Lobecenter

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
Förståss.
Men jag använder Anders metod där jag med indikatorklocka bestämmer öppningstidpunkten på IN vid 1mm lyft.
Börjar man med nollspel då hamnar ju denna punkt betydligt tidigare än om man säg har original ventilspel.

0m man använder LC så spelar ju inte ventilspel eller mätlyft någon roll.

Hur menar Anders att det blir mer exakt att bara gå på öppnings och stängningstid, det är ju samma som LC?

Men gsxr kammar med vippor är inte symmetriska så verkligt LC kanske inte blir samma som det upmätta ?

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Funderade på om de är gjorda för att användas med tunnare toppackning
det borde väl ge högre LC på insug eller tänker jag fel?

Det finns en varningsetikett där det står
"Danger indicates a potential hazard that could result in death" :hihi

andersbrink skrev:
. Insugskammen är hyffsat vass.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
OK Anders ,du har säkert rätt. Jag tror nog att jag ställer dom i orginalläge till en början iaf och så får jag väl se om mina nya fina plastade portar gör nån nytta. Med lite tur kanske jag kan svänga förbi nån med en bänk oxå och få se svart på vitt var man ligger.
Tack och hej..............Per:squid

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Nu har jag gjort ny mätning på ettan och fyrans cylindrar har fått LC
103,5-105,5
Jag får väl vara nöjd där ska ställa avgas lika och sen mäta upp squish-spalt.
Funkar det att mäta med lödtenn?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
gsxr1200 skrev:
Funkar det att mäta med lödtenn?

Kolv/ventil-spel är svårt att mäta med lödtenn. På luft/olje-kylda klämmer jag ned (med ett verktyg) vippan (och därmed ventilen) runt +/- 8 grader runt Ö.D. då båda ventilerna är öppna, dvs vid överlappscykeln. Med en utväxling på 1.5 på vippan vet jag att jag har 1.50 mm spel om jag får in ett 1.00 mm bladmått mellan lob och vippa. Med shimsjusterad topp och direktpåverkande lob på ventiltryckaren är det lite knivigare - är man lite för våldsam så kröker man ventiltallriken på tre fjös-röda.

Om din motor går väldigt lätt att dra runt så borde du kunna kila in ett bladmått mellan lob och tryckare och försiktigt dra runt och känna väldigt noga om du får "bottennapp". Lite vanskligt kanske... men det enda jag kan komma på så här på kvällningen. Hur du får dit bladmåttet, beats me. Lossa på kammen?

En av de få anledningarna till att jag kör luft/olje med skruvjusterad ventil...

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Kolv/ventil-spel är svårt att mäta med lödtenn. På luft/olje-kylda klämmer jag ned (med ett verktyg) vippan (och därmed ventilen) runt +/- 8 grader runt Ö.D. då båda ventilerna är öppna, dvs vid överlappscykeln. Med en utväxling på 1.5 på vippan vet jag att jag har 1.50 mm spel om jag får in ett 1.00 mm bladmått mellan lob och vippa. Med shimsjusterad topp och direktpåverkande lob på ventiltryckaren är det lite knivigare - är man lite för våldsam så kröker man ventiltallriken på tre fjös-röda.

Om din motor går väldigt lätt att dra runt så borde du kunna kila in ett bladmått mellan lob och tryckare och försiktigt dra runt och känna väldigt noga om du får "bottennapp". Lite vanskligt kanske... men det enda jag kan komma på så här på kvällningen. Hur du får dit bladmåttet, beats me. Lossa på kammen?

En av de få anledningarna till att jag kör luft/olje med skruvjusterad ventil...

Man kan med en trubbig mejsel för hand trycka ner ventiltryckaren och på så sätt
se hur mycket spel man har

Man vrider vevaxeln ett par grader i taget där det är som mest kritiskt
som Anders säger

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Jaha, jag tänkte lyfta toppen :3freak det var ju tur att jag inte hann att börja med det då.
Men jag började fundera på tunnare toppackning igen.

andersbrink skrev:

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Får ett spel på insug ca 1,4 mm 6 grader efter ÖD, och ca 1,7 mm 6 grader före ÖD.
På avgas ca 1,8 mm vid 8 grader före ÖD och ca 2 mm vid 10 grader efter ÖD.

Detta är cirka mått det var lite svårt att mäta själv ska se om jag kan få lite hjälp och göra en ny mätning

Kollade lite närmare nu och det kan nog vara som Andersson säger att det är på pressat fel på insug.
De två sträck som är på hylsan stämmer ej med märket i kammen detta stämmer på avgas tog ett par bilder lite suddiga dock

Bifogat

• IM000049.JPG
    IM000049.JPG
    111.6 KB · Visningar: 79
  • IM000057.JPG
    IM000057.JPG
    104.9 KB · Visningar: 95
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bara så där i största allmänhet, här verkar ni ju fatta varandra rätt iaf, men squish o kolv/ventil-spel
är liksom olika saker.
Risken för missförstånd minskar om man använder samma ord för samma begrepp.
(petimäter o besserwisser; jovisst. :) Men så är det iaf. )
/u

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Fel av mig förlåt :) har aldrig mätt kolv eller squish spel förut så jag blandade ihop det.

ulf_lundin skrev:
Bara så där i största allmänhet, här verkar ni ju fatta varandra rätt iaf, men squish o kolv/ventil-spel
är liksom olika saker.
Risken för missförstånd minskar om man använder samma ord för samma begrepp.
(petimäter o besserwisser; jovisst. :) Men så är det iaf. )
/u

Last edited:

Dr.Bike

Guest
gsxr1200 skrev:
Fel av mig förlåt :) har aldrig mätt kolv eller squish spel förut så jag blandade ihop det.

Inte så lätt ju :pannkyss

Squish, om ens någon, har (oftast) inte (så) stor inverkan på 4-taktare.
Den KAN ha det, men då måste den yttersta perifera klämspalten vara BETYDLIGT närmare kolven än någon och mer mm.
Dessutom bör den för olika önskad effekt oxå ha vissa gicna bredder i % av cyl.dia.
Annars ingen virvelbildning.

Detta kan ni få era fiskar varma om via VRM Roffe - tvåtaktktsguru här på forumet!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dr.Bike skrev:
Inte så lätt ju :pannkyss

Squish, om ens någon, har (oftast) inte (så) stor inverkan på 4-taktare.
Den KAN ha det, men då måste den yttersta perifera klämspalten vara BETYDLIGT närmare kolven än någon och mer mm.
Dessutom bör den för olika önskad effekt oxå ha vissa gicna bredder i % av cyl.dia.
Annars ingen virvelbildning.

Detta kan ni få era fiskar varma om via VRM Roffe - tvåtaktktsguru här på forumet!
Njae, squish betyder en del f 4 t oxå. Men där har man inte riktigt lika stora möjligheter att labba med
förbränningsrummet eftersom ventilerna måste få plats.

Man KAN inte gå ner alltför långt i squishhöjd, för då börjar kolven banka i toppen
pga svikt i veven och töjning av vevstaken o dyl. (Lite bank då och då tål den kanske, kolvhastigheten
är ju nära noll där.)

Jag tror att man vanligen går ner så mycket man kan och vågar i squish på 4t och sen justerar
kompen genom att ge ventilerna en för andningen bra omgivning.
/u

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Tänkte bara tillägga att jag filade ur drevet på insugskam nu stämmer öppnings grader och har mer än 1,6 mm kolvspel på insug vid 8 grader före och efter ÖD och över 2,1 mm på avgas.
Får dock ganska högt LC 107-109 grader men det blir väl till och köra dragrace :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning