Ljudtråden 2010

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Inför 2010 har Svemo aviserat krafttag i bullerfrågan. I höstas på SO-mötet meddelades att 95dbA förbifart ska tillämpas strikt under 2010. Hur har ni löst detta inför årets säsong? Vi har en månad till premiären, kommer ni att klara ljudkraven?
Efter påsk ska ett brev gå ut till alla licensierade förare där man påtalar vikten av att lösa problemet.
Banorna ska imorgon ha ett möte på Mantorp där vi får mer kunskap om ljudmätning. Praktiska övningar i ljudmätning står också på schemat.

Frågor i ämnet kan ställas i tråden!

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Dubbla ljuddämpare med Db killers verkar fungera. Jag har svårt att tänka mig en enda hoj med singeldämare klara sig utan att vara original.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Dubbla ljuddämpare med Db killers verkar fungera.

Skulle det inte göra det så kan man borra en 5-6hål i killern och trä några varv ståltråd, så att det blir ett kors mitt i. Mycket effektivt för att sänka uppmätt ljudnivå.

Bifogat

• DSC00074.jpg
    DSC00074.jpg
    8.9 KB · Visningar: 1,191
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag fortsätter med yamaha originalburkar på min r1

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har det inte framkommit i flertalet andra trådar att bara sätta trådar/skruvar/spikar i ljudets väg inte gör just nånting? (tror det var mossberg som hade gjot lite tester på det där)
i stort sett är det väl så att utloppsarean är proportionell till ljudnivån, mindre hål ger mindre ljud.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Bra!

Det har hotats och sedan daltats för mycket under de senaste åren. Bra med lite hot som sätts i verket!

/ Jens - tyst...

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Skulle det inte göra det så kan man borra en 5-6hål i killern och trä några varv ståltråd, så att det blir ett kors mitt i. Mycket effektivt för att sänka uppmätt ljudnivå.

Gör inte ett skit nytta.

Denna variant har testats av många, ingen har lyckats. Om det hade varit så enkelt att sänka ljudnivån hade inte Acrapovic, med flera tillverkare, lagt flera miljoner på att utveckla ljuddämpare som ser helt annorlunda ut. Då hade också samtliga mc-tillverkare gjort ljuddämparna i form av ett rakt rör med lite ståltråd i. Mycket billigare och lättare än att göra en stor klumpig burk.

Så, då har vi avlivat den myten. Den som inte tror mej på mitt ord är välkommen att försöka bevisa sin tes, jag kan stå med ljudmätare i proffsklass. Vi har både handhållen och fast monterad.

Har det inte framkommit i flertalet andra trådar att bara sätta trådar/skruvar/spikar i ljudets väg inte gör just nånting? (tror det var mossberg som hade gjot lite tester på det där)
i stort sett är det väl så att utloppsarean är proportionell till ljudnivån, mindre hål ger mindre ljud.

Det stämmer.

Last edited:

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Hoj
Nopp
Gör inte ett skit nytta.

Denna variant har testats av många, ingen har lyckats. Om det hade varit så enkelt att sänka ljudnivån hade inte Acrapovic, med flera tillverkare, lagt flera miljoner på att utveckla ljuddämpare som ser helt annorlunda ut. Då hade också samtliga mc-tillverkare gjort ljuddämparna i form av ett rakt rör med lite ståltråd i. Mycket billigare och lättare än att göra en stor klumpig burk.

Så, då har vi avlivat den myten. Den som inte tror mej på mitt ord är välkommen att försöka bevisa sin tes, jag kan stå med ljudmätare i proffsklass. Vi har både handhållen och fast monterad.

Det stämmer.
Vil dere kun ha forbifart-måling eller vil det også bli lydsjekk ifm teknisk?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Gör inte ett skit nytta.

Jo! Funka alldeles utmärkt när vi gjorde det på en Triumph 955 som inte klara bes. Precis vid mynningen var det inte lika stor skillnad som på 10m avstånd, men det var en tillräcklig förbättring för att den skulle gå igenom bes. iaf (även om jag inte minns exakt dB).

Sen vart tar du Akrapovic, ljudkrav & miljoner ifrån?! Kan inte komma på ett enda system där någon välkänd eftermarknadsutvecklare har byggt ett system som ska vara tyst?? Hade dom velat bygga ett system som skulle vara tyst(are) så hade dom gett f-n i dB-killers och satt en 45-60graders krök vinklad neråt backen istället. Ljud och dess egenskaper är långt ifrån raketvetenskap :tummenupp

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Jo! Funka alldeles utmärkt när vi gjorde det på en Triumph 955 som inte klara bes. Precis vid mynningen var det inte lika stor skillnad som på 10m avstånd, men det var en tillräcklig förbättring för att den skulle gå igenom bes. iaf (även om jag inte minns exakt dB).

att trådarna skulle påverka mer efter 10m än vid mynningen betyder att de påverkar mellan dessa ställen.

Det är osannolikt!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Sen vart tar du Akrapovic, ljudkrav & miljoner ifrån?! Kan inte komma på ett enda system där någon välkänd eftermarknadsutvecklare har byggt ett system som ska vara tyst?? Hade dom velat bygga ett system som skulle vara tyst(are) så hade dom gett f-n i dB-killers och satt en 45-60graders krök vinklad neråt backen istället. Ljud och dess egenskaper är långt ifrån raketvetenskap :tummenupp
Ledsen att förstöra din fest men att den gick igenom beror mycket troligare på mätfel/okunsakp/felaktigt eller annorlunda gjorda mätningar än lite ståltråd i ljuddämparen.
Titta bara på en högtalare med ett galler framför. Spela musik i den och ta bort gallret och lyssna/mät den omätbara skillnaden i ljudnivå.

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Denna varianten av en sk "svemokrök" funka iaf, den var dessutom vridbar så man kunde skicka det värsta ljudet nån annanstans.

Men om det var nån högre effekt ,,,, njeee, det skulle jag väl inte vilja påstå samt att jag tycker man kör fortare med ett tyst system.

Så nu e det orginal å det ska väl funka hoppas jag verkligen, för man skall väl inte behöva tysta ner ett orginalsystem :va

Bifogat

• PICT0222.jpg
    PICT0222.jpg
    140.9 KB · Visningar: 147
  • PICT0224.jpg
    PICT0224.jpg
    82.3 KB · Visningar: 141

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
att trådarna skulle påverka mer efter 10m än vid mynningen betyder att de påverkar mellan dessa ställen.

Det är osannolikt!

Fast det man gör är ju att "dela/slå sönder/sammanfläta" (tre fel men kommer inte på nå bra ord) ljudet. Ljud är frekvenser, kan du störa dessa frekvenser så får du en annan totalbild av ljudet = du kommer med största sannolikhet få ett lägre uppmätt dB. Att skillnaden påverkas av avståndet är ju solklart, ljud är inte en flygande massa. Precis lika enkelt/logiskt som att 95db vid bankanten inte är 95dB hos grannen 12km bort.

Wikipedia skrev:
Med interferens menas att överlagring (superposition) av två eller flera vågor inte alltid ger en summa av intensiteterna. Istället kan vågor både förstärka eller släcka ut varandra eller ge svävningar. När denna överlagring sker i vissa punkter i rummet och vid vissa tider skapas ett nytt vågmönster. Sådana mönster är särskilt intressanta om de är stabila, det vill säga tidsoberoende. Detta sker till exempel om man sänder plana vågor mot två smala springor (dubbelspalt). Oftast (men inte alltid) är överlagringen linjär, det vill säga totalutslaget är en direkt summa av komponentvågornas utslag (som kan vara positivt eller negativt mot viloläget).

Ståltråd är en nödlösning, ska man göra det ordentligt så ska man in med ~20-25mm's plattjärn med en godstjocklek på 3-7mm (beroende på rördimension), precis samma princip som använts inom Rally VM, och Volvo, & VW etc. Det är som sagt långt ifrån någon raketvetenskap, snarare grundläggande fysik. Funkar med samma princip som en diffusor inom musikindustrin.

Men ska man verkligen dämpa det vid bankanten uppmätta ljudet, utan bonna-meck, så är en krök som leder avgaserna rakt ner mot backen det bästa.

Ledsen att förstöra din fest men att den gick igenom beror mycket troligare på mätfel/okunsakp/felaktigt eller annorlunda gjorda mätningar än lite ståltråd i ljuddämparen.

Jag skulle inte vara så dum att jag gav mig ut på Sveriges största MC-forum om jag inte hade något kött på benen. Håller inom jobbet på med en strävan för att klara ljudklass A så vi har mer än tillräckligt bra maskiner för att kunna mäta skillnader i dB. Sen har tråden samma funktion som svinto har för kromsläde-åkarna, fast det är klart, det kanske inte funkar för dom heller. Dom har säkert läst på något forum att det inte alls ska funka, och då ska det banne mig inte det heller :5sure

Last edited:

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt

Nja, kanske inte raketvetenskap men de är f-n inte enkelt.

Sammanfattningsvis kan man säga ”lös problemet hur ni vill, men låt inte mer än 95 dB. Det är banans tillstånd som kan ryka!”.

Ses imorgon Nr:18!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skulle inte vara så dum att jag gav mig ut på Sveriges största MC-forum om jag inte hade något kött på benen. Håller inom jobbet på med en strävan för att klara ljudklass A så vi har mer än tillräckligt bra maskiner för att kunna mäta skillnader i dB. Sen har tråden samma funktion som svinto har för kromsläde-åkarna, fast det är klart, det kanske inte funkar för dom heller. Dom har säkert läst på något forum att det inte alls ska funka, och då ska det banne mig inte det heller :5sure
Har aldrig påstått att du är dum i huvudet. Dock är jag med min erfarenhet efter femton år som ljudtekniker väldigt skeptisk till att ståltråden i avgasröret ger en reell ljuddämpande effekt. Viss effekt på vissa frekvenser kan det ha men för att sänka den totala ljudnivån med upp till 3dB som påstås ibland är orimligt, har inte räknat på det så jag vill inte påstå det men det är troligen fysiskt omöjligt.

Frågor.

1. Ska det mätas dB(A) eller dB(C)?
2. Peak eller ekvivalent?

Last edited:

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Tuff

jag har blivit uppmätt i falkenberg före och efter ståltråd i ljudämpaten och de blev ca 3 db lägre med trådar:tummenupp

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Fast det man gör är ju att "dela/slå sönder/sammanfläta" (tre fel men kommer inte på nå bra ord) ljudet. Ljud är frekvenser, kan du störa dessa frekvenser så får du en annan totalbild av ljudet = du kommer med största sannolikhet få ett lägre uppmätt dB. Att skillnaden påverkas av avståndet är ju solklart, ljud är inte en flygande massa. Precis lika enkelt/logiskt som att 95db vid bankanten inte är 95dB hos grannen 12km bort.

...med största sannolikhet...:va

Alla ljudförändringar beroende på trådarna sker omdelbart vid mynningen. Allt som påverkar senare, typ avstånd, är andra miljöbetingade orsaker, och har inte med trådarna att göra.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Ståltråd är en nödlösning, ska man göra det ordentligt så ska man in med ~20-25mm's plattjärn med en godstjocklek på 3-7mm (beroende på rördimension), precis samma princip som använts inom Rally VM, och Volvo, & VW etc. Det är som sagt långt ifrån någon raketvetenskap, snarare grundläggande fysik. Funkar med samma princip som en diffusor inom musikindustrin.

Men ska man verkligen dämpa det vid bankanten uppmätta ljudet, utan bonna-meck, så är en krök som leder avgaserna rakt ner mot backen det bästa.

Ang svinton minskar den ju utloppsarean rätt avsevärt, så ja, har du tusen trådar i ett rör som minskar totala utloppsarean kommer det definitvit låta mindre.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
...med största sannolikhet...:va

Alla ljudförändringar beroende på trådarna sker omdelbart vid mynningen. Allt som påverkar senare, typ avstånd, är andra miljöbetingade orsaker, och har inte med trådarna att göra.

Med största sannolikhet ja, du kan göra det värre också.

Sen är ljud fortf. inte en konstant massa. Ljud är fruktasvärt många olika frekvenser, alla med olika egenskaper. Kan du dela vissa och slå samman andra så kommer du få nya frekvenser som alla har olika förutsättning för upplevd/uppmätt ljudspridning. Ett målande exempel är jämförelsen mellan en 2takt geggmoppe och en RR maskin. Har dom samma dB på plats A, så kommer geggmoppen låta/höras mer på plats B, 5km därifrån.

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Angående trådarna. Om man stoppar saker i utblåset blir ljudet lägre! Stoppa många saker där dämpar mer än få av samma sak..inge konstigt.

Det man vill är att dämpa mycket och påverka luftflödet lite, det är det som är grejen.

Klart att trådar dämpar, de hindrar luften, och skapar turbulens, ju fler desto bättre störnng. Det gör att flödet och därmed effekten blir sämre.

Vill man minska ljudet, utan att få skadlig turbulens bör man gå en annan väg.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0