Lod för att löda kylare?

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad för lod ska man använda för att löda en alu-kylare?
Brorsan är rörläggare och ska få fixa till min läckande kylare, men han har bara prylar för att löda koppar & visste inte vad som är bäst för alu.

Finns det någon tillfällig lösning som inte degar igen hela kylsystemet? (ifall jag inte hinner laga det riktigt innan helgen)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Finns på järnhandeln...men det är inte jättelätt att löda. Men din bror har väl en viss vana..se till att det är 100% ren alu vid skadan, ingen färg eller annat bös.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
heliac skrev:
Finns på järnhandeln...men det är inte jättelätt att löda. Men din bror har väl en viss vana..se till att det är 100% ren alu vid skadan, ingen färg eller annat bös.

Vad är det som gör det svårt? Jag vet inte än exakt var det läcker, men troligtvis mitt på någonstans.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
De e så tunt material, e man inte van så blir skadan lätt större. Ett annat sätt är att rengöra runt runt skadan och klämma ihop så att det ser tätt ut, sedan smälter man samman med tigsvets.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Barrett skrev:
Vad för lod ska man använda för att löda en alu-kylare?

Löd med en gasol (inte acetylen!) och TechoWeld, ett zinkbaserat lod. Det finns dock fler varianter av den där typen av zinkbaserat lod. Men TechoWeld har jag dock egen erfarenhet av. Min laddluftkylare har fästöronen ditlödda med just Techoweld. Funkar smutt.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
andersbrink skrev:
Löd med en gasol (inte acetylen!) och TechoWeld, ett zinkbaserat lod. Det finns dock fler varianter av den där typen av zinkbaserat lod. Men TechoWeld har jag dock egen erfarenhet av. Min laddluftkylare har fästöronen ditlödda med just Techoweld. Funkar smutt.

Låter kanon! ...men vart hittar jag det? Sökte lite på nätet & ringde den lokala svetstillbehörsfirman, utan lyckat resultat. :(

Annars kanske man skulle slänga den efter lokala bilkylar-fixarna, dom borde ju kunna laga den utan att man blir ruinerad.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
mankan skrev:
Annars kan du hälla i en dl. havregryn också. Enda problemet är att det blir lite FÖR tätt :eek:)

Sorry, kunde inte hålla mig...

Jo visst, kaffesump, kanel & finriven ingefära mm ska ju oxå funka. Men hur seriöst känns det? Vill dessutom inte att hela kylsystemet ska dega igen ...som sagt.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Barrett skrev:
Låter kanon! ...men vart hittar jag det? Sökte lite på nätet & ringde den lokala svetstillbehörsfirman, utan lyckat resultat. :(

Annars kanske man skulle slänga den efter lokala bilkylar-fixarna, dom borde ju kunna laga den utan att man blir ruinerad.


Finns på Hobbex, har jag för mig.
 

bogren7

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
CBR600rr
kylar lagning

det går att laga med epoxi lim har lagat motorcykel kylare innan jobbar desuton på ett företag som tillverkar alu kylare till bilar o last bilar... hitta läckan o på med epoxi....
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Barrett skrev:
Jo visst, kaffesump, kanel & finriven ingefära mm ska ju oxå funka. Men hur seriöst känns det? Vill dessutom inte att hela kylsystemet ska dega igen ...som sagt.
Ingefära funkar fint på bilar iaf, det sätter sig inte annat än där hålet är och härdar på ngt skumt vis :va
Jag har haft det i två bilar nu och det funkade hur bra som helst.
Men seriöst, nä inte ett skit :hihi
Men har man panik så funkar det.
//Tobbe
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bogren7 skrev:
det går att laga med epoxi lim har lagat motorcykel kylare innan jobbar desuton på ett företag som tillverkar alu kylare till bilar o last bilar... hitta läckan o på med epoxi....
Har ochså provat epoxy på stora skador! Funkade skitbra höll 300 år! gör bara rent noga! med någe starkt typ myrsyra. Skulle tro att jb weld funkar ännu bättre jb = clasohlssons. :tummenupp
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
Tessta med metaliskt spackel funkar perfa för mig iaf..

PS! Rengör noga å tryck ihop hålet till ett så litet som möjligt..
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
7 djävla hål va där i skiten! :död 1600:- för en ny så det är ju inte hela världen. Blir ju ändå inget kört nu innan isen ligger så...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Barrett skrev:
7 djävla hål va där i skiten! :död 1600:- för en ny så det är ju inte hela världen. Blir ju ändå inget kört nu innan isen ligger så...
Trist med så mkt hål, men det var trots allt inte så dyrt med en ny kylare.
Alltid en tröst ju :)
//Tobbe
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top