Loris Capirossis krash i 300km/h

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
"Hejsan David!

Varför skriver ni bara om motorsport när det hänt en olycka?
Varför överdriver ni hastigheten? Kurvhastigheten i den kurvan är cirka 200km/h.

Med vänlig hälsning Fredrik Sporthojsåkare"

Seså era sölkorvar, låt honom fått ett par hundra mail från oss sporthojsåkare att skriva lite mer om roadracing i allmänhet och inte bara när det handlar om olyckor!! :)

Epost: david.tanentsapf@aftonbladet.se
Skriv: "Kraschade+-+i+300+km/h" i ämnesraden

/Fredde
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Shinichi Itoh är väl testförare och har fått köra ett race för Ducati innan i år. Skulle gissa att han får ersätta Capirossi.
Äh, in med Lorenzo Lanzi, han verkar ha flyt just nu :tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
Shinichi Itoh är väl testförare och har fått köra ett race för Ducati innan i år. Skulle gissa att han får ersätta Capirossi.

En överårig japansk testförare...ja de kunde ju gjort ett roligare val.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Japp, det blir Itoh som kör.
Man kan ju undera varför han väljs, han har inte kört en tävling i stora klassen sen Suzuka 02 och har liksom lagt undan tävlandet.
Det hade varit kul om ngn hungrig och oprövad talang hade fått chansen.
Tror att Itoh kommer att rulla runt lugnt och säkert och sluta efter Rolfo men före Ellison. :trött
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Lord Melchet skrev:
Japp, det blir Itoh som kör.
Man kan ju undera varför han väljs, han har inte kört en tävling i stora klassen sen Suzuka 02 och har liksom lagt undan tävlandet.
Det hade varit kul om ngn hungrig och oprövad talang hade fått chansen.
Tror att Itoh kommer att rulla runt lugnt och säkert och sluta efter Rolfo men före Ellison. :trött
Ja, inte lär han armbågas med Rossi precis. Men på sin tid var Itoh grym. En av få som skavde sina kåpor mot Doohans
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Varför inte ge Toseland eller Laconi chansen? Finns det något som hindrar det?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Varför inte ge Toseland eller Laconi chansen? Finns det något som hindrar det?
Beror väl på att ingen av dem är kontrakterade till Ducati nästa år, Lanzi och Bayliss i SBK-VM. Oklart med Toseland och Laconi.

freddexwing skrev:
"Hejsan David!

Varför skriver ni bara om motorsport när det hänt en olycka?
Varför överdriver ni hastigheten? Kurvhastigheten i den kurvan är cirka 200km/h.

Med vänlig hälsning Fredrik Sporthojsåkare"

Seså era sölkorvar, låt honom fått ett par hundra mail från oss sporthojsåkare att skriva lite mer om roadracing i allmänhet och inte bara när det handlar om olyckor!! :)

Epost: david.tanentsapf@aftonbladet.se
Skriv: "Kraschade+-+i+300+km/h" i ämnesraden

/Fredde


Skrev och fick svar....
"Hej David.
Jag läste din artikel (http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,713821,00.html) om Loris Capirossis krasch under tidsträningen på helgen GP och blir tyvärr lika besviken som vanligt när större svensk press ska rapportera om Roadarcing.
Min första fråga är varför ni i princip endast skriver om sporten när någon har kraschat?
Det är förvisso en sport som innehåller vurpor och krascher men den är betydligt mer än så men det skrivs det väldigt lite om, föruom Kappelins krönika om en av nutidens största idrottsmän Valentino Rossi men hon bor å andra sidan i Italien och förstår hur stor denna sport är.

Det andra jag undrar över är varför ni ljuger i artikeln. Han vurpade inte i 300 km/h. På raksträckan innan hande han säkert en fart på ca 320 km/h men som bekant vurpade han i kurvan och där går det ca 200-220 km/h. Tillräckligt fort det utan att mans ka behöva överdriva och ljuga sina läsare i ansiktet. Förmodar att det var ett olycksfall i arbetet beroende på okunskap eller var det sensationsjournalistiken som lockade?

mvh Gustav Ohlander"


Varför vi bara skriver när det är krascher tycker jag är logiskt, det finns inget underlag för roadracing i Sverige, och här är det faktiskt inte någon stor sport.
Angående 300 km/h: Herald Sun, tidningen vars artikel jag utgick ifrån, skrev 300. Dessutom stod det 300 på bildtexterna till de bilder vi köpte in.
/David Tanentsapf

 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Goodstuff skrev:
Angående 300 km/h: Herald Sun, tidningen vars artikel jag utgick ifrån, skrev 300. Dessutom stod det 300 på bildtexterna till de bilder vi köpte in.
/David Tanentsapf

[/B]

Ja han är ju inte källkritisk iaf...

Fast detär väll inte så många inom aftonbladet som är det. :tomten
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Beror väl på att ingen av dem är kontrakterade till Ducati nästa år, Lanzi och Bayliss i SBK-VM. Oklart med Toseland och Laconi.


Varför vi bara skriver när det är krascher tycker jag är logiskt, det finns inget underlag för roadracing i Sverige, och här är det faktiskt inte någon stor sport.
Angående 300 km/h: Herald Sun, tidningen vars artikel jag utgick ifrån, skrev 300. Dessutom stod det 300 på bildtexterna till de bilder vi köpte in.
/David Tanentsapf


Underbar källkritik..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Svarade enligt följande.

Hej David.
Tack för ditt svar men är det logiskt att man enbart skriver om en sport när de som utövar den kraschar? Du menar alltså att roadracingens enda värde i sverige är som freakshow och sensationsunderlag för artiklar om krascher och olyckor?

Angående de 300km/h så är det alltså dålig research som var förklaringen.

mvh Gustav
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
:tummenupp gustav
skriva om Mårstenssons EM brons det kunde dom ju gör istället.
ska nog skriva jag åxå...
Goodstuff skrev:
Svarade enligt följande.

Hej David.
Tack för ditt svar men är det logiskt att man enbart skriver om en sport när de som utövar den kraschar? Du menar alltså att roadracingens enda värde i sverige är som freakshow och sensationsunderlag för artiklar om krascher och olyckor?

Angående de 300km/h så är det alltså dålig research som var förklaringen.

mvh Gustav
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R2 skrev:
:tummenupp gustav
skriva om Mårstenssons EM brons det kunde dom ju gör istället.
ska nog skriva jag åxå...
Jag skrev och tipsade honom om det också men det svarade han inte på....förvånande. :rolleyes:
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag drog ett trevligt mail till reportern och angav källor där det står 200 och inte 300. Bland annat Ducati´s officiella hemsida samt MotoGP.com.

Jag får se om jag får något svar.
Skulle vara intressant om reportern tar sig tid att svara på alla mail eller ÅTMINSTONE ändra på den webpublicerade artikeln.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Lord Melchet skrev:
Japp, det blir Itoh som kör.
Man kan ju undera varför han väljs, han har inte kört en tävling i stora klassen sen Suzuka 02 och har liksom lagt undan tävlandet.
Det hade varit kul om ngn hungrig och oprövad talang hade fått chansen.
Tror att Itoh kommer att rulla runt lugnt och säkert och sluta efter Rolfo men före Ellison. :trött


Är det inte samma Shinichi Itoh som leder Japanska Superbike?
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Axxexs skrev:
Är det inte samma Shinichi Itoh som leder Japanska Superbike?
Är så fallet så ska jag genast ta tillbaka det jag skrev, men jag trodde att Itoh hade lagt ner sitt tävlande sen länge.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top