Ljuddämparn under sadeln på en cbr1000rr-08

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Å andra sidan kan han ta igen den viktförlusten med hk.

Originalvarianten är svår att få effekt ur utan att få för mkt ljud.
Lättare att köra en klassisk sidoburk men inte lika kul och snyggt imo.

Snyggt o såga sönder bakramen för att få plats med mer vikt på hojen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bättre begad bakram till 08an får man för 2k på ebay.

NEJ jag känner inte TS eller har något med hans ideer att göra.
Vad fan är det för griniga olle fasoner ni håller på med.

Jag missade infon om när ett slipon blev dyrare än en ny bakram men okidoki.
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Å andra sidan kan han ta igen den viktförlusten med hk.

Originalvarianten är svår att få effekt ur utan att få för mkt ljud.
Lättare att köra en klassisk sidoburk men inte lika kul och snyggt imo.

Precis så tänkte jag med. De som har bra effekt i sina cbr-er har lagt ett system med större burk utmed sidan av hojen, typ som Fiver och Mortensson som kör pro superbike. Men en sådan lösning blir dyr om man klotar. Då skrotar du systemet.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Exakt. Å andra sidan förlorar du nån hk och vikt när du drar röret sådär jämfört med vanligt sidorör, och slipons kan du hitta billigt på ebay och det är ofta det som går åt fanders.

Dock tror jag du får mer effekt än originaldragningen.

Original lösning på denna hoj går inte att få lågt ljud med mkt effekt dock. TYVÄRR.

Men himla kul med egna lösningar är det och jag tror det kan bli jäkligt snyggt!

Precis så tänkte jag med. De som har bra effekt i sina cbr-er har lagt ett system med större burk utmed sidan av hojen, typ som Fiver och Mortensson som kör pro superbike. Men en sådan lösning blir dyr om man klotar. Då skrotar du systemet.
 
Last edited:

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
P1020464.jpgP1020466.jpgP1020467.jpgP1020468.jpgP1020469.jpgP1020470.jpgP1020471.jpgP1020472.jpg

I brist på material köpte jag ett cykelstyre i aluminium på Biltema för 69kr.
Som ni ser på bakramen blev det efter lite kapande och svetsning ett stag för ljudämparn.
Till er alla som tror att jag inte mätt upp fjädringsväg så var det en hel del planering innan jag började.
Har några bilder med hjulet i topp position och nedersta läge. Fjädringvägen är ca12cm och har 2cm till tillgodo så det kommer inte att ta i.
Sista bilden är hur trångt det blev bakom fotpinnen men inga problem det tar inte i när sving går upp och ner.

:hihi:hihi det funkade
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker alla gnällspikar skall ta av hatten och imponeras av en kille som kan svetsa ihop ett avgassystem så att det blir bra. Det är mer än vad 97% av SH kan....
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Precis så tänkte jag med. De som har bra effekt i sina cbr-er har lagt ett system med större burk utmed sidan av hojen, typ som Fiver och Mortensson som kör pro superbike.

Högst effekt o minsta möjliga avgasmottryck på riktigt höga varv o samtidigt lägsta ljudnivå?! Se Kamikaze Kid's fräsiga patentlösning med dB-killers monterade i båda burkarna...:smasha

IMG_0700.jpg
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Högst effekt o minsta möjliga avgasmottryck på riktigt höga varv o samtidigt lägsta ljudnivå?! Se Kamikaze Kid's fräsiga patentlösning med dB-killers monterade i båda burkarna...:smasha

View attachment 354259

Det är ju också en lösning. Men jag ville skydda systemet också. Har ju klotat rejält med min cbr600-08 den slog i på båda sider när jag slog runt men systemet var helt. Fick bara rikta bakramen och nya kåper så var man igång igen :yoparty
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Det är ju också en lösning. Men jag ville skydda systemet också. Har ju klotat rejält med min cbr600-08 den slog i på båda sider när jag slog runt men systemet var helt. Fick bara rikta bakramen och nya kåper så var man igång igen :yoparty

Lysande, Christer ser helt ok ut, ska bli kul och se hur det går utan db-killer.

Om det inte är ok, kan du ju ta min bakram i garaget hos dig så får du dubbla dämpare bak. Så är du ju närmare din dröm = R1 :yoparty.

Tänkte bara hur långt det blir om du måste montera på den långa dämparen, har du mätt?

Nä fan, skitbra. Skit i dom trosklädda gnällspikarna som kommenterat.
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Var och bänkkörde den i Anderstorp hos SB ONE (Fredrik Stigefelt) i dag.
Den gav 175hk med den långa öppna pipan. (kan klara db-kraven)
Och den korta som är på bild med egen tillverkad DB-killer 172hk Mycket nöjd :hihi
Både Fredrik och jag blev överaskade, han trodde att jag skulle tappa en del hk med den rördragningen.
Men det ser inte så ut :D:D
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
P1020479.jpgP1020480.jpgP1020484.jpg

När jag bänkkörde hojen hadde jad långa kablar och ett batteri vid sidan. Nu börjar pilleriet att få till det. Har fått tag i ett lättviktsbatteri, väger bara 750gram. Har tillverkat en låda i 1,5mm alu och klätt den med 10mm sadelgummi. Batteriet ligger skyddat i den. Monterat allt under instrumentet längs fram på hojen. Även monterat 2 överfyllnads kärl.
En till bensinen och en till kylarvattnet. Fick klippa och löda lite i kabelhärvan för att få platts. Men det börjar närma sig. Hadde inga kablar till batteriet det löste sig med att jag tog mina startkablar och klippte sönder :hihi
Då har jag en röd och svart kabel lätt och se vilken som är + och -
Har även cordona quickshifter dator enheten på vänster sida monterat på den låda jag gjort. Börjar se bra ut nu men det är lite kvar innan jag är nöjd.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Snyggt o såga sönder bakramen för att få plats med mer vikt på hojen.

Bättre än att såga ett stort urtag i svingen som nån annan gjorde (här på SH, tror jag), för att kunna dra upp avgaset på samma sätt som TS. Dock en annan hojmodell, om jag minns rätt. Bakramen är ju inte så kritisk.
 
Last edited:

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
P1020485.jpgP1020486.jpgP1020487.jpgP1020488.jpg

Ja då har jag fått till elsystemet, provstartat hojen med det nya lettviktbatteriet. Funkade kanon.
Även kopplat in de två expansionskärlen. Monterat den långa öppna burken som gav mest i bänk. Får se om den klarar DB-kraven. Annars har jag den korta med DB-killer i.
Bara lite fix med kåperna. Laga lite där dom är sönder.
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Ja då har man provkört hojen på Anderstorp. Allt funkade kanon förutom vädret regn i 2 dar 1 dag ok.
Kompisen körde bakom och kållade på fjädringen bak. Det såk okej ut inga tendenser att vara nära bakhjulet :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bättre än att såga ett stort urtag i svingen som nån annan gjorde (här på SH, tror jag), för att kunna dra upp avgaset på samma sätt som TS. Dock en annan hojmodell, om jag minns rätt. Bakramen är ju inte så kritisk.
Puckens Aprilia bygge du tänker på.

Kul med egna idéer, hoppas du blir nöjd med den nya dragningen!
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
2012-05-01-3773se-actionpics-del8-4485.jpg2012-05-01-3773se-actionpics-del5-3808.jpg
Har haft hojen ute på många körningar denna säsång. Fått många positiva reaktioner och en del har lurat på vilken årsmodell det är :D
Det har funkat kanon och inga problem med Ljudet tillokmed kört utan DB-killer utan anmärkning.
Nu skall vi se om vi kan lacka den och snygga till den till nästa år. Nu när jag vet att det funkar och slipper bygga om. Men kul och lärorikt har det varit.
 

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
P1020866.jpgP1020867.jpg

Ja nu är det bara lite småfix :) Snyggar till hojen för 2013
Fick tag i en HRC bakram. Sitter bättre på den och så kunde jag dra upp systemet lite till.
Så nu är det absolut inga problem att det tar i.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top