Liten nummerskylt

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det blir väl två frågor i dagsläget. Det ena är att polisen kan utfärda krav registreringsbesiktning eftersom fordonet inte anses uppfylla gällande regler. Denna skärpning kom för ca. 5 år sedan eftersom ingen brydde sig om böter på 400. Frågan om förfalskning har funnits i många år (på tiden med skattemärken kunde man köpa "falska" märken, vilket också gick till åtal) och det känns som att hovrätten korrekt stängt den dörren.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Varför inte? Den amerikanska har en behändigt format.
View attachment 458581

Ja, vi är väl olika.
Hade jag brytt mig om hur skylten, eller ens hojen såg ut hade jag inte kört Super Adventure. Det finns ingen miniskylt i världen som kan göra att den hojen ser ut som en Panigale.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Regler.
Nu är jag född på 60-talet så jag köpte inte mina bokstäver och siffror då utan långt senare till min 60-talare. Men flera som var med då säger att man inte fick göra egna bokstäver och siffror. Behövdes sällan när de var billiga och lätta att få tag i.

Tragikvärket har bestämt nuvarande regler men det kunde likaväl vara som i UK där det finns massor som får tillverka skyltar.
Nu är det inte så och då är skylten olaglig även om den uppfyller alla andra krav.
Mindre skylt är olaglig även i UK och en snutmagnet.
Och i UK är mc-skylten stor som ett dasslock! Vi ska vara glada för vår lilla skylt, den förminskades ju ytterligare runt år 2013 om jag minns rätt.

Att använda fel skylt och/eller strunta i reflexen är bara att be om en extra gång att bli stoppad = onödigt. Jag vill väcka så lite uppmärksamhet hos ordningsmakten som möjligt så jag får köra ostört!

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Man bör nog vänta tills beslutet är överklagat och bestämt av Högsta Domstolen innan man ger sig på att spendera 10k på böter. Att Göta Hovrätt sa "ok" betyder inte att de andra Hovrätterna gör det. //glädjedödaren...
Ok sa de ju inte... De sa bara att han inte ska fällas för förfalskning.

Min erfarenhet är att polis och åklagare anser att, miniskylt = ingen skylt, vilket ju är brottet han borde ha fällts för.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok sa de ju inte... De sa bara att han inte ska fällas för förfalskning.

Min erfarenhet är att polis och åklagare anser att, miniskylt = ingen skylt, vilket ju är brottet han borde ha fällts för.

exakt. Nu är jag varken advokat eller har någon form av juridisk utbildning men det låter som att åklagaren varit kreativ med åtalsrubriceringen. Måste väl finnas mer vattentäta sätt om man vill fälla någon för att köra med miniskylt? Är det måhända högre straffvärde på märkesförfalskning än att köra skyltlöst och man velat ge så stora konsekvenser som möjligt?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet är antagligen att det inte står uttryckligen med stöd i övergripande lagtext att det är förbjudet köra med annan skylt.
Så när en förare vägrade betala böterna för annan skylt.
Så visste inte åklagaren vad hen skulle välja för brott att anklaga föraren/ägaren för och valde förfalskning.
Och hade sedan så dålig argumentation medan ägaren / ägarens advokat hade bra argument mot brottet förfalskning.
Och så gick det som det gick.
En stor fördel i svensk rättegång är att den anklagade har tillgång till hela förundersökningen och därför kan förbereda sig.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Skulle tippa på att han fick 2500 i böter för att han inte hade Transportstyrelsens skylt. Kanske nekade han, och då blev åklagaren sur och prövade honom med märkesförfalskning. Men att han kört med felaktig skylt, det kommer han inte undan med.

Två olika brottsrubriceringar helt enkelt. Det ena brottet är solklart, det andra inte.

Givetvis kåtar Aftonbladet upp sig och inser att här finns en säljande rubrik ”SKYLTCHOCKEN - LYXBILSÄGARE LURADE POLISEN” eller något liknande tarvligt, med ord som ”chock”, och ”lyxbil” använt för att beskriva en 7,5 PPB-Volvo.

I morgon kommer snyftreportaget med Jocke & Jonna där de berättar om när de minsann blev stoppade för falsk skylt för att Jocke satt en Redbull-klibba där skatteugglan bodde förr.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS