Ljudmätningar, åtgärder, mm.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu har man våldtagit den nya ljuddämparen med en db killer och en 20 oz hammare.

Blir det gnäll nu så åker nog fan skiten ut på blocket.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu senast var det nog bara Lawner som mättes aphögt. Veckan innan sprang Sven-Göte omkring och mätte med en handhållen sak och fick 112 på mig. :skrämd Och sedan fick han 121 statiskt 2m fullt. :skrämd
Så jag tror inte riktigt att hans mätare är helt rätt kalibrerad; jag hojtade 126 dB!
Att springa runt och mäta med handhållen mätare ger verkligen ett professionellt intryck... :rolleyes:

Det är tråkigt när okunskap förstör. Det finns ju en tydlig beskrivning hur och var en 2m max mätning skall utföras. Att springa runt med mätaren ingår definitivt inte i det förfarandet. :dummer

Inställning av ljudmätaren
• Kalibrera ljudmätaren vid 93,5 dB eller 113,5 dB för att ta hänsyn till förekomsten av vind på ljudmätarens vindskydd (”skumboll”.)
• Placera vindskyddet (”skumbollen”) på mikrofonen
• Aktivera "A" som vägning
• FAST tidsviktning måste vara aktiverad
• Välj intervall: Hi 80 ~ 130 dB
• Aktivera funktionen MAX MIN - sätt på MAX

Förberedelse av ljudmätarens position till motorcykeln

Ljudnivån kommer att mätas med mikrofonen på ett stativ, i horisontellt läge, bakom på motorcykeln. Ljudmätaren skall placeras på ett avstånd av 2 meter bakom motorcykeln, med en vinkel på 45 ° från fordonets centrallinje på avgassidan och på en höjd av 1.35 meter över marken.

Avståndet på 2 meter är mätt från den punkt där centrum på bakdäcket vidrör marken.

Det är att föredra för att göra testet på mjukt underlag, som inte påverkar ljudet, som exempelvis gräs eller fint grus.
Den omgivande ljudnivån måste vara lägre än 95 till 100 dB / A.

Placering av fordonet
Referenspunkterna:
• För en motorcykel: Bakhjulets kontaktpunkt på marken.
• För ett quadfordon: den vertikala linjen till marken från centrumpunkten i bakaxeln.
• För en sidvagn: Kontaktpunkten för sidohjulet i marken.
• För motorcyklar försedda med två avgasrör kommer mätningen att göras på sidan av luftintaget. Om luftintaget är placerat centralt kommer båda sidor att testas.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Man kan hyra en ljudmätare på skanska maskin.
Jag vet att de har den hemma här i Jönköping.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att springa runt och mäta med handhållen mätare ger verkligen ett professionellt intryck... :rolleyes:

Jag är inte säker på om Sven-Göte ville ge ett professionellt intryck, jag tror snarare han var ute och liksom "kollade" för sin egen del; hur vi hojar ligger till, hur den nya betongmuren påverkar värden mätta utmed rakan osv. De som mättes var för att de ville det, och Sven-Göte påpekade då att "Jag har ingen aning om hur 2m max-mätning går till!"

Så, han var nog mest nyfiken för egen del. Och glad att det inte är han som är ansvarig ljudkollare till helgen!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag är inte säker på om Sven-Göte ville ge ett professionellt intryck, jag tror snarare han var ute och liksom "kollade" för sin egen del; hur vi hojar ligger till, hur den nya betongmuren påverkar värden mätta utmed rakan osv. De som mättes var för att de ville det, och Sven-Göte påpekade då att "Jag har ingen aning om hur 2m max-mätning går till!"

Så, han var nog mest nyfiken för egen del. Och glad att det inte är han som är ansvarig ljudkollare till helgen!
Fast ska man "kolla hur något ligger till" bör man veta vad det är man mäter tycker jag. Nu tror han ju att hojarna låter galet mycket vilke ju inte är en bra referenspunkt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag är inte säker på om Sven-Göte ville ge ett professionellt intryck, jag tror snarare han var ute och liksom "kollade" för sin egen del; hur vi hojar ligger till, hur den nya betongmuren påverkar värden mätta utmed rakan osv. De som mättes var för att de ville det, och Sven-Göte påpekade då att "Jag har ingen aning om hur 2m max-mätning går till!"

Så, han var nog mest nyfiken för egen del. Och glad att det inte är han som är ansvarig ljudkollare till helgen!
Det förklarar lite men man kan ju undra vad exakt det är han vill ha koll på?
Att ljudmätaren ger ett värde eller? Om man vill ha en referens på en före och efter åtgärd så måste ju de två mätningarna vara identiska alternativt kompenserade för olika mätförhållanden.

De stackare som fick ett mätvärde, de har ju egentligen ingen aning om vad det fått värde på. Det enda de vet är att deras hoj låter, nåt man kan konstatera även utan mätare. :)

Edit: Hmpf, jag måste skriva kortare :gnissla
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Därför att insugsljudet är en stor del av den totala ljudvolymen.

Jo, det förstår jag, men borde inte alla cyklar mätas på samma sätt (insug & avgas isf.)? Det är väl hur mycket man låter som är det väsentliga, inte vart det låter? Vet inte om det är jag som missförstår men rent teoretiskt kan jag alltså låta mer 2m bakom hojen kontra en CBR så länge jag har godkänt värde vid intaget? Eller, han kan låta mer vid intaget så länge han inte låter för mycket 2m bakom?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Nu har man våldtagit den nya ljuddämparen med en db killer och en 20 oz hammare.

Blir det gnäll nu så åker nog fan skiten ut på blocket.

Förstår dig!
Men jag är ganska säker på att du kan vara lugn!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, det förstår jag, men borde inte alla cyklar mätas på samma sätt (insug & avgas isf.)? Det är väl hur mycket man låter som är det väsentliga, inte vart det låter? Vet inte om det är jag som missförstår men rent teoretiskt kan jag alltså låta mer 2m bakom hojen kontra en CBR så länge jag har godkänt värde vid intaget? Eller, han kan låta mer vid intaget så länge han inte låter för mycket 2m bakom?
Man vill försäkra sig om att man mäter motorcyklarna på den sida där det låter mest helt enkelt och då räknar man in insugsljudet också. Dessutom finns det ju bara två sidor att mäta en hoj på så...
Tror ingen förfördelas pga detta.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Förstår dig!
Men jag är ganska säker på att du kan vara lugn!

Jag tycker att jag har byggt ett system som borde vara mycket bättre än de flesta eftermarknadssystem, jag troligtvis tappat en del effekt då jag har 113.7 hk i bänk där övriga r6or ligger mellan 115 och 118.
(skrev troligtvis då jag inte hade bänkat före jag byggde systemet)

Nu har jag även en db killer, blir väll diskad på grund av för hög vikt eller att hojen inte hörs.....


Hoppas att dom kan hålla lite på sina regler denna gången blir det inte konsekvenser av för högt ljud denna tävling (heller då vad jag vet inga blev diskad på torpet) så åker den lilla ljuddämparen tillbaka på.

Känns ju ruttet att tappa effekt för att man följer ett reglemente som inte efterföljs.....

Syns på falken!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det kan jag förstå!
Syns där så får vi tävla i vem som är tystast ;)
Jag tycker att jag har byggt ett system som borde vara mycket bättre än de flesta eftermarknadssystem, jag troligtvis tappat en del effekt då jag har 113.7 hk i bänk där övriga r6or ligger mellan 115 och 118.
(skrev troligtvis då jag inte hade bänkat före jag byggde systemet)

Nu har jag även en db killer, blir väll diskad på grund av för hög vikt eller att hojen inte hörs.....


Hoppas att dom kan hålla lite på sina regler denna gången blir det inte konsekvenser av för högt ljud denna tävling (heller då vad jag vet inga blev diskad på torpet) så åker den lilla ljuddämparen tillbaka på.

Känns ju ruttet att tappa effekt för att man följer ett reglemente som inte efterföljs.....

Syns på falken!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Henrik, det ska nog stå "på samma sida".

Annars är det ju ett skämt!
Perra du har med all sannolikhet helt rätt, det där måste vara ett skrivfel.
Borde som sagt stå:

"För motorcyklar försedda med två avgasrör kommer mätningen att göras på samma sida som luftintaget. Om luftintaget är placerat centralt kommer båda sidor att testas."
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
För oss som inte körde SO på falken i helgen, hur hanterades ljudet? Vad sas på förarmöte? Gjordes mätningar? 2m max? Mätresultat? Diskningar?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På lördagens förarmöte sas att de gjort ett par 2 meter max mätningar men att det inte vara några stora problem. Utöver det hörde jag inte ett knyst om ljudet på hela helgen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
För oss som inte körde SO på falken i helgen, hur hanterades ljudet? Vad sas på förarmöte? Gjordes mätningar? 2m max? Mätresultat? Diskningar?

Jag frågade Kenneth Lodnert

-Hur är det med ljudet? Egentligen? Sätter ni 99dB förbifart bara för att slippa ta i problemet eller är det så bra som det verkar?

Och svaret blev att "Det är riktigt bra" Det låter mycket mindre än för två år sedan.:)
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag frågade Kenneth Lodnert

-Hur är det med ljudet? Egentligen? Sätter ni 99dB förbifart bara för att slippa ta i problemet eller är det så bra som det verkar?

Och svaret blev att "Det är riktigt bra" Det låter mycket mindre än för två år sedan.:)

Öhh ja just de...hur sjutton har alla RR-utövare kunnat klara alla fältljudmätningarna som gjorts under tävlingar o träningar hittills i år?

Mossberg, du menar väl 95dB fly-by mätt 10m fr. bankanten, eller är det ändrat till 99 dB??
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top