Lossa framdrev.

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Kanske lite dum fråga.. Men iaf! Syns kanske lite dåligt på bilden, men sitter någon typ av bricka framför muttern. Måste jag bort med den före jag tar bort muttern, eller följer den som med? Något lämpligt verktyg att få bort den med i så fall? Rörtång ryms inte... Allt verkar ju sitta fast som satan!!! :huvet
 

Bifogat

  • IMAG0002.jpg
    IMAG0002.jpg
    238.9 KB · Visningar: 191

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Ser ut som en "vanlig" låsmutter, bara o lossa :)

Om det nu inte är det, så kan det inte hända så mycket iaf.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Yrrol - Felgängad, typiskt.

Som Pebbe säger så ser det ut att vara en låsmutter.
Så, gå ut nu och ta i lite.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Nah det där är mutter i sig själv du ser, kan sitta en bricka bakom eventuellt med uppvikta kanter (som låser muttern) men det ser ut som en helt vanlig låsmutter.

Rörtång skulle jag passa mig från att använda, en hylsa och spärrskaft med ett rör på, i med 1an och låt någon stå på bakbromsen samtidigt som du drar den, så ska du se att den släpper.
 

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Nah det där är mutter i sig själv du ser, kan sitta en bricka bakom eventuellt med uppvikta kanter (som låser muttern) men det ser ut som en helt vanlig låsmutter.

Rörtång skulle jag passa mig från att använda, en hylsa och spärrskaft med ett rör på, i med 1an och låt någon stå på bakbromsen samtidigt som du drar den, så ska du se att den släpper.

Är bara runt den röda inringade lilla grejen jag försökte med rörtång på, som inte rymdes! Men är det en del av muttern då? För det verkar ju va två blad eller vad man ska säga som går in i gängerna.

Provade iaf gå ut och dra lite mer, men jävlar va det sitter!!!
 

Bifogat

  • IMAG0002.jpg
    IMAG0002.jpg
    241.1 KB · Visningar: 137

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Använd en sexkanthylsa och gör som det berättats tidigare i tråden. Ta i och dra, så lossnar muttern.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
har för mig de va lite special på gsxr:na från 96. på min fick ja iaf göra så att ja starta motorn sen satte ja rätt nyckel på muttern sen höll ja brickan du pratar om stenhårt med en rörtång när ja la i växel (ettan lr tvåan). då lossnate de fint!1
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
har för mig de va lite special på gsxr:na från 96. på min fick ja iaf göra så att ja starta motorn sen satte ja rätt nyckel på muttern sen höll ja brickan du pratar om stenhårt med en rörtång när ja la i växel (ettan lr tvåan). då lossnate de fint!1

Troligt...


...det är ju så man gör när man drar åt! :D

/Fredde
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Jag byte drivpaket för några veckor sen, det jag fick göra för att lossa den muttern var att förlänga drag-verktyget med ett 2 meter långt järnrör som jag fick lägga all min kroppstyngd på innan det lossnade.

Kolla brickan som syns bakom muttern så den inte är utvikt någonstans, den är där för att låsa fast muttern efter att man spänt den. Ser inte baksidan av den på bilden.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Verkar som om en del inte läste reglerna för att svara i detta forumet.....

Ta spärrskaft/dragskaft med passande hylsa, lägg i ettans växel och be någon om hjälp att trycka på bakbromsen. Sen är det bara att lossa. Troligtvis är det vanlig gänga på den också och INTE felgängat. Det är en vanlig låsmutter på bilden så glöm allt med rörtång. Hoppas det löser sig och du inte fördärvar nånting!

/A
 

HBSS

Guest
Förtydligande: Det röda du har ringat in på bilden och försökt ta bort är en del av muttern som spänner mot gängan på axeln och på så vis förhindrar att muttern vibbar loss.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Mutterdragare är bäst. Men om du inte har en sådan, så i men växel och låt någon stå på bakbromsen och dra sedan med dragskaft. Muttern är inte "felgängad" utan dra motsols som vanligt.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag brukar ha mina hojar i friläge utan broms på och sen köra med tryckluftsdriven mutterknackare, eller mutterdragare som det kanske egentligen heter. Lat och bekväm som man är så brukar jag använda en sådan när bakdrevet ska loss också. Går hur fint som helst.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Planka genom bakhjulet som låsning mot svingen. Det är det som gäller. Klä gärna in plankan med ett lakan för att spara fälg och sving.

Hävarm.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top