Ljudproblem

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Tja igen, jag har ett problem med ljudet vid avgasröret. När man tar in hela gasen och sedan släpper så hörs det som popcorn ljud baaamm, SMÄLLER TILL! Eller det behöver inte vara fullgas utan hälften för att det ska låta så. Men kan det vara något fel eller inte riktigt fel eller så kanske det ska låta så?

Tack På Föhand!

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Min Yamaha TDM gjorde samma sak, hittade att problemet berodde på läckage i avgassystemet. Det gick att känna tydligt om man satte handen nära under läckan, med motorn igång, man kände hur det läckte ut precis där.

Så - som första tips, ha hojen på tomgång och följ avgassystemet hela vägen från motorn till ljuddämparen och se om du kan hitta några läckor.

Jag löste det med en sönderklippt läskburk och slangklämma över läckan. Inte så snyggt, men det kostade nästan ingenting och slutade smälla när jag slog av på gasen.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Inget konstigt att hojar baktänder lite. Beror på att den får lite lite soppa. (man kan ju tro att det skulle vara tvärtom). Det händer vid gaaavslag endast antar jag? Sen bör det ju inte vara för mycket men jag har svårt att säga var gränsen går.

Last edited:

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Min Yamaha TDM gjorde samma sak, hittade att problemet berodde på läckage i avgassystemet. Det gick att känna tydligt om man satte handen nära under läckan, med motorn igång, man kände hur det läckte ut precis där.

Så - som första tips, ha hojen på tomgång och följ avgassystemet hela vägen från motorn till ljuddämparen och se om du kan hitta några läckor.

Jag löste det med en sönderklippt läskburk och slangklämma över läckan. Inte så snyggt, men det kostade nästan ingenting och slutade smälla när jag slog av på gasen.

Vad menar du med läckor?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ähmen sluta trolla nu för fan. Kör och le åt att du kan skrämma tanter vid övergångsstället, din motor kommer inte explodera som i en dålig actionfilm.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Vad menar du med läckor?

Att det läcker ut avgaser. Avgassystemet håller inte tätt. Tänk att du borrar ett litet hål någonstans, då kommer det börja läcka.

Hojen jag hade det problemet på är å andra sidan från 1992 och har kanske inte världens fräschaste originalsystem. Nu står det inte vad du har för hoj, så det kanske inte alls rör sig om samma sak, jag bara delade med mig utav min erfarenhet om det råkade vara samma sak.

I mitt fall var det så illa att jag nästan inte fick vara med på en bankörning tidigare i år, för att det smällde så ordentligt när jag slog av på gasen. Därav den snabba fixen med slangklämma ,det tog kanske fem minuter och löste problemet helt, sedan smällde det inte mer i avgassystemet.

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Schysst tack! Men ett annat problem har jag F*an också!! Min fiddy startar inte, har provat att byta t-stift men startar fortfarande inte. Sedan rensade jag förgasaren (den var inte alls skitig då men gjorde det ändå) så vad kan ha hänt? bensin kranen är kanske igentäppt av plast grej från det j*vla tanklocket för det är lite bensin utanför tanken där anslutningen till bensinkran är eller så kanske det ska ska vara så. Ska nu berätta så kanske ni fattar lite bättre, Ignotion on, dödarknappen av, choke upp elr har oxå provat ner, sen bensinkran på, Och sedan håller jag in el start knappen (använder inte kick för hård :p) men den vill inte starta. Om man lägger handen vid avgasröret så kommer det luft puf puf puf men inget händer vad kan ha hänt?? Snälla hjälp mig ;(. Jag berättar hur detta hände snart!

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Jag var ute och skulle nu kall starta min fiddy. Ignitionpå dödarknappen av choken max upp bensinkran på. Den startar. Jag brukar alltid hålla in gasen lite för annars stängs den av men efter typ 1 min (inte säker) men så dör den helt plötsligt. Jag försöker återigen men den startar inte nu? Vad kan ha hänt?? Snälla är verkligen vid behov av hjälp snälla.

Tack :(

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Den kanske är trasig. Har du kollat fluxkapacitatorn?

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Kan du inte ta reda på det själv så kanske du ska köpa nånting med en motor sominte ens behöver oljebyten. Och nej jag tänker inte ge förslag på någon.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!