Liten led bar på moped utan batteri

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Jag har en Beta RR 50 2007 som inte har batteri original. Min lampa lyser svagt, jag har köpt ny lampa och den blev bättre men jag ser ännu inte mer än ksk 7 meter framför mig. Jag tänkte då om det går att sätta på en liten led bar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då är det något fel du har 30 watt växelström direkt fram till ljuset i ducati systemet.. Ta isär alla kontakter o gör rent från ärg.

Mät sedan med en volt mätare i kontakten till framlampa.

Från + till ramen du bör då ha 13,8-14,2 volt. Har du detta via ljord i ramen då provar du att mäta via samma + men genom - kabeln då skall du ha samma volt tal.

Har du inte det är din jordpunkt dålig, lera upp den och gör rent. Sedan bör det fungera.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du lär ju ha nåt annat problem, är vaea att köpa en billig multimeter om du inte har det och börja mäta dig fram var du har spänningsfallet. Kom ihåg att ha i lamporna då du mäter för plockar du ur lampan så du inte har nån belastning är det inte säkert att du får nåt spänningsfall alls, spänningsfallet kommer då man drar ström genom kretsen. Kom ihåg att du ska mäta VAC

Nästa problem med en LED-ramp är ju att du lär ha växelspänning om du saknar batteri, vad jag vet vill LED ha likspänning. Dock vet jag en som har monterat led-lyse på en Ski Doo Elan och det funkar men frågan är hur länge?
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Nästa problem med en LED-ramp är ju att du lär ha växelspänning om du saknar batteri, vad jag vet vill LED ha likspänning. Dock vet jag en som har monterat led-lyse på en Ski Doo Elan och det funkar men frågan är hur länge?
Glömde bort att använda hjärnan en gång och satte en fin LED-glödlampa i en EU-moppe. Den levde inte länge, dyrt misstag.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sätt en likriktardiod 1n4001 och en 4700uF konding efter o sen in i lampan.

Välj en 25V konding

Notera hur dioden skall vara vänd , vita sträcket sidan kopplas till kondingens plussida och sedan till lampans plus
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sätt en likriktardiod 1n4001 och en 4700uF konding efter o sen in i lampan.

Välj en 25V konding

Notera hur dioden skall vara vänd , vita sträcket sidan kopplas till kondingens plussida och sedan till lampans plus

Borde det inte vara bättre med en likriktarbrygga med fyra dioder och sen glätta, kommer inte ihåg men jag tror det ger mindre rippel och man klara sig då med mindre konding. Nästa fråga klarar en 1N4001 strömmen, den på 1A vilket bara är 12W vid 12V.

I detta fallet är väl en så stor konding man får plats med att föredra. Om du testar likrikta, notera även hur kodningen ska vändas för en 4700uF konding lär ju vara en elyt som är polaritetskänslig.

Dock är väl risken väldigt stor att generatorn inte klarar av att leverera den ström som behövs.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1N4001 tål bara 1 ampere så max dragen effekt på LED'en kan bara vara 12 watt innan dioden brinner. En 10 ampere diod kostar inte många korvören mer. En likriktarbrygga kan vara enklare att hitta och kostar typ en tjuga.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här finns det lite bryggor att välja på https://www.electrokit.com/produkt-kategori/dioder/bryggor/ spänningen kan man strunta i bara den är högre än spänningen man har men i detta fall ta nåt över 25V men även om det står 1000V så funkar det.

Spänningen stiger ju också vid glättningen med X 1,41 (med reservation för minnet men är nästa säker på att det är rätt) matar du in 12VAC (växelspänning) till likriktarbryggan och sen glättar med en kondensator på typ 4700uF så får du ut 16,92VDC (likspänning) ut från bryggan.

Dock så förutsätter ju detta att generatorn orkar ge nog med ström. I detta fallet är det kanske tveksamt om man ska montera en extra LED-ramp men att göra nåt sånt här kan väl kanske vara aktuellt om man vill LED-konvertera belysningen på en hoj utan batteri.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Spontan tanke:
Det krävs en del baskunskaper för att kunna tillgodogöra sig den mängd mycket detaljerad information som delges i tråden.
Jag funderar över om det kan vara så att trådskaparen kanske behöver lite mer handfasta (läs: enkla) råd och tips snarare än detaljerade bygginstruktioner avseende elektronik...

Nåja, det var en reflektion bara, att trådar gärna drar iväg långt ifrån den ursprungliga frågan, särskilt om det gäller "enkla" frågor ställda av "nybörjare".
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag missade ledbar , tänkte klen ledlampa.

Det här är extremt enkelt , det är typ en likriktarbrygga och en buffertkonding.

Ledlamporna fixar resten , dom flesta tar allt mellan 10-30 volt
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spontan tanke:
Det krävs en del baskunskaper för att kunna tillgodogöra sig den mängd mycket detaljerad information som delges i tråden.
Jag funderar över om det kan vara så att trådskaparen kanske behöver lite mer handfasta (läs: enkla) råd och tips snarare än detaljerade bygginstruktioner avseende elektronik...

Nåja, det var en reflektion bara, att trådar gärna drar iväg långt ifrån den ursprungliga frågan, särskilt om det gäller "enkla" frågor ställda av "nybörjare".

Tyvärr finns det nog inget enklare att ta till än ovan beskriva saker om man inte bara väljer att säga det går inte och det är inte nåt svårt bygge det rör sig om, bygga en Fender Twin Reverb med extra effekloop då börjar det bli avancerat ?

Vad som behövs är en likriktarbrygga vi tar denna https://www.electrokit.com/produkt/gbpc-2504-gbpc-400v-25a/ sen behövs en kondensator och då tar vi den här https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-4700uf-50v-85c-radial-o22x40mm/ sen behövs lite krympslang, eltejp att isolera benen på kondensatorn och fyra flatstift.

Kabeln från generatorn med växelspänning kopplas till ett av stiften som verkar märkta AC och det andra stiftet märkt AC kopplas med en kabel till jord, nu utgår jag att generatorn är jordad direkt i motorn. Till stiftet märkt + på likriktarbryggan kopplas pluskabeln till LED-rampen tillsammans med benet utan märkning på kondensatorn och till stiftet på bryggan märkt - (ser det inte på bilden men utgår att det är märkt så) kopplas minuskabeln till LED-rampen tillsammans med benet som är märkt minus på kondensatorn. Sen är det bara att kicka igång maskineriet och hoppas generator orkar ge nog med ström för att få lyse.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tyvärr finns det nog inget enklare att ta till än ovan beskriva saker om man inte bara väljer att säga det går inte och det är inte nåt svårt bygge det rör sig om, bygga en Fender Twin Reverb med extra effekloop då börjar det bli avancerat ?

Vad som behövs är en likriktarbrygga vi tar denna https://www.electrokit.com/produkt/gbpc-2504-gbpc-400v-25a/ sen behövs en kondensator och då tar vi den här https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-4700uf-50v-85c-radial-o22x40mm/ sen behövs lite krympslang, eltejp att isolera benen på kondensatorn och fyra flatstift.

Kabeln från generatorn med växelspänning kopplas till ett av stiften som verkar märkta AC och det andra stiftet märkt AC kopplas med en kabel till jord, nu utgår jag att generatorn är jordad direkt i motorn. Till stiftet märkt + på likriktarbryggan kopplas pluskabeln till LED-rampen tillsammans med benet utan märkning på kondensatorn och till stiftet på bryggan märkt - (ser det inte på bilden men utgår att det är märkt så) kopplas minuskabeln till LED-rampen tillsammans med benet som är märkt minus på kondensatorn. Sen är det bara att kicka igång maskineriet och hoppas generator orkar ge nog med ström för att få lyse.
Helt enig, det var som sagt mer en reflektion, en fundering över hur väl frågeställaren får svar på sin fråga.
Att det är enkelt att likrikta växelström, och applicera lite glättning för att få en viss jämnhet i det hela och sedan hänga på en "multi-volt" LED är självklarheter. För vissa. Som hållit på ett tag... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt enig, det var som sagt mer en reflektion, en fundering över hur väl frågeställaren får svar på sin fråga.
Att det är enkelt att likrikta växelström, och applicera lite glättning för att få en viss jämnhet i det hela och sedan hänga på en "multi-volt" LED är självklarheter. För vissa. Som hållit på ett tag... :)

Lite med reflektioner.

Många gånger tror jag det är nån myt att då det gäller el är det omöjligt att klara av nåt själv. Mycket kan låta svårare och mer skrämmande än vad det är och är det nån "elrookie" som har funderingar så ställer jag gärna upp med det jag kan. Är ingen expert på elektronik men har byggt en hel del gitarrförstärkare och en del med egen design baserat på gamla klassiker från bla Fender, Marshall som sen moddats hej vilt.

För några år sen guidade jag nån här angående nåt kopplade, tror det var nåt med ett baklyse men lät killen själv mäta och tänka sig fram till felet själv och hur han skulle koppla istället för att vara snäll och säga att gör så här vilket jag hade kunna göra på en gång? Den killen lärde sig jäkligt mycket på att få tänka själv som han förmodligen har nytta av i framtiden.

Håller man sig till 12V fordonselektronik så är ju riskerna för personskador minimala det är väl knappast så att man kan dräpa sig, möjligen skulle det kanske vara om man joxar på med statorn på en hoj som utan laddregulator och är blöt om händerna och lyckas med konststycket att hålla en fas i varje hand och gasa samtidigt. Dock ska man ha respekt även för 12V och framförallt om man har batteri så att det finns säkringar och inte gör nån kortslutning för det kan både gnistra bra och bli jäkligt varmt så man bränner upp hojen tillammans med garaget och villan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top