loctite 767

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hittade ännu en udda kemikalie i manualen till min aprilia. Denna skall tydligen ligga på vissa glidlager vid ihopmontering, vad syftet är skrivs inte, men jag gissar att den skall tillhandahålla initial smörjning innan oljan har hunnit ut första gången?

Kan någon bekräfta/dementera detta, samt upplysa mig om ifall molybdensulfidfett blandat med motorolja fungerar lika bra?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är helt rätt antiskära under uppstart gegga, Mos2 duger utmärkt det viktiga är att inte starta med en helt avfettad lageryta...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är helt rätt antiskära under uppstart gegga, Mos2 duger utmärkt det viktiga är att inte starta med en helt avfettad lageryta...

Hur mår lameller av molygegga?
Eller är det torrkoppling på sånadära espressomaskiner?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tackar för svaren, det bekräftar mina misstankar.

Lamellerna badar i olja, men det spelar ingen roll då jag planerar att hälla ut oljan inom 10 mil efter uppstarten då jag ändå har nya kolvringar i..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur mår lameller av molygegga?
Eller är det torrkoppling på sånadära espressomaskiner?

Volymerna är så små att det inte bör spela någon roll, rekommendationen är snarare att inte applicera så mycket att det skulle riskera att sätta igen en oljekanal. Titta på hur oljan ser ut i en 80cc crossmaskin efter ett pass, allt kopplingslir har gjort att där är enorma mängder partiklar i oljan och det brukar fungera ändå...

Dr.Bike

Guest
Mo2S-fett blandat med olja är det man använder på kamlober och i glidlager vid återmontering. Det är oxå vad Honda rekommenderar.

Du har (ännu en gång) gissat rätt Zilog, det är den INITIALA smörjningen det handlar om.

Volymerna är så små att det inte bör spela någon roll, rekommendationen är snarare att inte applicera så mycket att det skulle riskera att sätta igen en oljekanal. Titta på hur oljan ser ut i en 80cc crossmaskin efter ett pass, allt kopplingslir har gjort att där är enorma mängder partiklar i oljan och det brukar fungera ändå...

Huvuddelen av Mo2S-partiklarna fastnar i pappfilter = problem solved.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...