Liten oljeläcka under/framför startmotorn på XT600E

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har noterat att hojen läcker lite olja. Troligtvis framför/under startmotorn vid vevhusventilationen. Dvs jag tror att det är olja, annars vet jag inte vad det skulle kunna vara. Det är nästan helt genomskinligt (oljan på stickan är iaf skitigare), luktar knappt något, möjligen svagt av olja och känns lite som olja i konsistens och "halka".

Hur som helst så verkar det komma från slangarna som går till vevhusventilationen. Den feta slangen som bara syns på vänstra bilden vet jag går upp till luftburken, den tunnare som syns på högra bilden försvinner upp under tanken (kanske ligger i kläm?). Vad exakt har dessa slangar för funktion och vad skulle kunna få det att läcka olja där? Oljenivån ligger strax under mitten min-max med kall morot. När jag kollade luftfiltret för någon månad sedan noterade jag att det var lite kladdigt av ren olja i luftburken (iofs nybytt olja då). Det är inga stora mängder det läcker, märker inget på stickan och när man parkerat över en dag så är det en fläck stor som en femkrona på slätt betonggolv.

Tyvärr var det väldigt svårt att få med det jag ville på bild :-(

Bifogat

• oljelacka_fr_vanster_1.jpg
    oljelacka_fr_vanster_1.jpg
    123.6 KB · Visningar: 62
  • oljelacka_fr_vanster_2.jpg
    oljelacka_fr_vanster_2.jpg
    118.2 KB · Visningar: 63
  • oljelacka_fr_hoger.jpg
    oljelacka_fr_hoger.jpg
    105.9 KB · Visningar: 61

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Det finns ju som du säger en slang på XT:n som går från luftburken. Det är meningen att olja/bensin ska kunna hitta ut genom den har jag för mig. Hur mycket det ska rinna och om det ska kunna rinna utan att man gör något vet jag tyvär inte. Någon annan?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Out_Spinner skrev:
Det finns ju som du säger en slang på XT:n som går från luftburken. Det är meningen att olja/bensin ska kunna hitta ut genom den har jag för mig. Hur mycket det ska rinna och om det ska kunna rinna utan att man gör något vet jag tyvär inte. Någon annan?

Hitta ut? Från luftburken då? Den verkar vara kopplad till en anslutning i blocket, det är iaf en klämma längst ner på den.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Den "feta" slangen på den vänstra bilden ligger den löst eller är den påträdd på något? Min hoj har en "utsläppsslang" för vevhusventilationsolja och vatten från luftburken. Den slangen mynnar ut under motorn och har en plugg som man skall ta bort för att tömma ut. Mängd ca 2 matskedar med ngn månads mellanrum. På din högra bild syns ngn behållare med nivåstreck utan vätska kan den ha ngt med detta att göra?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Anders R skrev:
Den "feta" slangen på den vänstra bilden ligger den löst eller är den påträdd på något? Min hoj har en "utsläppsslang" för vevhusventilationsolja och vatten från luftburken. Den slangen mynnar ut under motorn och har en plugg som man skall ta bort för att tömma ut. Mängd ca 2 matskedar med ngn månads mellanrum. På din högra bild syns ngn behållare med nivåstreck utan vätska kan den ha ngt med detta att göra?

Slangen du nämner förefaller vara kopplad till blocket eftersom det sitter en klämma i nedre änden på den men jag har inte dragit i den och provat om den sitter kvar. Nu medan jag skriver inser jag att det kan ju vara en plugg i änden på den och det är därför klämman är där! Kan det vara SÅ enkelt. Vilken mästermeck man är isf :)

Behållaren med nivåstrecket är bromsvätskebehållaren - och den är inte tom även om det ser ut så :) Tror jag... måste kolla på lunchen :confused:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nu har jag tittat igen och båda slangarna sitter anslutna i blocket. Det verkar som om all "skit" som kommer rinner från luftburken går ner i blocket.

Med tanke på spridningen av oljan och den ändå lilla mängden undrar jag om det kommer ut under högt tryck, nästan som ånga. Eftersom det finns lite olja ända fram till och förbi den lilla slangen tror jag att det är den som läcker. Den går alltså upp under tanken och jag lyckas inte spåra den utan att lyfta av tanken.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Ett gammalt knep att hitta var det läcker:

1. Gör rent, tvätta bort all olja.
2. 'Pudra' motorn med vanligt vetemjöl.
3. Åk en kortsväng
4. Kontrollera var det läcker. :tummenupp

Nyheter