Lithium Ion A123 Batteripack

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag köper bara oskyddade nuförtiden. Tycker skyddade är för känsliga å löser ut för ingenting

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vi gjorde det där för ett år sen på racingbilen och det fungerar ännu. Dock har vi byggt så att man han balansera alla celler utanför paketet.

Delarna som du gjort finns att köpa och balanserare kostar ju inte mer än ca 200kr. Kul att folk vaknat och insett att dessa Litium-Järn-Fosfat (LiFePO4) batterierna är riktigt bra :)

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Aha men dom där är väl Li-Ion.

Kör med A123 celler som är en annan typ av batterier, tåligare, lämpligare spänning för att bygga ett 12V batteri och kan lämna 120A under en kort stund.

Helt korrekt.

Tänkte bara på det med inbyggda kretsen.
Har inte någon erfarenhet av A123 än så länge.

Dal-Mausen

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om batteriernas interna skyddskrets pallar att användas vid vid sådana här korttids högströmsuttag utan och lösa ur skall man nog ha dem.

Annars får man designa upp ett en extern skyddskrets som skyddar mot djupurladdning.

Tänkte spara vikt på min best , så det blir ett projekt med lifepo4 - dom andra celltyperna är inte brandsäkra och vill inte ha dom under sadeln:D

Dom som använder dom andra branfarliga typerna skall nog ha överladdningskydd - regulatorer pajar:näsblod

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Vi gjorde det där för ett år sen på racingbilen och det fungerar ännu. Dock har vi byggt så att man han balansera alla celler utanför paketet.

Nice, jag har inte fixat balanseringkablarna ännu. Kör med packet som det är med bitar från ett liggunderlag som isolator/mellanlägg i batterilådan. :D

Hade planer på att slakta mitt gamla blybatteri och använda som låda men inte kommit mig för att göra det ännu.

Delarna som du gjort finns att köpa och balanserare kostar ju inte mer än ca 200kr. Kul att folk vaknat och insett att dessa Litium-Järn-Fosfat (LiFePO4) batterierna är riktigt bra :)

Vet väl det men det är inte lika roligt som att tillverka själv. :)

Såg förresten att A123 skulle/har släppa sin AMP20 cell, 7.2 x 161 x 227mm, 3,3V, 20Ah, 300A ut.

Lite för stor för MC men man har ju en bil eller två.

Man kanske skulle se om man kan få tag på några nu när jag har börjat leka med en enkel DIY punktsvets.

Bifogat

• AMP20.jpg
    AMP20.jpg
    37.6 KB · Visningar: 113

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om batteriernas interna skyddskrets pallar att användas vid vid sådana här korttids högströmsuttag utan och lösa ur skall man nog ha dem.

Annars får man designa upp ett en extern skyddskrets som skyddar mot djupurladdning.

Tänkte spara vikt på min best , så det blir ett projekt med lifepo4 - dom andra celltyperna är inte brandsäkra och vill inte ha dom under sadeln:D

Dom som använder dom andra branfarliga typerna skall nog ha överladdningskydd - regulatorer pajar:näsblod

Har inte sett LiFePo4 celler med skyddskrets men det kan ju finnas.

Dom här cellerna ska ju tåla urladdningar ganska bra så det borde räcka med att balansera dom efter en djupurladdning.

Vanliga lithium-jon batterier verkar lite, vad ska jag säga - ostabila om man misshandlar dom. :brinnerup

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept