Ljudmätningar, åtgärder, mm.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hur har ni modifierat hojen för att klara ljudkraven?

Själv köpte jag en stor burk, dubbel längd mot vanliga pipan på r6an. Denna dämpare har dessutom mindre innediameter på röret.

Körde frid och fröd 2 träningsdagar, samt Sm på Anderstorp. Inte en svartflagg så långt ögat nådde.

Skönt tänkte jag problemet är löst, visserligen hade jag tappat några hästkrafter men bättre det än att bli diskad.

Sedan var jag och tränade på falkenberg och fick en tillsägelse i depån om att jag lät alderles för mycket över 115 db i förbifart! Kan inte vara möjligt sa jag då jag klarade mig på torpet i 4 dagar.

Vid stillastående mätning visade hans mätare 119 db på 2 m max.

Så kan man ha klarat sig 12 pass körning under 4 dagar helt utan mätning på Anderstorp trotts att man låter 20 db över kravet? eller är mätaren som användes på falkenberg felaktig?

Jag laddade ner en mätare till iphonen och den visade 100 db vid 2 m max i garaget. Kan denna mätare vara så fel?

Eller är det bara att packa om den gamla ljuddämparen och återmontera?

Tipps och trix för att få ner ljudet mottages tacksamt.

MVH Oskar Troligtvis diskad på falken.......

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
iPhone kan du tyvärr inte använda, mikrofonen klarar inte så höga värden (även om du får ett värde i displayen). Däremot kan du köpa den här och mäta med. Se bara till att kalibreringen (papper i kartongen) inte är för gammal, annars bör du kalibrera om den för exakta värden. Enligt några ljudkonsulter (ACAD) jag haft på jobbet så är den riktigt bra upp till 115db och duger helt klart till vårat syfte då vi eg. bara vill ha dB-nivån, inte grafer på frekvenserna.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Utan att veta exakt så är jag skeptisk till att du skulle uppnått 119 dB vid 2 m mätningen. 119 dB(A) är väldigt starkt, även vid fast response som ju mätningen ska göras med.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kan inte annat än instämma 115dB vid förbifart låter inte en R6 om man inte åker med MotoGP pipa som är poppis bland gatposörerna. Jag vill minnas din cykel som relativt tyst på Astorp....

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag reagerade också på hur mycket DB han påstod att du lät...?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har ett Graves helsystem med en sorts insats i. Sven-Göte menade att jag lät 112 dB förbifart och 121 dB 2m fullt. Sedan har jag fått en 25 cm lång extradämare tillverkad och med den kopplad efter Gravesdämparen lät det 115 dB 2m fullt.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Känns som om någon annan ska kontrollmäta va...?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Äsch, tycker det låter som att Falken har det här under kontroll. Lite finslipning bara så blir vi alla diskade redan på fredagsträningen och kan hinka öl istället.

:D

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Dom flesta i SST600 lät för mycket på Anderstorp under SM men det fanns inte resurser eller kompetens att åtgärda detta. Detta innebär att många kommer till falkenberg med förhoppningar att klara ljudet utan att göra det.

/A

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tur att man hjälpte farsan att masta båten i fredags och fick en back öl för hjälpen!

Kanske lika bra att bara köra fredagsträning och sedan dricka bira istället!?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Var det någon hoj som klarade gränsen?

Inga Honda 600:eek:r iaf! De skulle visst sättas åt extra hårt. SVEMO har tagit fram en butt-plug som är diameter 15mm som alla HONDA 600:eek:r ska ha. Har jag hört...

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Nå var det någon som faktiskt klarade sig eller mättes inte alla?

Jag mätte min hoj på Anderstorp SM på 2m max till 99dB med orginalsystem. Men då blir man omkörd på alla rakor också.. kan ha med gasen att göra med.....

/A

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Nå var det någon som faktiskt klarade sig eller mättes inte alla?

Nu senast var det nog bara Lawner som mättes aphögt. Veckan innan sprang Sven-Göte omkring och mätte med en handhållen sak och fick 112 på mig. :skrämd Och sedan fick han 121 statiskt 2m fullt. :skrämd
Så jag tror inte riktigt att hans mätare är helt rätt kalibrerad; jag hojtade 126 dB!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!