Själv var det länge sedan jag körde med clipslås på gathojen.
Men jag vill ändå påminna om min käpphäst till de som kör med clipslås: att sätta clipset åt rätt håll. Att det sk sitta i kedjans färdriktning är ju självklart, men det ska även sitta åt rätt håll på den andra ledden. Precis som man gör med segerringar (låsringar).
För den händelse ngn missat detta.
/J
Ja, man funderar ju åt vilket håll som är mest rätt beroende på tillverkningen av clipset?
De är ju stansade så de har på ena sidan en relativt mjuk radie, å på andra sidan en vass kant.
Om man monterar den som jag gissar förordas mest med "vassa" kanten inåt mot länkplattan, så hjälper kanten till med högre friktion mot länkplattan att hållas på plats.
Men då plattan trycks utåt å i sin tur trycker på clipset så finns chansen att clipset vill vandra ut ur spåret i niten pga den mjuka radien på motsatt sida om den "vassa" sidan.
Vänder man clipset så den "vassa" kanten pekar utåt så missar en del av fördelen, men den finns kvar då den "vassa" kanten låser i nitspåret och har inte samma benägenhet att krypa ur låget pga att länkplattan pressar på samt ingen mjuk radie på den sidan av clipset då.