Liten nummerplåt...

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Var kan jag få tag på en mindre nummerplåt för MC gjord med de uppgifter som återfinns på en original från Trafikverket??

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
miniskylt.se?
Det tog typ en månad att få skylten och kommunikationen var dålig (flera påstötningar behövdes).
Men skylten var fin, 2-300:- vill jag minnas.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du har en skylt av den gamla större modellen nu så kan du beställa en ny från Transportstyrelsen. Den nya modellen är några centimeter smalare.

Kostar bara 90:- och är hemma på några dagar. Inte lika liten som en miniskylt, men om du ska åka i trafik med den så slipper du risken att få 1500:- i böter som en miniskylt ger.

http://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Om du har en skylt av den gamla större modellen nu så kan du beställa en ny från Transportstyrelsen. Den nya modellen är några centimeter smalare.

Kostar bara 90:- och är hemma på några dagar. Inte lika liten som en miniskylt, men om du ska åka i trafik med den så slipper du risken att få 1500:- i böter som en miniskylt ger.

http://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar

Så i praktiken gäller:
skylt har man för att inte bli stoppad oskyltat av polis. Och få böter.
Har man en miniskylt för att inte bli stoppad blir man stoppad. Och får böter.
Vad är böterna för att man har "tappat skylten i skogen" om man blir stoppad av polisen på en i övrigt laglig, reggad hoj?
Någon som vet?
Är det ens någon ide att ha en miniskylt?
(har en själv så jag lägger inga värderingar i detta, gissar att en del poliser ser mellan fingrarna med detta men om vi bortser från det)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så i praktiken gäller:
skylt har man för att inte bli stoppad oskyltat av polis. Och få böter.
Har man en miniskylt för att inte bli stoppad blir man stoppad. Och får böter.
Vad är böterna för att man har "tappat skylten i skogen" om man blir stoppad av polisen på en i övrigt laglig, reggad hoj?
Någon som vet?
Är det ens någon ide att ha en miniskylt?
(har en själv så jag lägger inga värderingar i detta, gissar att en del poliser ser mellan fingrarna med detta men om vi bortser från det)
620A Fordon brukats utan att vara försedd med registreringsskylt(ar) (i föreskriven ordning) 1500:-
621A Registreringsskylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 1500:-

Miniskylten faller under dessa. Förr så var böter för miniskylt bara 400:- och då var det en mer acceptabel nivå att chansa på. Efter höjningen till 1500:- så är det inte lika intressant med tanke på att huvudanledningen med miniskylt är utseende. Men om man tycker det är värt det är ju förstås individuellt.

Som en sidonotis så gäller 621A också smutsiga skyltar, så att köra bil med snö på skylten vintertid kan ge böter.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Köra med miniskylt är samma som ingen skylt. Det är samma böter.

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Som en sidonotis så gäller 621A också smutsiga skyltar, så att köra bil med snö på skylten vintertid kan ge böter.
Det åkte jag på efter en smutsig slaskdag med firmabilen. skylten var ganska smutsig men inte täckt. Det hjälpte väl inte att jag körde för fort heller men då fick man ju iaf lite rabbat på skylten så den fick jag betala 750 kr för.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!