Ljuddämpa sovrum

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Vi (jag...) har börjat störa mig mer och mer på grannarnas oväsen vid konstiga tider på dygnet, morgonen hos de under, och natten hos dem bredvid...

Finns det något sätt att bli av med ljud? Hur mycket gör exemelvis en heltäckningsmatta av tjockare slag?, eller finns det färdiga grejjer att köpa rent av?
Kan man spika upp reglar i väggen och isolera med något bra material och sedan sätta gips på utsidan av detta?

Vissa stunder har jag legat och funderat ut om jag kan stjäla ett av de "tysta rum" vi har på jobbet och sova i det... Hade varit perfekt.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
UrbanTiger skrev:
2661904 Du vet ju inte om det är väggen eller bjälklaget som transmitterar ljudet.
Att isolera väggen med en 5:a stenull och en gipsskiva är ju inte så hemskans dyrt så tjör på det. Lägg i en OSB under gipsen om du vill hänga tunga saker på väggen men det är egentligen bara dyrt. Om du reglar upp så ska i så fall reglarna inte fästas i väggen utan i en syll på golvet och en redel i taket annars kommer ljudet ändå att komma tvärs igenom via reglarna. Ca en cm bör du nog ha..

True. Tackar för svaret, nu blir jag ju sugen på att göra en raid! Lite reglar och lite stenull är ju inte så dyrt! :)

Men vad är "en 5:a stenull", 5 cm stenull? Finns det olika täthet kanske?

Det borde ju räcka med väggen mot grannen, men får man det för en billig penning så slår vi nog in hela rummet...

Bör man sätta reglarna en cm från väggen menar du? Och hur fäster jag syllen i golvet? (vill inte sabba golvet)
 

Dominator-Rocks

Guest
UrbanTiger skrev:
2661949 5cm eller 45mm kommer dom väl i.
Ja du bör lämna en spalt på typ en cm mellan regel och vägg.
Kör med en 45*45 regel med cc60 (60cm mellan reglarn).
Nere vid kolvet kan du antingen lägga en dubbelhäftande tejp eller fästa in mot väggen med en distans och långa skruv. I taket brassar du rakt upp med plugg och skruv.
När väggen väl är där så kommer den aldrig att monteras ner igen. Men om du inte vill borra i golvet så är det okej och i ett vitmålat tak så funkar det att dölja hålen med vit latex som kostar mellen 10 och 20 kronor i dagsläget om du inte handlar på fel ställe.

Jo... sen får du tänka att den första regeln du sätter från den vägg du utgår ifrån så ska avståndet reduceras med 22,5mm. Alltså avståndet från vägg till första fria regelns mitt ska vara 60cm och inte 60 cm mellan mitten på regeln länstut och mitten på första fria regeln. Det är för att slippa problem med att sätta gipsen sedan.
En annan grej kan du tänka på är att du har mäljighet att gömma lite kablar i din nya vägg eller se till så att uttag hamnar bättre till.

Även om min lösning är enklare, så verkar du/Urban veta vad du pratar om :tummenupp en ricktig byggbög! :D

Nu vet man vem man skall vända sig till, om/när man skall bygga heliplatta på balkongen.......:yoparty
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag har hört att man kan kapa burken för att få det att låta mer, så det borde vara vice versa för att det ska låta mindre. Försöka skaffa lämpligt långa slipons och fäst dom på väggen, jag tror att IKEA kanske har lämpliga fästen, så fixar det nog sig! :tummenupp
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
Dominator-Rocks skrev:

hahaha får mig att tänka på när min granne kom å klaga på mig för 2:a gången pga att han tyckte jag kolla för högt på "married with children"
han sa: -"jag har tom försökt att sova med sånna där gula i öronen"!
-"vadå, bananer elle?" :D

jag störde mig också på att de väsnades så jag väsnades tebax men 10ggr mer.. då sluta dem ganska snabbt :)
 

Dominator-Rocks

Guest
A_o_D skrev:
2662291 hahaha får mig att tänka på när min granne kom å klaga på mig för 2:a gången pga att han tyckte jag kolla för högt på "married with children"
han sa: -"jag har tom försökt att sova med sånna där gula i öronen"!
-"vadå, bananer elle?" :D

jag störde mig också på att de väsnades så jag väsnades tebax men 10ggr mer.. då sluta dem ganska snabbt :)


Jag var uber snäll mot mina grannar tills det att dom gnällde då vi hade en pytte pytte transistor på balkongen(just för att inte störa)

Dom klaagaaade´ !!!


oooops


Min Stärkare x massor av watt´s och mina 2 lådor med 1st15" 2st mellan och 2st diskanter i varje fick då jobba galet!

***********åÅ party minnen******************

En gång vart vi iväg körda från lägenheten (jobbiga poliser) då förflyttade vi oss ut till parkeringen (20 m bort) där min kärra stod med ett LOUD system :D :D öppnade skuffen och fortsatte festen där ! :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty


EDIT: undrarns om jag vann SM i OT nu?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top