Ljud på studentflak?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Lillebror tar studenten om ett par veckor.
Och det blir jag som får sätta mig bakom ratten på traktorn och köra studentekipaget.
Iofs var jag inte så svårövertalad. Vem tackar nej till att titta på gymnasietjejer en hel dag :brynad
Blir något liknande detta:
stko1.JPG

Dock behöver de ju någon form av ljud på flaket.
Har fixat med ett elverk, så ström finnes.
Men där någonstans tog det stopp. (Har dock inte kollat runt så mycket i kompiskretsen än.)

Första tanken var en vanlig stereo, dvs. förstärkare och ett par högtalare. (Mp3-spelare med musik.)
Men frågan är hur det kommer att låta?

Alternativet är att hyra något, dock tycker jag 2,5k+, som de flesta uthyrarna tar, är lite i överkant.
Iofs inte sååååå farligt om man jämför med hur mycket vissa tycks betala :död

Men hittade följande paket:
Högtalarpaket 1, 30pers, 500kr
2st JBL PRX612M, aktiva högtalare
2st högtalarstativ

Som jag tycker verkar vara ett vettigt alternativ.
Vad tror ni om det?
För 500kr är ju så lite, att det nästan inte är värt att lägga energi på att leta bland polarna.

Tack på förhand

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hur många är dem i klassen? vi var 18 pers och ja tror vi betalade runt 7-800kr var... då hade vi en dj och ett ljudsystem som fick larmet på bilarna 20 meter ifrån till att hoppa igång:näsblod

nu hade ju visserligen en i klassen kontakter så vi fick det nog ganska så billigt ändå men om alla i klassen lägger ett par hundra och man är ett par stycken så borde man ju kunna skrapa fram några lådor..

men det har ju inte så stor betydelse vad det är då de flesta är dunderfulla och vrålar för både kung och fosterland så man brukar inte höra så mycket mer än basen:p

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Vilket av paketen är att föredra då?

eller

1st db Opera Sub15, aktiv subb

eller

2st JBL PRX635, aktiva högtalare

?

Tänk på att säkra det för öl och cider bara.

Hade tänkt att försöka montera högtalarna en bit upp, typ huvudhöjd.
Det borde ju hjälpa tillräckligt mycket tycker jag.

Brukar vara rätt så städat i U:a, om man jämför med ex. Sthlm.

Men tack för tipset :tummenupp

hur många är dem i klassen? vi var 18 pers och ja tror vi betalade runt 7-800kr var... då hade vi en dj och ett ljudsystem som fick larmet på bilarna 20 meter ifrån till att hoppa igång:näsblod

nu hade ju visserligen en i klassen kontakter så vi fick det nog ganska så billigt ändå men om alla i klassen lägger ett par hundra och man är ett par stycken så borde man ju kunna skrapa fram några lådor..

men det har ju inte så stor betydelse vad det är då de flesta är dunderfulla och vrålar för både kung och fosterland så man brukar inte höra så mycket mer än basen:p

Det är lite oklart :D
Men ungefär 20 pers. Skulle få bättre svar imorgon.

Närmare 15 papp är fortfarnade rätt så mycket. Men är ju iofs inte jag som ska betala :tungan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vilket av paketen är att föredra då?

eller

1st db Opera Sub15, aktiv subb

eller

2st JBL PRX635, aktiva högtalare

?
Det första räcker antagligen för att spela högt nog så att alla på flaket åtminstone ådrar sig tillfälliga hörselskador om högtalarna står på stativ (tänk på att surra fast stativen eller något tyngdpunkten blir ju ganska hö med en högtalare på de och det svajjar ordentligt även av ganska små gupp). Men det kanske är lite tunn bas om det ska vara ordentligt dunkadunka.

Andra paketet är som första fast de har kompenserat för tunn bas med en baslåda. Eftersom den antagligen ska stå på golvet av flaket så kan det vara en god idé att skydda den om någon skulle få för sig att ställa en öl på den eller något. Tänk också på att ingen får ställa sig och dansa på den.

Tredje paketet är också likt första. Med skillnaden att högtalarna går ner lite längre i basen och att de är lite större.

Och jag antar att ni har koll på att ni ska anmäla till polisen att ni har tänk vara ute och skjutsa folk på ett flak http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/Studentflak/

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Det första räcker antagligen för att spela högt nog så att alla på flaket åtminstone ådrar sig tillfälliga hörselskador om högtalarna står på stativ (tänk på att surra fast stativen eller något tyngdpunkten blir ju ganska hö med en högtalare på de och det svajjar ordentligt även av ganska små gupp). Men det kanske är lite tunn bas om det ska vara ordentligt dunkadunka.

Andra paketet är som första fast de har kompenserat för tunn bas med en baslåda. Eftersom den antagligen ska stå på golvet av flaket så kan det vara en god idé att skydda den om någon skulle få för sig att ställa en öl på den eller något. Tänk också på att ingen får ställa sig och dansa på den.

Tredje paketet är också likt första. Med skillnaden att högtalarna går ner lite längre i basen och att de är lite större.

Och jag antar att ni har koll på att ni ska anmäla till polisen att ni har tänk vara ute och skjutsa folk på ett flak http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/Studentflak/

Tackar så mycket för input/förklaring om högtalarna. :tummenupp
Lutar åt att det blir paket nummer tre.
Då det är skönt att slippa ha mer saker än nödvändigt på golvet. Just pga risken för skador på utrustningen.

Tror det borde gå att fästa stativen ganska bra:
Flak.jpg

Jo, jag har kikat på reglerna som gäller. Och de ska inte vara några problem.
Pratade med polisen igår. Det var väldigt lugnt från deras sida. Räckte att man ringde dagen innan med reg.nr. på fordonet.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
När jag tog studenten för en miljon år sen byggde vi ihop ett stereopaket av bilstereoprylar kopplade till ett par cerwin vega högtalare. En bilstereo monterad i en låda med några slutsteg inuti. Till detta stal vi ström från traktorn som drog flaket. Enkelt, billigt och helt klart tillräckligt kraftigt om man får tag på rätt grejer...

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Desto mer jag kikar runt. Och eftersom stället jag tänkte hyra på, inte hyrde ut till studentflak. Så blir jag mer och mer sugen på att köpa ett par egna högtalare istället.
http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d_bundle_2.htm

Vad tror ni om det?
Vet att Behringer är ett budgetmärke. Men man får ju iaf 3 års garanti från Thomann.
Eller finns det något bättre alternativ för samma pengar?

Och vad behövs det för kablage för att kunna spela direkt från en mp3-spelare?

Edit: http://www.thomann.de/se/cae_adapterkabel_xlrminiklinke.htm ?

När jag tog studenten för en miljon år sen byggde vi ihop ett stereopaket av bilstereoprylar kopplade till ett par cerwin vega högtalare. En bilstereo monterad i en låda med några slutsteg inuti. Till detta stal vi ström från traktorn som drog flaket. Enkelt, billigt och helt klart tillräckligt kraftigt om man får tag på rätt grejer...

Ja, det är helt klart ett alternativ. :tummenupp
Men hade tänkt slippa ragga prylar bland kompisar denna gången.

Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
För de pengarna kan du köpa ett "riktigt" märke typ dB, Solton el liknande med stativ. Du kanske får nöja dig med 10" men det är ändå riktigt stor skillnad mot Behringer.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så blir jag mer och mer sugen på att köpa ett par egna högtalare istället.
Om du skulle råka ha vägarna förbi Kronofogdens lösöresauktion i Uppsala i efttermiddag.
http://kronofogden.se/14258.html plus http://kronofogden.se/14268.html
Fast är ett riktigt billigt märke. Så jag skulle inte bjuda mer än någon enstaka hundralapp över det uppskattade värdet.

Sedan kompletterar du med två stycken 35mm rör i lämplig längd (alu eller stål), passande sladdar och ett mixerbord med inbyggt slutsteg eller mixerbord plus slutsteg.
Exempel på mixerbord med inbyggt slutsteg: http://www.thomann.de/se/samson_xml_910.htm
Annars något i stil med: http://www.thomann.de/se/tamp_ta1050ii_endstufe.htm plus http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802.htm eller någon DJ-mixer.

Kolla också på Blocket om det finns något bra begagnat till salu.

Och som vanligt när det gäller såna här prylar: Se upp för Billebro! Då skulle jag hellre köpa billigaste mög från Conrad.se eller något. Eller från Rusta, det är minst lika bra kvalitet som Billebro och de är trevligare att ha att göra med...

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Om du skulle råka ha vägarna förbi Kronofogdens lösöresauktion i Uppsala i efttermiddag.

Kolla också på Blocket om det finns något bra begagnat till salu.

Och som vanligt när det gäller såna här prylar: Se upp för Billebro!

Synd att jag missade det :(
De gick ju riktigt billigt också.

Jo, jag försöker hålla koll på Blocket. Men när man inte har så stor kunskap gällande märken / modellbeteckningar så är det ganska svårt.

http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_RCF_312A_47287177.htm?ca=10&w=3 - kanske kan vara något?

Billebro skulle jag aldrig handla på. Tror aldrig jag läst något bra om det företaget :död

Tackar för hjälpen :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...