Nu senast var det nog bara Lawner som mättes aphögt. Veckan innan sprang Sven-Göte omkring och mätte med en handhållen sak och fick 112 på mig.
Och sedan fick han 121 statiskt 2m fullt.
Så jag tror inte riktigt att hans mätare är helt rätt kalibrerad; jag hojtade 126 dB!
Att springa runt och mäta med handhållen mätare ger verkligen ett professionellt intryck...
Det är tråkigt när okunskap förstör. Det finns ju en tydlig beskrivning hur och var en 2m max mätning skall utföras. Att springa runt med mätaren ingår definitivt inte i det förfarandet.
Inställning av ljudmätaren
• Kalibrera ljudmätaren vid 93,5 dB eller 113,5 dB för att ta hänsyn till förekomsten av vind på ljudmätarens vindskydd (”skumboll”.)
• Placera vindskyddet (”skumbollen”) på mikrofonen
• Aktivera "A" som vägning
• FAST tidsviktning måste vara aktiverad
• Välj intervall: Hi 80 ~ 130 dB
• Aktivera funktionen MAX MIN - sätt på MAX
Förberedelse av ljudmätarens position till motorcykeln
Ljudnivån kommer att mätas
med mikrofonen på ett stativ, i horisontellt läge, bakom på motorcykeln. Ljudmätaren skall placeras på ett avstånd av 2 meter bakom motorcykeln, med en vinkel på 45 ° från fordonets centrallinje på avgassidan och på en höjd av 1.35 meter över marken.
Avståndet på 2 meter är mätt från den punkt där centrum på bakdäcket vidrör marken.
Det är att föredra för att göra testet på
mjukt underlag, som inte påverkar ljudet, som exempelvis gräs eller fint grus.
Den omgivande ljudnivån måste vara lägre än 95 till 100 dB / A.
Placering av fordonet
Referenspunkterna:
• För en motorcykel: Bakhjulets kontaktpunkt på marken.
• För ett quadfordon: den vertikala linjen till marken från centrumpunkten i bakaxeln.
• För en sidvagn: Kontaktpunkten för sidohjulet i marken.
• För motorcyklar försedda med två avgasrör kommer mätningen att göras på sidan av luftintaget. Om luftintaget är placerat centralt kommer båda sidor att testas.