Ljudkort? Spotify?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har nu fått en invite till spotify och har insett dess potensial, trots ett komprimerat ljud. Det funkar kanon när man slölyssnar på musik!

Problemet är laptopens ljudkort (?). Det låter sorgligt dåligt oavsett vad man spelar när man kopplat in det till stärkaren. Bränner man det till en skiva låter det bra = inte fel på källan.

Hur löser jag detta enklast? Helst via usb el dyl.

Hifi-ambitioner är inte aktuella då det handlar om ett komprimerat ljudformat från början...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har du kollat om du har möjlighet till S/PDIF på ljudkortet?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hur bränner du låtar från spotify på skiva?

Merovingian

Guest
Instickskort är att föredra.

Har du gamla PC-Card (PCMCIA) finns Creative Audigy 2 ZS Notebook.
Har du Expresscard 54mm finns Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Notebook.

Det senare har ett fruktansvärt överamerikanskt namn. Men är i princip samma som det första. Det första är dock THX-certifierat, vilket det senare inte är.

Jag har båda och rekommenderar dem till alla laptop-ägare som vill köra med surroundsystem. Båda har även optisk ut, så man kan köra bypass direkt in på en anläggning med möjlighet att koda av DTS och Dolby Digital. Då gör ljudkortet ingen egen avkodning från digital till analog.
För närvarande kör jag med det senare kortet i kombo med ett Logitech Z-5500-system kopplat med optik, och en projektor(givetvis wide) på en duk á 90 tum.
Det är förjävla bra för pengarna. Och då menar jag förjävla bra.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hur bränner du låtar från spotify på skiva?

Det gör man inte, men när jag kör en en nedladdad skiva ur datorn direkt så låter det kass. Bränner jag den och kör sedan den i cd-spelaren låter det bra. Alltså är det datorns ljudkort som suger antar jag.

Instickskort är att föredra.

Har du gamla PC-Card (PCMCIA) finns Creative Audigy 2 ZS Notebook.
Har du Expresscard 54mm finns Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Notebook.

Det senare har ett fruktansvärt överamerikanskt namn. Men är i princip samma som det första. Det första är dock THX-certifierat, vilket det senare inte är.

Jag har båda och rekommenderar dem till alla laptop-ägare som vill köra med surroundsystem. Båda har även optisk ut, så man kan köra bypass direkt in på en anläggning med möjlighet att koda av DTS och Dolby Digital. Då gör ljudkortet ingen egen avkodning från digital till analog.
För närvarande kör jag med det senare kortet i kombo med ett Logitech Z-5500-system kopplat med optik, och en projektor(givetvis wide) på en duk á 90 tum.
Det är förjävla bra för pengarna. Och då menar jag förjävla bra.

Hur ser jag vad jag har?

Jag behöver bara två kanaler ut då jag inte kollar på film med burken. Har du nåt att rekommendera då? Gärna billigt såklart...

Helst ska man kunna ha alla sladdar konstant anslutna till stärkaren och kunna rycka ut skiten ur datorn på ett enkelt sätt. Man vill ju bara ha kortet när man ska lyssna, annars ska den ju vara portabel med så lite krimskrams som möjligt.

hur får man en invite dit...vill ha vill ha:tummenupp

http://smexdesign.se/blogg/spotify-invites/

Följ instuktionerna.

Last edited:

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Passa er för Spotify . . . det är livsfarligt
Man blir sjukt sugen på att köpa skivor . . håller på att knäcka min ekonomi

Man blir så trött på kommersiella radiostationer som bara spelar top 100
mixat med hjärndött blaj rixfm typ . . nej man kopierar inte :)

det enda som saknas är ju en möjlighet att köpa skivor med den
spellista man har i spotify med full kvalisort . . tips till spotify

Köp ett usb ljudkort kolla via www.prisjakt.nu
och om du skall spela upp hemma så stoppar du i kortet
""som du kan ha ikopplat till stereon"" och väljer den som
ljudkort för spotify och när du är klar så rycker du ur skiten
"""förutsatte att du har wirus xp eller nåt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=373#rparams=k=s35187227

Last edited:

Merovingian

Guest
Hur ser jag vad jag har?

Jag behöver bara två kanaler ut då jag inte kollar på film med burken. Har du nåt att rekommendera då? Gärna billigt såklart...

Helst ska man kunna ha alla sladdar konstant anslutna till stärkaren och kunna rycka ut skiten ur datorn på ett enkelt sätt. Man vill ju bara ha kortet när man ska lyssna, annars ska den ju vara portabel med så lite krimskrams som möjligt.

Det är tunnt på marknaden vad gäller instickskort. Det är i princip de där två som finns att få. Expresscard-kortet kan tas i och ur man vill, båda sticker ut nån enstaka centimeter när de sitter i datorn. Det äldre PCMCIA-kortet kräver omstart om du rycker ur det, den växlar inte automagiskt mellan internt kort och instickskort medan du är i windows. Kanske i Vista, dock. Annars har de en multigrenkontakt i vilken alla signalkablar sitter. Bara dra i och ur hur man vill, även de.

Ser vilket, det gör du lämpligen genom att skriva här vad din dator har för modellnamn. Det är lättare att få fram info om man vet vad man letar efter. Många gånger står det fel på tekniska specifikationer som finns att finna på nätet.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det är tunnt på marknaden vad gäller instickskort. Det är i princip de där två som finns att få. Expresscard-kortet kan tas i och ur man vill, båda sticker ut nån enstaka centimeter när de sitter i datorn. Det äldre PCMCIA-kortet kräver omstart om du rycker ur det, den växlar inte automagiskt mellan internt kort och instickskort medan du är i windows. Kanske i Vista, dock. Annars har de en multigrenkontakt i vilken alla signalkablar sitter. Bara dra i och ur hur man vill, även de.

Ser vilket, det gör du lämpligen genom att skriva här vad din dator har för modellnamn. Det är lättare att få fram info om man vet vad man letar efter. Många gånger står det fel på tekniska specifikationer som finns att finna på nätet.

Acer aspire 9422WSMI

Vista home premium.

Merovingian

Guest
Acer aspire 9422WSMI

Vista home premium.

Du har gamla PC-Card.

Märkte nu att ljudkortet som passar i den sloten är svårt att få tag på. Det har funnits ett bra tag.

Bästa du kan få för relativt låga pengar i USB-väg är sannolikt Asus Xonar U1.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=248616 (Finns i olika färger, metall eller vit är förmodligen standard)
Recension här: http://www.everythingusb.com/asus_xonar_u1_usb_sound_card_13710.html

Nästa steg i listan är Creative Xmod. Den har dock inte möjlighet till optiskt ut, vilket Xonar har. Xonar verkar ha mycket bättre och bredare användningsområde med en massa Dolby-support och dylikt. Bra för film.

Bered dig i vilket fall på att rodda runt bland en myriad av inställningar i programvaran innan du hittar ljudbilden du vill ha.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vad är s/pdif och hur kollar jag det?

Gå in i enhetshanteraren i kontrolpanelen och kolla egenskaperna för ditt ljudkort. S/PDIF är möjlighet att köra optiskt ut via den gröna hörlurspluppen. På så sätt så kan du skicka ljudet "orört" till förstärken och den gör all bearbetning istället.

Jag har det, men hör man nån skillnad?

Beror på din förstärkare samt hur du har det kopplat nu. Men i 9 fall av 10 så, ja.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Om du inte vill ha en massa surround funktioner och ska lyssna på musik så tror jag denna d/a omvandlare är något att satsa på. Funkar nog även fint om man vill lyssna på t.ex. FLAC i en lite finare hifi-anläggning.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=1

Läste precis en recension på ovanstående här: http://www.techradar.com/reviews/au...ccessories/pro-ject-usb-box-dac-483623/review

Summering av testet, citat: "As a budget upgrade to a computer sound system, or indeed partnered with a cheap laptop as a budget sound server system, the Pro-Ject USB Box is hard to beat."
:tummenupp

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tackar för svaren! Jag tycker dock fortfarande att det är dyrt med 1000:- när jag ändå kommer att lyssna på kopmprimerat ljud...

Finns det några billiga, men fortfarande bra ljudkort som ni kan tipsa om. 2 kanals räcker.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Om du inte vill ha en massa surround funktioner och ska lyssna på musik så tror jag denna d/a omvandlare är något att satsa på. Funkar nog även fint om man vill lyssna på t.ex. FLAC i en lite finare hifi-anläggning.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=1

Läste precis en recension på ovanstående här: http://www.techradar.com/reviews/au...ccessories/pro-ject-usb-box-dac-483623/review

Summering av testet, citat: "As a budget upgrade to a computer sound system, or indeed partnered with a cheap laptop as a budget sound server system, the Pro-Ject USB Box is hard to beat."
:tummenupp

Bumpar tråden.

Då mitt behov av ett externt ljudkort bara ökas har jag tänkt att införskaffa ovanstående manick. Någon som har erfarenheter av den?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Recension!

Nu kör jag med ProJect USB Box. Fungerar verkligen jättebra! Ett enormt lyft vad gäller ljudkvalitet! Nackdelen är att dynamiken är något svag. I övrigt grym för de pengarna.

Länk. http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=1

Edit: Spotify premium skickar ut i 320 hastighet = Riktigt bra kvalitet! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...