När jag köpte nytt drivpaket ifjol (d.i.d) så fick jag inte med något clips och på frågan varför var att dom helt enkelt slutat skicka med det(?) Dom vill väl att deras kedjor enbart nitas nu för tiden. Nu skulle jag ju inte använt clips ändå oavsett men men..

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man skall inte använda clips - sätt på det men nita när du har möjlighet.

Iaf om du skall ta många mil ur kedjan - typ mer än 2000 uppåt 4000 - det kommer att ge sig.

Även om du har ett körsätt som sliter på kedjan ,ja typ bakhjulsåka och bara får ut nått tusen bör du nita den.

Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk - och ett clipslås är lite svagare än ett nitat - inte bra

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Hoj
Pro twinbike Dragster
Man skall inte använda clips - sätt på det men nita när du har möjlighet.

Iaf om du skall ta många mil ur kedjan - typ mer än 2000 uppåt 4000 - det kommer att ge sig.

Även om du har ett körsätt som sliter på kedjan ,ja typ bakhjulsåka och bara får ut nått tusen bör du nita den.

Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk - och ett clipslås är lite svagare än ett nitat - inte bra

En ödmjuk fråga... varför skulle ett kedjelås med clips vara svagare en nitat?
Vill gärna ha FAKTA och inte tyckande eller tro...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det undrar jag också. En del silikonar fast sina clips och någon tävlingsstandard godkänner det också.
Sedan finns det ju den där skumma varianten då du skruvar fast och bryter av. Man kan undra vad som i praktiken verkligen håller bäst.

Personligen tror jag många kedjehaverier med clips beror på montering i fel roationsrikting och/eller att de bänt clipset så att det inte är helt ok efter montering. Eller rent av slängt på ett begat efter lite pill. Visst kan det gå i vissa fall men lätt hänt att materialet får sig en törn efter ett par av och på vännor ;)

Sedan det här att nitningen blir 100% korrekt även med verktyg är lite lurt också. Hänt mig 2 ggr att just den nynitade länken går trögare än de andra vilket kan resultera i olika senario. Vad händer om man nitar för dåligt? Så att den länken glappar lite? Skit finner lättare väg in mellan oringen osv. Såvidare man inte nitat så jävla kass att länken åker av då men det får vi väl förutse att så dåligt nitar ingen... Hoppas jag.

En ödmjuk fråga... varför skulle ett kedjelås med clips vara svagare en nitat?
Vill gärna ha FAKTA och inte tyckande eller tro...

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det där med clipslås och dess hållbarhet har jag också undrat över - det borde vara lika starkt.

Men det är det inte av någon anledning.

Jag tror att det lilla glappet man får med ett clipslås gentemot ett riktigt nitat växer med tiden.

Detta kan även hända med ett nitat om det inte är bra gjort.

Från fabrik är ju nästan alla kedjor perfekta - men just i glappet så rycker det till lite extra , små toleranser gör att glappet blir extra stort där - och töjer ut och skadar kedjan just där - svagaste länken.

Ett riktigt påsatt clipslås som desutom är fastsatt med nån form av lim borde ge lika bra resultat - men det gör det inte.

Iaf inte om man skall ta ut många mil.

Kan det även bero på att man kanske inte smörjer in den länken perfekt vid montering?

Det ger ju ett ökat slitge just där under en tid innan man smörjer igen - detta lokala slitage växer ju sen och ger ett haveri.

Jmf detta med kedjor som beter sig lite märkligt och får olika längd - det börjar glappa lite på några ställen och sen har man en kedja som har några ställen som den är extra lös på - det är där den slits.

En helnitad välunderhållen kedja ger mer mil än en både clipsad och nitat verkar det som - det är små skillnader men med milena så märks det.

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Hoj
Pro twinbike Dragster
Det där med clipslås och dess hållbarhet har jag också undrat över - det borde vara lika starkt.

Men det är det inte av någon anledning.

Jag tror att det lilla glappet man får med ett clipslås gentemot ett riktigt nitat växer med tiden.

Detta kan även hända med ett nitat om det inte är bra gjort.

Från fabrik är ju nästan alla kedjor perfekta - men just i glappet så rycker det till lite extra , små toleranser gör att glappet blir extra stort där - och töjer ut och skadar kedjan just där - svagaste länken.

Ett riktigt påsatt clipslås som desutom är fastsatt med nån form av lim borde ge lika bra resultat - men det gör det inte.

Iaf inte om man skall ta ut många mil.

Kan det även bero på att man kanske inte smörjer in den länken perfekt vid montering?

Det ger ju ett ökat slitge just där under en tid innan man smörjer igen - detta lokala slitage växer ju sen och ger ett haveri.

Jmf detta med kedjor som beter sig lite märkligt och får olika längd - det börjar glappa lite på några ställen och sen har man en kedja som har några ställen som den är extra lös på - det är där den slits.

En helnitad välunderhållen kedja ger mer mil än en både clipsad och nitat verkar det som - det är små skillnader men med milena så märks det.

kedje rullen har ju ingen aning om vad det sitter för låsning utanför länken, om den är nitad eller låst med ett clipps har ingen som helst betydelse för slitaget, som du själv säger kan det vara glapp lite var stanns på en sliten och förbrukad kedja att låset skulle bli förts utslitet har jag svårt att tro och om du har den erfarenheten gör du något fel antagligen. :tummenupp

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Clipset enda oppgift e ju att hindra yttre länkplattan att vandra ut från sitt tänkta läge.
Å vid stora påfrestningar typ snedställning då fram å bakdrev inte linear, så trycks plattan utåt.
De har hänt att clipset inte pallar utan delar på sig å försvinner, även om de monterats enligt konstens alla regler.
Men sannolikheten att ett lås med clips skulle paja OM kedjan linear korrekt ser ja som mindre.
De säkrar man med nitning då man stukar till materialet så länkplattan inte kan tryckas ut.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tror samma som ovan - jag tror inte clipset pallar trycket utan börjar och glappa lättare vid påfrestning - speciellt utåt.

Har kört flera hundra mil utan clipset...liksom flera andra - b.la mc bud - så länge allt är perfekt så har man i stora drag körd med bara ihoptryckt kedjelås.

Rätt monterat kan dock ett clips ge rätt lång livslängd - men man bör nog ha koll på det.

Man kanske kan påstå att det är bakhjulslager i slutet på sin livslängd som knäcker clipsade kedjor - då håller ju en nitad länk bättre.

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Hoj
Pro twinbike Dragster
Clipset enda oppgift e ju att hindra yttre länkplattan att vandra ut från sitt tänkta läge.
Å vid stora påfrestningar typ snedställning då fram å bakdrev inte linear, så trycks plattan utåt.
De har hänt att clipset inte pallar utan delar på sig å försvinner, även om de monterats enligt konstens alla regler.
Men sannolikheten att ett lås med clips skulle paja OM kedjan linear korrekt ser ja som mindre.
De säkrar man med nitning då man stukar till materialet så länkplattan inte kan tryckas ut.

Självklart kan det gå i sönder om man monterar fel på olika sett, det finns ju folk som till o med drar i sönder gängor med momentnyckel:rolleyes:
Jag förutsätter att man gör rätt och jag förmodar att inte så många "amatörer" nitar sina kedjor själva utan det görs på firmor med rätt verktyg.
Jag tror ju ändå risken att misslyckas är större med nitning än att montera ett lås och att många gör det självare borde låta bli..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Själv var det länge sedan jag körde med clipslås på gathojen.

Men jag vill ändå påminna om min käpphäst till de som kör med clipslås: att sätta clipset åt rätt håll. Att det sk sitta i kedjans färdriktning är ju självklart, men det ska även sitta åt rätt håll på den andra ledden. Precis som man gör med segerringar (låsringar).

För den händelse ngn missat detta.

/J

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är en RK 530SOZ1 jag köpt. Kan inte avgöra om det är nit- eller clipslås på den. Googlat men hittar bara obehagliga tüska sidor som jag inte begriper något av. RKs egen hemsida innehåller som väntat ingen information om detta. :va

Försökt se i förpackningen vad för lås det är som levereras, men fettnivån i den lilla påsen är imponerande hög och ogenomskinlig.

Är det så att jag köpt en nitkedja vill jag fixa ett verktyg innan jag sätter igång, än att upptäcka det medan jag håller på. Öppnar jag förpackningen och ser att det är ett nitlås, så kommer delar försvinna innan jag fixat verktyg...

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Själv var det länge sedan jag körde med clipslås på gathojen.

Men jag vill ändå påminna om min käpphäst till de som kör med clipslås: att sätta clipset åt rätt håll. Att det sk sitta i kedjans färdriktning är ju självklart, men det ska även sitta åt rätt håll på den andra ledden. Precis som man gör med segerringar (låsringar).

För den händelse ngn missat detta.

/J

Ja, man funderar ju åt vilket håll som är mest rätt beroende på tillverkningen av clipset?

De är ju stansade så de har på ena sidan en relativt mjuk radie, å på andra sidan en vass kant.

Om man monterar den som jag gissar förordas mest med "vassa" kanten inåt mot länkplattan, så hjälper kanten till med högre friktion mot länkplattan att hållas på plats.
Men då plattan trycks utåt å i sin tur trycker på clipset så finns chansen att clipset vill vandra ut ur spåret i niten pga den mjuka radien på motsatt sida om den "vassa" sidan.

Vänder man clipset så den "vassa" kanten pekar utåt så missar en del av fördelen, men den finns kvar då den "vassa" kanten låser i nitspåret och har inte samma benägenhet att krypa ur låget pga att länkplattan pressar på samt ingen mjuk radie på den sidan av clipset då.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, man funderar ju åt vilket håll som är mest rätt beroende på tillverkningen av clipset?

De är ju stansade så de har på ena sidan en relativt mjuk radie, å på andra sidan en vass kant.

Om man monterar den som jag gissar förordas mest med "vassa" kanten inåt mot länkplattan, så hjälper kanten till med högre friktion mot länkplattan att hållas på plats.
Men då plattan trycks utåt å i sin tur trycker på clipset så finns chansen att clipset vill vandra ut ur spåret i niten pga den mjuka radien på motsatt sida om den "vassa" sidan.

Vänder man clipset så den "vassa" kanten pekar utåt så missar en del av fördelen, men den finns kvar då den "vassa" kanten låser i nitspåret och har inte samma benägenhet att krypa ur låget pga att länkplattan pressar på samt ingen mjuk radie på den sidan av clipset då.

Den vassa kanten på stansade clips sk naturligtvis sitta utåt, på samma vis som man alltid monterar spåringar.

Mvh
Jörgen

Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Skulle det vara ett nitlås, vilket är att föredra enligt samlad expertis, så jag har jag verktyg hemma för att nita.

Bara att bestämma när du vill att jag skall nita dig :D

Är det så att jag köpt en nitkedja vill jag fixa ett verktyg innan jag sätter igång, än att upptäcka det medan jag håller på. Öppnar jag förpackningen och ser att det är ett nitlås, så kommer delar försvinna innan jag fixat verktyg...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka