Ljuddämpning kompressor

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ljudämpning av kompressor, hur mycket kan man få ner ljudet (hur långt är ett snöre fråga, jag vet) men stor skillnad?
Hade tänkt nått liknande->
kmp.png
klädd med ljudämpningsmatta etc.. om luftillförsel räcker så 1án, annars 2.
Bor i radhus med halva källaren inred som hobbygarage, ej lyhört men lite väl o dra igång 94-97db som dom flesta billiga kompressor ligger runt. Tror ni att man kan få en acceptabel ljudnivå?
Används inte direkt mycket, mest till lite renblåsning/airbrush. För närvarande kör jag med kylskåpsvarianten (vääääldigt lång tid) / Flyttbar trycktank som jag får fylla i garaget(en mil bort, + lathet). Ej nöjd med dessa 2.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle nog göra en (någorlunda) tät låda i MDF där hela insidan kläs med ljuddämpningsmatta (biltema) och tilluft och frånluft genom ljuddämpare för ventilationsaggregat.
Se till att ha luftflödet så att motorn får frisk kylluft.
Av erfarenhet vill jag påstå att det viktigaste är att den står så att det inte blir resonans.
Enklaste modellen är att sätta en ordentlig ljuddämpare på luftintaget och en mjuk matta under kompressorn.
Ljuddämpare går att ansluta med plastslang, men den skall vara så kort och grov som möjligt.
Det finns effektiva dämpare för kompressorer i järnhandeln för sisådär en hundring, men det är inte alltid de passar på billiga kompressorer.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Tänkvärt 1:a altenativ. Jo haft nån liknande insugsljudämpning för en massa år sen i ett garage, funkade bra där men skulle behöva lite mer dämpning nu.
En låda borde ju rimligtvis ta ner ljudet en bra bit till? kanske tom använda sej av båda, dvs en insugsdämpning innanför lådan. Om man inte stryper insugsluften lite för mycket då... o andra sidan kommer användningen mest vara för att fylla en tank, sen får den vila minst nån timme, oftast resten av den dagen.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man skall vara försiktig med att strypa kylluften, särskilt om man bygger in så att man inte ser hur mycket damm som samlas.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Tog du bort fläktkåpan?
Ja, så kan man nog kalla det. För att förtydliga så står det inte öppet(om det var det du tänkte på?), plasthuset är numera skivor med ljudisolering på insidan som sträcker sej lite längre i fram/ner.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...