Loggan

Vilken logotype ska Streetfighter Sweden ha ?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

klii

Mr
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Höganäs
Hoj
2011 Honda CBR600F
Såg ikväll en kille med samma kors som "vår" nya logga har... Sweden Choppers lr nåt sånt stod där. KOmmer det från samma? :confused:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
klii skrev:
Såg ikväll en kille med samma kors som "vår" nya logga har... Sweden Choppers lr nåt sånt stod där. KOmmer det från samma? :confused:
Det kommer inte från samma. Eller rättare sagt loggan kommer från en varianat av malteskorset. Läs ursprungstråden här
Sen att Malteskorset är välanvänt inom bikerkulturen får vi leva med. :)
Men logotypen är våran egen, designad av oss.
 

Mr. Cap

Stunta gör ont
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -02
Tycker loggan är alldeles för lik den som ScooterTrash har på sig i Jugdement Day 2 filmen.

Ripoff eller tillfällighet?!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mr. Cap skrev:
Tycker loggan är alldeles för lik den som ScooterTrash har på sig i Jugdement Day 2 filmen.
Vad har han/dom för logga på sig i filmen då ?

Våra förslag till loggor liknar alla andra loggor som också har malteskors. Det är oundvikligt då själva korset är nästintil lika på dom flesta.
 

klii

Mr
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Höganäs
Hoj
2011 Honda CBR600F
Hmmm...!

Blev lite funderad över själva korset i loggan när jag såg detta...! Tror inte jag vill köra runt med en sån på mig...!
Detta är ett Järnkors, en fascistisk symbol, som användes av tyskarna under kriget.
Ett malteserkors som nämns av Wiseguy, är ett likarmat kors där armarna består av spjutspetsar vilka möts vid uddarna. Korset på loggan ser inte ut som ett sådant!
 

Bifogat

  • järnkors.bmp
    91 KB · Visningar: 100

klii

Mr
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Höganäs
Hoj
2011 Honda CBR600F
Malteserkors

Så här ser ett malteserkors ut...!
 

Bifogat

  • malteserkors.bmp
    16.1 KB · Visningar: 113

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
klii skrev:
Blev lite funderad över själva korset i loggan när jag såg detta...! Tror inte jag vill köra runt med en sån på mig...!
Detta är ett Järnkors, en fascistisk symbol, som användes av tyskarna under kriget.

Nej, korset kan endast klassas som nazisymbol i kombination med hakkorset så som nazityskarna använde det.
Korset i sig är en hederssymbol som används i urminnes tider, det finns en mängd symboler och tecken som användes och, tyvärr, "förstördes" under nazitiden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
klii skrev:
Detta är ett Järnkors, en fascistisk symbol, som användes av tyskarna under kriget.
Ett malteserkors som nämns av Wiseguy, är ett likarmat kors där armarna består av spjutspetsar vilka möts vid uddarna. Korset på loggan ser inte ut som ett sådant!
Detta är en symbol som har använts långt innan facisterna.
http://www2.prestel.co.uk/church/oosj/cross.htm
Loggan kommer inte från järnkorset. Utan snarare från Pattéekorset ifall vi ska vara exakta. Den hamnar också under den allmänna benämningen maltesekors.

Symbolen använd i modern tid av främst bikers men också flertalet ordnar och religösa sammanslutningar.

Jag vill absolut inte beblandas med facism men jag anser att symbolen inte heller faller under den kategorin.
 

Mr. Cap

Stunta gör ont
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -02
Wiseguy skrev:
Vad har han/dom för logga på sig i filmen då ?

Våra förslag till loggor liknar alla andra loggor som också har malteskors. Det är oundvikligt då själva korset är nästintil lika på dom flesta.

Se bifogad bild hur den på filmen ser ut. Tycker det hade varit bättre att ha en unik logga än att ha en som liknar någon annans.
 

Bifogat

  • kors.jpg
    kors.jpg
    30.2 KB · Visningar: 103

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Tycker det är mycket gnäll och lite verkstad på denna tråd numera... Ingen ska känna sig tvingad att bära denna symbol om dom inte vill. Dessutom är det inget dagis vi ska driva som ska sysselsätta sig med barntimmar och dyligt. Nä vi ska köra runt på stan och visa att man kan ha tyskröv utan att skämmas... Fan Tysken, kom igen, stå på dig i kampen om gatorna... :tummenupp
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
SpoonMannen skrev:
Fan Tysken, kom igen, stå på dig i kampen om gatorna... :tummenupp

Javafan, jag är på. Vi ska ha den här loggan nu. Dom som är tveksamma kan fixa en egen med en röd ros på eller nåt. :lol
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Inte för att den här tråden rör mig, än så länge i alla fall, men jag håller med Mr. Cap i de här fallet.

De är lite för mycke West coast choopers över den där loggan..
För min del.
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Kenta skrev:
Inte för att den här tråden rör mig, än så länge i alla fall, men jag håller med Mr. Cap i de här fallet.

De är lite för mycke West coast choopers över den där loggan..
För min del.

Jo men vi har ju höjd röv och Jesse kör med höjd front. Se oss som det svenska svaret på Discoverys Bad Boy`s! :tummenupp
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Gpx skrev:
Vad är det för fel på West Coast Choopers? jesse james rockar ju :yoparty :D

Go go go!!!!
Fight on!!!! :tummenupp

ps: choppers inte choopers... choopers står för :arsele på mexikansk slang av arabiska... eller tysken hur var det? :D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top