Dags för underhåll efter några års åretruntkörning.
Egentligen skulle jag bara byta bromsbackar...
Jag köpte ett aluminiumdrev av nikasilproffsen här i segeltorp.
Minsta original var 38, jag beställde 36 kuggar. 950 gram lättare.
Vid 4500 varv ökade farten från 100 till 120. Den varvade på tok för mycket innan.
Hade ett aludrev på min 750-4 när vi åkte en tripp till alperna. Var tvungen att byta i München. Sopor. Lätt men skräp. Alltså köpt på 80-talet, inte av nikasilproffsen.
Nu har mitt drivpaket gått 2876 mil. Hade glömt hur långt det gått eftersom kedjan inte visat tecken på slitage ännu. Lutar nytt pb här. Jag brukar byta vid 2500-3000 mil.
Jag brukar aldrig vända på bakdrev men nu gjorde jag det. Någon gång har jag bara bytt framdrev och kedja. Man kan göra så men det känns bättre att byta allt samtidigt.
Upptäckte att drevskruvarna var rostiga. Dessutom var de 2 mm förlånga.
Slipades ner till 45,0 mm. 33 till 30 gram x 6. Bakdrevet 950 gram lättare. Lättare hjul ger bättre acc och lägre ofjädrad vikt ger bättre väghållning, även mindre jobb för öhlinarna. Nu tänkte ni sleeper va? Mmm.
OCD? Mmm.
Bort med ytrost, vinägerbad och förzinkning på spisen. Biltemas offeranoder funkar. Spröda efter förzinkning? Nej inte vad jag märkt tidigare.
Låsblecken lättades också. Kanske försumbar viktminskning men ni som fattar fattar.
Skruvarna fettades in med Biltemas propelleraxelfett. Tål minst en säsong under vatten på västkusten. Duger säkert.
Jag har aldrig dragit drevmuttrar med momentnyckel. Har haft låsbleck på de flesta hojarna. Inte dr500-600 eller TDMen.
Living on the edge.
Jag är för övrigt gymnasieingenjör. Har gått samma skola som Kjelle på Wheeler Dealer.
Jag kan dom här grejerna va.
Dock får man vara ödmjuk och konsultera relevant litteratur.
Resultatet
Bilder från tidigare tester.
Dags att polera fälgkanter, kolla på förgasarna och byta den slitna tutan mm.
Egentligen skulle jag bara byta bromsbackar...
Jag köpte ett aluminiumdrev av nikasilproffsen här i segeltorp.
Minsta original var 38, jag beställde 36 kuggar. 950 gram lättare.
Vid 4500 varv ökade farten från 100 till 120. Den varvade på tok för mycket innan.
Hade ett aludrev på min 750-4 när vi åkte en tripp till alperna. Var tvungen att byta i München. Sopor. Lätt men skräp. Alltså köpt på 80-talet, inte av nikasilproffsen.
Nu har mitt drivpaket gått 2876 mil. Hade glömt hur långt det gått eftersom kedjan inte visat tecken på slitage ännu. Lutar nytt pb här. Jag brukar byta vid 2500-3000 mil.
Jag brukar aldrig vända på bakdrev men nu gjorde jag det. Någon gång har jag bara bytt framdrev och kedja. Man kan göra så men det känns bättre att byta allt samtidigt.
Upptäckte att drevskruvarna var rostiga. Dessutom var de 2 mm förlånga.
Slipades ner till 45,0 mm. 33 till 30 gram x 6. Bakdrevet 950 gram lättare. Lättare hjul ger bättre acc och lägre ofjädrad vikt ger bättre väghållning, även mindre jobb för öhlinarna. Nu tänkte ni sleeper va? Mmm.
OCD? Mmm.
Bort med ytrost, vinägerbad och förzinkning på spisen. Biltemas offeranoder funkar. Spröda efter förzinkning? Nej inte vad jag märkt tidigare.
Låsblecken lättades också. Kanske försumbar viktminskning men ni som fattar fattar.
Skruvarna fettades in med Biltemas propelleraxelfett. Tål minst en säsong under vatten på västkusten. Duger säkert.
Jag har aldrig dragit drevmuttrar med momentnyckel. Har haft låsbleck på de flesta hojarna. Inte dr500-600 eller TDMen.
Living on the edge.
Jag är för övrigt gymnasieingenjör. Har gått samma skola som Kjelle på Wheeler Dealer.
Jag kan dom här grejerna va.
Dock får man vara ödmjuk och konsultera relevant litteratur.
Resultatet
Bilder från tidigare tester.
Dags att polera fälgkanter, kolla på förgasarna och byta den slitna tutan mm.