Ok, så en gammal laddare utan desulferingingsfunktion eller liknande skulle funka?/J
Jag skulle inte koppla en gammal laddare till ett Lithiumbatteri. Orsaken är att äldre laddare är enbart en transformator med likriktare som kan ladda ett dåligt laddat batteri med den ström som står på laddaren, tex 4A. Sedan när batteriet laddas allt mera så sjunker laddströmmen.
Men den högsta spänning batteriet "kan laddas till" (med lägre och lägre ström) är ofta i området 17 - 18 Volt. Vilket är för alldeles högt !
Problemet som man lätt missar är att kopplar man en vanlig Voltmeter till en Dum-Laddare så visar den genomsnittsspänningen t.ex. 11,27 Volt DC.
Vill man se vilken spänning som Dum-laddaren ger i topparna, utspänningen är ju en vågformig likriktad växelspänning, så ska man koppla in en kondensator mellan laddarens anslutningar och mäta spänningen.
För då kan man se toppspänningen !
Toppspänningen blev 17,44 Volt. Med samma Dum-laddare !
Vilket är långt över vad ett Lithium eller för den delen ett modernt blybatteri tål om det är inkopplat längre än vad som behövs. Äldre blybatterier där man bara fyller på batterivatten som kokat bort vid överladdning, tål Dum-laddare mycket bättre än "moderna" "underhållsfria" blybatterier
Det finns en gammal tråd, på SH där en av pionjärerna med Lithiumbatteri i Racehojen förvånar sig över att hans Lithiumbatteri verkar ha blivit förstört under vintern. Han har mätt spänningen från Dum-laddaren och den var inte speciellt hög. (genomsnittet alltså) Och han har bara haft Lithiumbatteriet inkopplat till Dum-laddaren 1h per dygn under vintern. Om jag minns rätt.
Du påpekar att man behöver inte byta generator i hojen när man använder Lithiumbatteri och slutsatsen är att en laddare som fungerar som en hojgenerator borde fungera.
Hojgeneratorer arbetar med konstant spänning. På mina hojar Sprint RS och GSX1300R är den här spänningen 14,3 Volt. Redan vid tomgång med tänd belysning. Kan variera mellan 14,2 Volt och 14,4 Volt.
En laddare som ger ca 14,3 Volt kan man göra själv
1) En nätadapter som ger 15Volt DC.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
Utan belastning ger den ca 15,3 Volt
2) En eller flera dioder som minskar utspänningen genom att kopplas i serie med utgången. Köp ett 20-pack för 20kr men en diod räcker
https://www.kjell.com/se/sortiment/.../dioder/luxorparts-diod-1n5408-20-pack-p90412
Med en diod blir spänningen max 14,97 Volt belastad med 0,3A 14,37 Volt, med två dioder i serie med nätadaptern blir spänningen max 14,6 Volt belastad med 0,3A 13,52 Volt, med tre dioder max 14,24 Volt belastad med 0,3A 12,67 Volt.
Utan belastning, se foton !
Och sedan ska man skaffa en Multimeter, om man inte redan har det.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Så man kan kontrollera både laddarens utspänning och batteriets spänning obelastat och under laddning.
Biltema anger att laddspänningen ska vara mellan 14 Volt och 15 Volt, inga problem ordna det med en Kjell 15VDC och en diod.
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-175_man.pdf
Själv hade jag inte laddat ett Lithium batteri under laddning till över 14,5 Volt.
Onödigt !
UPPDATERING 2017-08-27
1) Bytt ut dioderna till typ 1N5408 3A/1000V för dioderna jag länkade till håller på att tas bort ur sortimentet hos Kjell.
2) Provkört på mitt Yuasa blybatteri som stått i Sprint RS i 3 veckor utan underhållsladdning. En diod inkopplad. Batterispänningen var 12,6 Volt när jag kopplade in laddaren. Vad som hände var att under 15 minuter, bröt Kjells 15VDC gång på gång på överströmsskyddet under laddningen, efter 15 minuter var batteriet så laddat att spänningen var 13,84 Volt och laddströmmen var 1,14 A.
Att utnyttja elektronikens skyddsfunktion är inte bra. En lösning som skyddar elektroniken är att seriekoppla dioden med en 10W / 12 Volt halogenlampa. Den begränsar strömmen till 0,7A, under maxströmmen för Kjells 15V DC, 1,2 A.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...or/halogenlampor-g4-2-pack-130-lm-10-w-p63476
Uppdatering 2017-8-30
Kopplade 1 st 12V / 10W halogenlampa i serie med Dioden. Kopplade till ett blybatteri som var nere på ca 11,5Volt. Laddströmmen gick aldrig över 0,3A, onödigt lågt eftersom Kjells 15VDC 1,2A klarar mera.
Kopplade 2 st 12V / 10W halogenlampa i serie med Dioden. Lamporna i parallell. Kopplade till ett blybatteri som var nere på ca 12,1Volt. Laddströmmen gick aldrig över 0,8A, lagom eftersom Kjells 15VDC 1,2A klarar mer än 0,8A, så med max 0,8A pressas inte elektroniken i Kjells 15VDC.
Som mest efter nångra timmar var batteriet uppe i 14,45 Volt, och då hade laddströmmen minskat från 0,8A till 0,09A. Spänningen från Kjells 15VDC var då ca 15,15 Volt, spänningsfallet över dioden ca 0,7 Volt och resten av spänningsfallet låg över halogenlamporna. Halogenlamporna fungerar som strömregulatorer eftersom motståndet ökar ca 12ggr från kall lampa till varm lampa.