Ljuddämpare

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Har pga rost tvingats byta ut mitt originalavgassystem mot ett 4-1. Det är en sk absortionsljuddämpare, dvs den består av ett öppet perforerat rör med dämpmaterial utanpå. Nu har jag två frågor:

Var kan jag få tag på dämpmaterial för att packa om den?

Jag misstänker att det är lite för öppet, bla har förbrukningen ökat med en halv deciliter milen, den går lite ryckigt på låga varv också. Funderar på att bygga en insats enligt bilden. Insatsen är tänkt att bestå av en gängad stång på vilken jag skruvar på muttrar med fastlödda brickor. Brickorna är avfilade i kanterna och monterade så att jag tvingar avgaserna att gå i zickzack. Vad tror ni om det? Är jag helt ute och cyklar eller?
 

Bifogat

  • ljuddämpare.bmp
    24 KB · Visningar: 350

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ljuddämparull finns på www.touring.se. Dessutom har AK motor (Allright katalogen) ersättningsljuddämpare av orginaltyp till gamla cyklar.
Förmodligen behöver du bestycka om förgasarna för att svara mot det ngt öppnare systemet istället för extra insats. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad exakt man skall göra men det finns andra som kan.
 

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid bulten
Hoj
Bumse och urgixxer
Jag skulle inte börja jävlas med ljuddämparen utan se till att justera in förgasarna så kommer du att se att soppaförbrukningen kommer att sjunka samt att hojen kommer gå bättre.
Ljuddämparull köper du hos lokala hojfirman.

LYCKA TILL!
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Tack för svaren!

Så småningom blir det nog såna där ersättningsljuddämpare från AK-motor. Måste bara spara ihop lite pengar först. Behöver nog länma in krökarna på kromning isåfall också. Tills dess får jag väl kolla på förgasarbestyckningen igen. Normalt sett skall man ju öka munstyckena när man byter till öppnare ljuddämpare. Har dock läst i en gammal MCM att om systemet är för öppet så kan motorn gå fetare pga det. Har också hört att om kammarna har stort överlapp så kan ett öppnare system göra att förbrukningen ökar medans effektökningen uteblir. Detta pga att färskgaserna passerar rakt igenom innan avgasventilen stänger.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Har monerat en lambdasond nu för att kolla förgasarbestyckningen. Går lite magert på tomgång visade det sig.
 

Bifogat

  • DSC00060.JPG
    DSC00060.JPG
    118.3 KB · Visningar: 903
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top