Liten vurprapport från Rookie 1000, Anderstorp

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Till år så har jag ju bytt klass och tänkte försöka mig på att leka med de stora pojkarna i Rookie 1000. Årets första racehelg började bra men slutade lite avdankat.

Åkte ner onsdag eftermiddag i karavan med Tobias (#86 R600) som vi skulle campera ihop med. Vi får upp våra tält och allt i god tid på kvällen och riggar däckvärmare, laptimers samt laddar transpondrar så att det ska vara så lite som möjligt att tänka på inför torsdagens träningspass. Vill ju till att strukturera upp allting ordentligt eftersom min fästmö och tillika allt i allo som brukar ha koll på det mesta inte var med på plats ännu.

Första passet ägnas åt att försöka lära känna den för mig nya hojen. Den känns mycket större än min gamla smidiga lilla R6:a. Har svårt att få bra känsla i inbromsningarna, och får justera bromsgreppet ett antal gånger. Dessutom vill hojen börja orma sig och bli instabil i slutet av flygrakan där det går i +250 km/h. Andra passet ser ungefär likadant ut. Försöker få så mycket körning som möjligt på våra 2 x 30 minuter för att få lite känsla för hojen. Dämpningen känns ok och däckslitaget ser bra ut. Hämtar Anneli på tåget i Värnamo på kvällen så nu känns teamet komplett igen!

Fredagens två pass körs i tropisk värme och jag koncentrerar mig på att försöka reda ut varför hojen vill orma sig på rakan. Drar åt styrdämparen och kryper ihop som en pygmé bakom kåpglaset och vips, hojen går stabilt! Ett problem ur världen! Till pass nr 2 byts det till fräscha bromsbelägg vilket gör susen för förtroendet och känslan i inbromsningarna. Ny kedja monteras också tillsammans med ett två kugg större bakdrev. Helt plötsligt känns bromsningarna kanonfina, och jag börjar så smått bli kompis med hojen och all effekt. Hojen vill skrämmas och går upp på bakhjulet ut på start och målrakan. Kör 1.45 som bäst vilket jag är nöjd med med tanke på att jag bara kört hojen fyra gånger.

Så långt är rejshelgen kanonfin och inte alls som ifjol då det var kallt, blött och hojåkningen varvades med turer till Värnamo sjukhus där Tobbe hamnade efter sin elaka vurpa. Vi grillar på kvällen och lägger oss tidigt för att vara pigga på lördag morgon då det är dags att kvala. En av förbannelserna med att köra i Rookieserien innebär att man alltid ska köra kval innan man riktigt fått sömngruset ur ögonen.

Känner ett visst pirr i kroppen inför kvalet, men påminner mig själv om att bara åka ut och köra på som vanligt. Sticker ut och kör ett antal varv och går sedan i depå för att hämta andan och kolla tiderna på laptimern. 1.44.8 visar den som bästa tid. Tiden känns bra och jag åker ut för att köra de sista minuterna för att få möjlighet att göra en provstart efter avflaggning.

Tar det lugnt i ett varv innan jag ökar för att försöka få till ytterligare ett bra varv. I högerkurvan efter långrakan känner jag hur bakhjulet sticker ut på sladd, och när det greppar igen kastas jag upp upp upp. Det sista jag minns är att jag är på väg ner igen, bredvid en vilt flaxande hoj. Har ett vagt minne av att nån funkis pratar med mig och att jag lastas upp på en bår.

Börjar bli ”någorlunda” klar i skallen i sjukstugan och börjar känna efter hur kroppen mår, samtidigt som jag försöker svara på sjukvårdspersonalens kluriga frågor om personnummer och veckodag?! Alla fingrar och tår funkar, bra bra. Det gör lite ont i höften, skulderbladet och ajajaxeln på vänster sida. Gör dock inte så farligt ont så jag frågar för säkerhets skull sjukvårdarna om de pumpat i mig nåt smärtstillande, vilket de bedyrar att de inte gjort. I efterhand har jag fått höra att jag frågade detta fyra gånger, men man måste ju vara säker, eller hur? Jag skyller på att skallen måste ha fått sig en smäll eftersom hjälmen tagit rejält med stryk!

Skeppas per ambulans till Värnamo för ordentlig undersökning. Röntgen visar på ett par sprickor i skulderbladet och att nyckelbenet är kaputt. Höften är hel men blåslagen, så nu blir det till att läka ihop i tid till Annelis och min stora dag i juni. Sedan får det bli nya tag med racingen!

Nedan följer några bilder från helgen:
 

Bifogat

  • PICT0003 (Medium).JPG
    PICT0003 (Medium).JPG
    83.2 KB · Visningar: 57
  • PICT0016 (Medium).JPG
    PICT0016 (Medium).JPG
    62.4 KB · Visningar: 54
  • Namnlöst-1 kopiera.jpg
    Namnlöst-1 kopiera.jpg
    92.4 KB · Visningar: 61
  • PICT0008 (Medium).JPG
    PICT0008 (Medium).JPG
    59.3 KB · Visningar: 80
  • PICT0009 (Medium).JPG
    PICT0009 (Medium).JPG
    102 KB · Visningar: 63

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Låter inget vidare detta.
Tråkig start på säsongen, men det var ju skönt att det inte blev ännu värre skador.
Krya på dig!
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Aj, aj penguin! Trist att det skulle börja så!, men som sagt, tur i oturen att du inte gjorde dig värre illa och att du redan nu pratar om att raca efter "Er stora dag i Juni" visar ju att du redan är mentalt förberedd på att kasta dig upp i sadeln igen!
"-Gött mos!" Som du själv skulle ha uttryckt dig! Så se till att kurera dig snabbt, Omega-3 är bra för snabbare återhämtning:tummenupp, och ut på hojen igen!

Lycka till!
//Björn

p.s HUR illa är det ställt med hojen då?? d.s
 

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Krya på dig å nya tag.. på den stora dagen och på racingen..
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929

p.s HUR illa är det ställt med hojen då?? d.s


Hojen klarade sig bra. Den slog ju aldrig över när däcket greppade igen som tur var, utan den kastade bara av mig och fortsatte på egen hand innan den hamnade utanför banan där den lade sig. Tobbes mek Björne hade redan bänt ut avgassystemet och provkört den innan jag var tebax från sjukan. Så det enda som behöver göras är egentligen att fixa lite sprickor i kåporna, men den ska ändå lackas så det spelar liksom ingen roll. :tummenupp
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Fan va tråkig start på säsongen! : (
Krya på dig och så ska jag se till att vara försiktig att krama på dig nästa
gång vi ses.: )
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Tråkigt att höra.. krya på dig!
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Krya på dig Pingvinskrälle!

Synd att detta hände B. Nu får Anneli ta hand om dig som den hjälte du är (trots allt). Kul att du siktar vidare.
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Krya på dig!

Aj, aj, det där låter ont. Krya på dig och hoppas möta dig snart igen på vägen till o från jobbet, jag blinkar med hjusen om jag hinner se dig!
 

Devi|m@n

#29
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 929RR FireBLade och en sanyou moped(till 19:e aug)
krya på dig mannen.. hoppas att allting löser sig för dig
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top