Livslängd på kedja???

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
nyfiken fråga. vad är "normal" livslängd på en kedja på en mc???
vet att det beror mycket på hur man kör och om man smörjer med mera.

min mc har gått ca 550 mil och är en gsxf 650 årsmodell 2008. jag kör sällan fullgas acc och ej håller på med race. kört bana 1 gång och lite knix bana ett par gånger.

mitt körsätt kan man nästan beteckna som "kärringkörning" då jag mest njuter av att bara köra på krokiga vägar i en lagom hastighet.

som sagt var så har hojen gått ca 550 mil och kedjan är redan dålig/slut. normalt att den är dålig efter så "kort" körsträcka???

Det mesta beror på skötsel av kedjan.

Hur mycket väger en ost?

Om du sköter om kedjan, smörjer, spänner varteftersom den slackar, så bör den hålla nästan 10 dubbelt för dig anser jag..men ingen kedja är ju starkare än dess svagaste läng, går ett drev ner sig, sliter det ner kedjan fort som tusan, eller om man kör mycket grusvägar och inte tar hand om kedjan efter det.

Köpte du din hoj ny? Om du inte gjort det så finns det inget som säger att hojen har gått vad mätaren visar..

Blev nyfiken, hur du vet att kedjan "e slut"?
Jag har en XJR 1300 och mitt drivpaket har rullat 4200 mil och ingen tendens än att vara slut :tummenupp

Jag har kört 3000 mil med Biltemas 530. Normal körning. 20-40 mil mellan smörjning.
Kommer nog byta i vinter för säkerhets skull. :)

Blev nyfiken, hur du vet att kedjan "e slut"?
Jag har en XJR 1300 och mitt drivpaket har rullat 4200 mil och ingen tendens än att vara slut :tummenupp

Kompisen bytte nu efter 4000mil på sin R1a,
det fascinerar mig att jag förstör kedjor på 1000mil,
men iof kör jag även regn / höst / vår

grusvägar kör jag ej. smörjer kedjan gör jag regelbundet (typ varannat eller var tredje körning).

ja jag köpte mc ny så miltalet stämmer.

ska serva om ca 50 mil så får se vad verkstaden säger då, kan kanske bara vara så att den är dåligt spänd, för det har jag aldrig gjort. jag är så bekväm jag bara tankar och kör och smörjer kedjan.
det var en "mc kunnig" som sa att den är dålig. men som sagt var, får se vad verkstaden säger när den ska in på service.

OCH DU SOM JÄMFÖRDE MED FRÅGAN HUR MYCKET VÄGER EN OST. ganska knäppt uttalande då jag skrev i första inlägget att jag undrar över en CA livslängd och att jag förstår att det beror helt och håller på hur man kör och sköter kedjan. därför försökte jag beskriva mitt körsätt så bra jag kan.

Jag lyckas heller inte få mina kedjor att hålla särskilt länge. Har dom alltid välsmorda med fina drev. Är kanske avsaknaden av ryckutjämnare plus stor stånka som spelar in? Förra höll typ 500 mil..Blää.

Iof kör jag en del grus, till och från torpet.

Hrmmm, men känns bättre att byta tidigt än för sent :)

550 mil låter lite kort sträcka att slita ut en kedja på men....

Det beror givetvis på vad det är för kedja, hur man kör och hur man sköter den.

Jag kollade för några år sedan på en massa forum om detta och fick fram att mellan 2000 mil och 3000 mil är normalt.

Själv mätte jag slitaget enligt verkstadshandboken för min XJR1300 vid ca 1600 mil och då var det definitivt dags för byte enligt verkstadshandboken.

Sen har jag bytt på min SV1000 vid 600 mil för att jag ville dreva om och vid 1500 mil på min Thruxton 900 för att den var så rostig och ful. Byter alltså hela drivpaketet och det är inte dyrt. Kolla t.ex. på www.s-racing.se.

Jag sköter mina kedjor på så sätt att att jag alltid håller dem rena och smörjer men jag smörjer snålt för jag vill inte ha hela backdäcket och fälgen nedsmetade.

Sen kan man köra länge med en kedja efter att den bör bytas enligt verkstadshandboken.

tackar för alla svar. ska kolla vad sukijucki verkstaden säger när dom ska serva den.
men jag har med läst att ett drivpaket bör hålla ca 2-3000 mil vid normal användning.

jaja, får se vad verkstaden säger som sagt var och lita på deras kunnande.

OCH DU SOM JÄMFÖRDE MED FRÅGAN HUR MYCKET VÄGER EN OST. ganska knäppt uttalande då jag skrev i första inlägget att jag undrar över en CA livslängd och att jag förstår att det beror helt och håller på hur man kör och sköter kedjan. därför försökte jag beskriva mitt körsätt så bra jag kan.

Som du läst i alla svar så får en del ut 4000 mil på sin kedja och vissa 550 mil.
Ganska stor stor spännvid.
Det är jättemånga parametrar som spelar in på livslängden, körsätt, väglag, effekt, rengöring och smörjning samt givetvis om kedjan är rätt justerad osv.
Alla vet inte hur man justerar en kedja vilket iof inte är svårt. Är man osäker så finns oftast någon kompis som kan, och har man ingen i närheten så står det i instruktionsboken hur man gör.
Det är rätt nyttigt att ta reda på lite basic-info om hur man sköter sitt fordon då man oftast kan minska utgifterna och få mera mil på kedja däck osv.
Sen så e det skoj att småpula med cykeln.

Ni som dödar kedjor snabbt. Ni håller inte på att högtryckstvätta den va? Det är döden för o-ringskedjor.

Ni som dödar kedjor snabbt. Ni håller inte på att högtryckstvätta den va? Det är döden för o-ringskedjor.

Egentligen tror jag inte mina kedjor dör,
men de ser inte fräscha ut och om tex bakdrevet är slitet så byter jag hela kittet direkt istället.

Nej, jag högtryckstvättar inte kedja, och aldrig varit med om att den "hakat" sig heller.

Edit.
Jag använder i princip bara motorbroms, kanske spelar roland?

grusvägar kör jag ej. smörjer kedjan gör jag regelbundet (typ varannat eller var tredje körning).

ja jag köpte mc ny så miltalet stämmer.

ska serva om ca 50 mil så får se vad verkstaden säger då, kan kanske bara vara så att den är dåligt spänd, för det har jag aldrig gjort.

Då ska du ju bara spänna kedjan, inte byta den. :va

har hittils kört 1400 mil på min kedja,lite olika drev beroende på banor men aldrig smörjt den förutom på ett erf(jävla jorpes) och har den spänd som en fiol.så en bra kedja från grevens så har du lätt 4k mil om du sköter den,

Drygt 3000 mil får jag ut på ett drivpaket sen börjardet rassla och vibrera. Motordrevets kuggar ser ut som metkrokar och man kan dra ut kedjan rätt mycket från bakdrevet.

Jag kör 2000-2500 mil/år utom när det är frost. ingen högtryckstvätt (inte mycke tvätt alls :rolleyes:) men smörjer kedjan regelbundet.

Motorex strong och Ok/Q8as lilla gröna.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back