Ljudmätning

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Finns det någon här som vet vad som gäller vid ljudmätning?

Ex: enligt VVFS 2003:23 så får en hoj tagen i bruk efter 17juni 1999 inte låta mer än: 80dB(A) (mer än 175cm3) MEN på en Thunderace årsm 2000 står det stämplat på typskylten: 92dB(A)

Vad beror denna skillnad på?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bilprovningens teknikerhjälp via telefon kan nog svara på den frågan. Du får gärna dela med dig av resultatet.

Jag registreringsbesiktade min hoj för ett år sen och då klagade dom på att ljuddämparen såg så stor ut. Ljudnivån intresserade dom inte alls. Dvs Banditens originaldämpare stor som en avloppstrumma monterat i slutet på mitt Sidewinder race system.

Hellraiser

MAGISTER MUNDI SUM
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Ducati 916, Suzuki GSX-R 750
I mitt registreringsbevis står det under "övrig teknisk data, dispenser" : ljudnivå stillastående 90 db, under körning 79 db.
Det är en 02:a. Det är väl som vanligt, det finns alltid undantag till regler, jämför med tysk grammatik!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersbrink skrev:
Jag registreringsbesiktade min hoj för ett år sen och då klagade dom på att ljuddämparen såg så stor ut. Ljudnivån intresserade dom inte alls. Dvs Banditens originaldämpare stor som en avloppstrumma monterat i slutet på mitt Sidewinder race system.
Dom trodde kanske inte du tänkte ha den på längre än runt hörnet..
/u

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Ytterligare fakta: Då dB-skalan är logaritmisk och fördubblas var tredje dB så innebär det att 92dB är 16 gånger högre än 80dB. (örat uppfattar en ökning på 10dB som fördubbling). För övrigt så gick min hoj igenom bes i Rissne nyligen med Yoshi RS-3 helsystem

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...