Loncin 150cc går dåligt

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Tjena. Köpte denna mkt billigt ImageUploadedByTapatalk1446293290.090155.jpg

Såklart så går den inte så värst bra. Började med att förgasaren flödade över hela tiden, baktände, hojjen gick surt/blöddrigt, tog upp å rensade förgasaren samt justerade flottören ett par gånger tills den slutade flöda över. Men den går inte alls nå bättre för det. Bytte stift å kollade komp (6bar tätt). Den fick även ny soppa.

Skall man bestycka om eller köpa en ny förgasare? Denna kanske http://www.ebay.com/ulk/itm/331388704081

Vad mer kan vara tjuven?

En annan fundering, går det att se vad för årsmodell det är samt modell på hojjen?

Tack för svar!
 
Last edited:
Inga sprickor i insugsgummit? Jag har varit med om kinesiskt gummi som är allergiskt mot bensin och solljus.
 
Köpte ny förgasare till grabbens kinapuff med liknande symtom efter flera försök att rengöra förgasaren. Sen dess har den gått klockrent!
 
6 bar/kg i komp är felmätt eller så har du nåt fel på motorn...

'kolla måtten på förgasaren först... superbilligt.se har fuggisar...

mvh
 
6 bar/kg i komp är felmätt eller så har du nåt fel på motorn...

'kolla måtten på förgasaren först... superbilligt.se har fuggisar...

mvh

Vad är korrekt komp? Tycker själv den går lite lätt på kicken men kan ju va drevad så. Hade ingen gänga till cylindern som passade så fick använda gummimodellen och pressa emot.

Ska ner me skiten imårn igen så ska kolla måtten på förgasaren. Tack för tipset ska in å glo där.
 
ImageUploadedByTapatalk1446326700.059166.jpg

Bifogar ännu en bild mest för lite förståelse.. Har egentligen inte ens kollat på cylindern ifall de är en 150cc men enl förra ägaren är det de. Startmotor har den med, dock inget batteri
 
Vad är korrekt komp? Tycker själv den går lite lätt på kicken men kan ju va drevad så. Hade ingen gänga till cylindern som passade så fick använda gummimodellen och pressa emot.

Ska ner me skiten imårn igen så ska kolla måtten på förgasaren. Tack för tipset ska in å glo där.

10-12 kg...

otät insugsventil/feljust. ger dina fenomen...

mvh
 
Last edited:
Kolvbyte då, suveränt. Ev ställa ventiler.

Få göra ett seriösare test imårn.. Kicka på tills de sluta ge tryck.

kolven är nog hel...

tror jag faktiskt att du skulle fixa en gängad komptestare samt köra med startmotorn för att få ett stabilare värde alt. en person på hojen och en som skjuter på och sen skicka i 2.an växel...

hade en loncin 250cc förrut och den smällde en hel del den med...

din är ju en mid size med större däck än fiddys... samt så är det en 150cc. för 125cc. och neråt har framvinklad cylinder medans mid size från 150cc och uppåt har cylindern rakt upp...

mvh
 
kolven är nog hel...

tror jag faktiskt att du skulle fixa en gängad komptestare samt köra med startmotorn för att få ett stabilare värde alt. en person på hojen och en som skjuter på och sen skicka i 2.an växel...

hade en loncin 250cc förrut och den smällde en hel del den med...

din är ju en mid size med större däck än fiddys... samt så är det en 150cc. för 125cc. och neråt har framvinklad cylinder medans mid size från 150cc och uppåt har cylindern rakt upp...

mvh

Har inget batteri till startmotorn men ska kika på jobbet om de finns nå halvbra som man kan ladda upp lite. Ska testa tips nr 2 snart. Återkommer med värden. Ja men då äre som ja trodde, då är de en 150cc.

En annan sak att tillägga är att oljan stinker bränsle. Tänkte byta olja med men vill vara säker så att inte får för mkt soppa ngt mer så man sabbar nya oljan. Ska mäta förgasare å kolla vilket munstycke som sitter sen jämföra med vad som fungerar bra för andra
 
Har haft upp förgasaren och mätt insugssidan - 26mm. Munstycket som satt på var 91, är detta lämpligt för 150cc?

Justerade nålen längst upp men vart igen skillnad så satt den på hälften igen. Det är som när man tvärgasar med 1an i så Blöddrar den som fan, då få den för mkt soppa. Men endå va stiftet lite vitt. Så ja blir mest fundersam. Höga varv Blöddrar den liite bara.

Den började även att flöda över igen än fast ja justerat flottören. Kanske man ska satsa på en ny förgasare med nytt insugsgummi? Sitter ju Kina dynga på nu.

Ang kompen så får ja ej upp den i mer än 6bar. Inte ens rullande i 2an. Startmotorn gick ej å få runt då nåt startrelä verka jävlas. Jämförde me tjejens 125cc den kompade lätt upp till 12bar. Kan det vara värt att kolla ventilerna med bladmått så dem stå rätt? om de e där felet är och inte kolven i sig. ImageUploadedByTapatalk1446389808.587784.jpgImageUploadedByTapatalk1446389837.450908.jpgImageUploadedByTapatalk1446389872.017857.jpg
 
Last edited:
Så länge som du bara har 6 bar i komp så behöver du nog inte leta andra problem. Börja med att justera ventilerna.
 
Har självt blivit påtvingad/ägt en baotian 125 scooter. Vilken jävla skit, absolut allt gick sönder på den. Det enda jag vill säga är att slösa inte för mycket tid på hojen.
 
Så länge som du bara har 6 bar i komp så behöver du nog inte leta andra problem. Börja med att justera ventilerna.

Vet ju att förgasare och insugsgummi är ett problem så de ska fixas. Sedan som du säger är ju kompen någonting som måste följas upp. Ska justera och sedan hålla tummarna. Hjälper inte det så blir de jobbigare! Jag får testa å återkoppla.
 
Har självt blivit påtvingad/ägt en baotian 125 scooter. Vilken jävla skit, absolut allt gick sönder på den. Det enda jag vill säga är att slösa inte för mycket tid på hojen.

Det lät ju trist.. Man måste ju hålla efter lite för att det skall hålla längre. Samtidigt tycker jag det e lite kul att dona och fixa.. Vinterpyssla. Min sommarbil stå ju avställd så nåt måste man ju ha å böga på me ;)
 
Nu är mikuni förgasare beställd (26mm) samt insugsgummit limmat med locktite silikon med ny O-ring så nu kan den inte dra nån tjuvluft iaf. Ang ventiljusteringen, hur ser ja på denna motor vilket läge kamdrevet ligger i? Finns ju ingen lucka som på de horisontella motorerna? ImageUploadedByTapatalk1446538171.614692.jpgImageUploadedByTapatalk1446538189.242802.jpg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top