Ljudproblem i dator

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Lade denna tråd i OT forumet först men här ser det bättre ut.

Mitt ljud fungerar inte i vista. Datorn säger att jag har ingen ljudstyrenhet installerad.

Efter råd från ecs så skulle jag uppdatera bios, återinstallera vista, installera alla moderkortsdrivrutiner igen och detta funkar fortfarande inte trots att jag gjort allt dom sagt.

Det enda jag märker saknas är "Microsoft audio bus driver" eller nåt sånt där men var den går att hitta vet jag inte, hjälp från komplett eller ecs verkar jag inte få längre.

Vad ska jag göra?

Måste verkligen ha mitt ljud att funka, efter biosuppdatering funkar inte längre xp drivrutinen som fungerade hjälpligt innan.

Markerar jag högtalarikonen så står det bara "Ingen ljuduppspelningsenhet installerad" Men enligt mig är den ju det, flera gånger. Vista installerar den inte ens själv längre, går inte lägga till ny maskinvara heller.

EDIT: Forumlänkar:
http://www.nordichardware.se/forum/akut-hjlp-vt159526.html

http://www.nordichardware.se/forum/inget-ljud-langre-i-vista-vt159108.html
219 visningar och två svar? Bra eller?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ta den lätta vägen om ditt moderkort har ett par år på nacken, montera ett Creative X-FI Music kort (som finns i bulk-förpackning) för ca 500-600 pix. Det ljudkortet kan du montera över till din nästa nyare dator. Suveränt musikljud och en helt fantastisk spelupplevelse.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Eller skaffa ett billigt SPDIF kort och ett schysst 5.1 kit med Dolby avkodare som har SPDIF in så har du vunnit på situationen.

Edit: Helst med optisk SPDIF

Edit 2: Eller backa till XP:tummenupp

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
läste inte igenom särskilt noggrant men jag blir lite fundersam vad en bios uppdatering har att göra med hurvida ditt ljudkort fungerar i Vista :va

Bios = Basic Input Output System, den styr själva starten av burken, sen tar Vista över hanteringen av datorns komponenter med sina drivrutiner.

http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/REALTEK/Realtek-ATI-HDMI-Audio-Device-Driver-159.shtml

http://www.opendrivers.com/categorycompany/17/1358/soundcard-realtek-free-driver-download.html

där är två olika länkar till diverse drivrutiner till ditt ljudkort på ditt mobo..

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
ja just det -Vista....

fattar inte att det funkar så dåligt, kanske färdigt att användas om 8 månader eller drygt 1 år, polaren köpte en ny bärbar med Vista installerat, funkar Microsoft USB-musen som funkar klockrent i XP?, ibland....:näsblod

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3069430 ja just det -Vista....

fattar inte att det funkar så dåligt, kanske färdigt att användas om 8 månader eller drygt 1 år, polaren köpte en ny bärbar med Vista installerat, funkar Microsoft USB-musen som funkar klockrent i XP?, ibland....:näsblod
Har kört vista i snart ett år, var mkt buggar i beta1/2 samt rc1, blev något bättre i rc2, kör nu med en oem version som funkar perfa :)

KGK, kör han med dubbla os på sin laptop lr är musen testad på två olika datorer? Isåfall kan du ju inte utesluta att det är ett hårdvaruproblem i laptopen ;)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
visst men vad är oddsen för att det ska vara hårdvarufel på 3 st USB portar?

drivrutiner är väl stora problemet med Vista, jag har flera prylar som det inte finns drivrutiner till.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Ta den lätta vägen om ditt moderkort har ett par år på nacken, montera ett Creative X-FI Music kort (som finns i bulk-förpackning) för ca 500-600 pix. Det ljudkortet kan du montera över till din nästa nyare dator. Suveränt musikljud och en helt fantastisk spelupplevelse.

Moderkortet är 1 månad gammalt så det alternativet ligger inte högst på listan men börjar bli nära till hands.

Eller skaffa ett billigt SPDIF kort och ett schysst 5.1 kit med Dolby avkodare som har SPDIF in så har du vunnit på situationen.

Backar jag till xp så fungerar inte grafiken helt riktigt trots rätt drivrutin, det blir grynigt när jag kör 1440*900, det enda som går att läsa sådan här text är i 1024*768

Backar jag till xp så fungerar inte grafiken helt riktigt trots rätt drivrutin, det blir grynigt när jag kör 1440*900, det enda som går att läsa sådan här text är i 1024*768

läste inte igenom särskilt noggrant men jag blir lite fundersam vad en bios uppdatering har att göra med hurvida ditt ljudkort fungerar i Vista :va
..

Enkelt svarat, moderkortstillverkaren ECS bad mig göra detta.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mina Asus P5B Dlx har inbyggt ljud - som lät apa till båda mina fick ett X-FI Music och ett X-FI Fata1ity. Inbyggda ljudet och ett X-FI är som att jämföra en Drabant med en Mercedes.

Maxgson450

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Kawasaki Kx 250, Kawasaki Mean Streak 1500
Prova göra såhär... Kolla upp namnet på ditt ljudkort/moderkort.. gå in på drivers.com eller vad sidan heter och tanka ner ett komplett paket drivrutiner som är kompabitabla(stavas det så?:p) med Vista och prova

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
fantastiskt, du har så modern dator att Vista redan är gammalt:D

Tänkte mer på definitionen andersbrink hade "Om" moderkortet var ett par år gammalt, fast mitt var ju lite nyare.. Inte säger man väl att det är en månad nytt? Fast vista har ju rätt dålig funktionalitet, bluescreen och sånt går att få, lite påminnelse om att köra windows 98.

Prova göra såhär... Kolla upp namnet på ditt ljudkort/moderkort.. gå in på drivers.com eller vad sidan heter och tanka ner ett komplett paket drivrutiner som är kompabitabla(stavas det så?:p) med Vista och prova

Helst hade jag ju velat ha en sådan skiva med från början men den är bara till xp konstigt nog. Bara ett installationsprogram för allt på hela kortet, här får jag istället ladda hem enstaka drivisar och installera en för en. Har inte hittat något motsvarande paket du pratar om tyvärr.

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3071420 Tänkte mer på definitionen andersbrink hade "Om" moderkortet var ett par år gammalt, fast mitt var ju lite nyare.. Inte säger man väl att det är en månad nytt? Fast vista har ju rätt dålig funktionalitet, bluescreen och sånt går att få, lite påminnelse om att köra windows 98.

Helst hade jag ju velat ha en sådan skiva med från början men den är bara till xp konstigt nog. Bara ett installationsprogram för allt på hela kortet, här får jag istället ladda hem enstaka drivisar och installera en för en. Har inte hittat något motsvarande paket du pratar om tyvärr.
Ofta så är det lätt att skylla bluescreens på operativsystemet, men konstigt nog så har jag inte fått en enda bluescreen förutom när jag klockat burken lite väl mkt, samma sak med brorsan som kör vista home basic och jag kör en oem version av vista ultimate.

Borde väl bli så för alla isåfall ;)

Kompabilitet är inte det första jag kommer att tänka på när jag hör ESC direkt. Många som bygger egna samt mindre datortillverkare har ibland problem med div skitsaker just pga kompabilitet. Sen så kanske det är så att du har väldigt varmt inne och att din kylning i burken inte är tillräcklig helt enkelt, lr för lite kräm i nätagget, esd skadade minnen är ju dock en klassiker i bluescreen sammanhang, väldigt väldigt många som har skadade stickor och skyller på oset :)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Vid bluescreen så körde jag en jädra massa program samtidigt som jag utnyttjade grafikkortet max, det var bara fulltest egentligen då minnet tog slut, för att nu vara lite petig. Men det går även med en dator av denna kaliber, nu var det ju endast ljudet som det hängde på. Både bra och dålig nyhet, komplett skickar ut ett fritt 5.1 kort vilket är bra, nackdelen är ju att det jag har är ett 7.1 så det blir inte användbart i alla fall fullt ut mot vad ändamålet var. Får väl vara glad för det man får.

Kompabilitet är inte det första jag kommer att tänka på när jag hör ESC direkt. Många som bygger egna samt mindre datortillverkare har ibland problem med div skitsaker just pga kompabilitet. Sen så kanske det är så att du har väldigt varmt inne och att din kylning i burken inte är tillräcklig helt enkelt, lr för lite kräm i nätagget, esd skadade minnen är ju dock en klassiker i bluescreen sammanhang, väldigt väldigt många som har skadade stickor och skyller på oset :)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3072736 Vid bluescreen så körde jag en jädra massa program samtidigt som jag utnyttjade grafikkortet max, det var bara fulltest egentligen då minnet tog slut, för att nu vara lite petig. Men det går även med en dator av denna kaliber, nu var det ju endast ljudet som det hängde på. Både bra och dålig nyhet, komplett skickar ut ett fritt 5.1 kort vilket är bra, nackdelen är ju att det jag har är ett 7.1 så det blir inte användbart i alla fall fullt ut mot vad ändamålet var. Får väl vara glad för det man får.
med andra ord, ett något för vekt nätagg i din burk då :)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3074210 Ändå ligger jag 80w över rekommenderat för lite marginal.
Glöm det där med den totala watten, varje spänningskanal har sin maxefekt, dvs har du ett nätagg där 5v är för klen när du belastar max så skiter det sig, även om 12v håller sig långt ifrån sin maxförbrukning :) Dessutom så är det inte alltid nätaggen ger den ström dom SKA ge :)

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=13&page=1

Bra läsning ang nätagg!

Edit: kör f.ö själv med 2st nätagg just nu tills jag anser att jag behöver köpa mig ett nytt BRA nätagg, mitt gamla brann upp. Så kör med ett skitnätagg som ska ge 550W max men det är klenare än mitt Enermax 350w agg!

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...