Lossa framhjulsaxel på en zx6r -98

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Skulle plocka bort framhjulet på min ninja i kväll, men det gick inget vidare...

Tog en skruv med 17mm-skalle och svetsade fast en mutter på för att lossa axeln till framhjulet. Vid första försöket sprack svetsningen. Efter lite mer svets drog vi i stället av bulten inne i muttern :huvet

Läste om den här i en annan tråd http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82501 men tyvärr har jag inget biltema i närheten.

Något annat tips på hur jag ska kunna lossa framhjulsaxeln?
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Lossa bara ena sidans axellåsning(Insexorna) så kan du väl ta av skiten med hyllsnyckel om jag inte minns fel? :confused:
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Förutsätter att du lossat ev. låsbultar/skruvar?
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Lossa bara ena sidans axellåsning(Insexorna) så kan du väl ta av skiten med hyllsnyckel om jag inte minns fel? :confused:

Jag har lossat axellåsningsskuvarna på ena sidan (vänstra sidan, den med 17mm insexhål). På andra sidan (där det är 22mm insexhål) sitter axellåsningen kvar.

Förutsätter att du lossat ev. låsbultar/skruvar?
Jag tror inte det finns fler än ovan nämnda.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag tror inte det finns fler än ovan nämnda.

Det har du säkert rätt i. Har gjort detta på ett antal hojar, dock inte en av din modell så vet inte exakt vilken sida man ska lossa/inte lossa osv..

Tror inte du gjort fel med låsbultarna :tungan men föreslog det ändå, man vet ju aldrig :D

Gissning: det är inte så att man ska lossa axeln från det hållet med stora insexan, och låta andra sidan vara låst? Annars om det bara kärvat ihop så testa värma och eller att ge verktyget du lossar med en smäll med hammare för att lossa axeln..
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Det låter som du har gjort helt rätt. Jag skulle ju föreslå att du köper en 17mm insex-hylsa. Fast det borde gå att svetsa en egen också som du gjort, testa att ta en kortare skruv och svetsa mer. Den ska dras åt med 150Nm så den sitter ganska bra.

Gissning: det är inte så att man ska lossa axeln från det hållet med stora insexan, och låta andra sidan vara låst?

Jo, om man ska göra enligt boken ska man lossa den stora insexan (22mm), eftersom det är i en änden muttern är så att säga, men det spelar inte så stor roll anser jag. Har man ingen 22mm insex får man skruva från andra sidan istället.
 
Last edited:

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Om man ska tro det som är skrivet på http://www.esportbike.com/forums/showthread.php?t=70621 så är jag på rätt sida och skruvar.

Jag ska testa att värma lite med varmluftspistolen i morgon. Tack för tipset. (Får hitta en ny bult+mutter att svetsa ihop till verktyg också :tungan )

EDIT:

Det låter som du har gjort helt rätt. Jag skulle ju föreslå att du köper en 17mm insex-hylsa. Fast det borde gå att svetsa en egen också som du gjort, testa att ta en kortare skruv och svetsa mer. Den ska dras åt med 150Nm så den sitter ganska bra.



Jo, om man ska göra enligt boken ska man lossa den stora insexan (22mm), eftersom det är i en änden muttern är så att säga, men det spelar inte så stor roll anser jag. Har man ingen 22mm insex får man skruva från andra sidan istället.

Du har så klart helt rätt :) Hittade en manual på nätet som bekräftar att det är på högersidan jag ska skruva. Får försöka hitta en bult med 22mm-skalle och svetsa ihop den med en mutter.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Du har så klart helt rätt :) Hittade en manual på nätet som bekräftar att det är på högersidan jag ska skruva. Får försöka hitta en bult med 22mm-skalle och svetsa ihop den med en mutter.

Kanske kan vara på sin plats att åka till en butik och köpa rätt size på insexa, underlättar rätt bra, spec. som Paxel skrev när man ska dra stora moment.

Stora insexor (kraft/vanliga) brukar finnas på biltema/swedol/tools/mekonomen till ganska överkomliga priser. Vet inte om du drar på känsla eller med moment, men lär ju underlätta att ha rätt hylsa vid användning av momentnyckel iaf.

Lycka till
 

NinjaTobbe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki zx6r -98 och -03
Jag gjorde nyss detta på en likadan hoj av samma årsmodell. Jag använde en skruv med 17mm skalle och en rörtång. Skallen för att använda som insexa och rörtången för att greppa på skruvens gängor. Axeln lossnade mycket smidigt på detta sätt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Stora insexor (kraft/vanliga) brukar finnas på biltema/swedol/tools/mekonomen till ganska överkomliga priser.
Japp. Jag köpte en på Swedol. Tror den kostade ca 50kr eller något för en 19mm. Helt klart värt det istället för att klabba med att svetsa ihop muttrar eller något. Annars så funkar nog Biltemas grunka för 40kr helt ok också.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag köpte både en 22mm och en 17mm på Tools. Även om jag sedan bara släppte på insexsakruvarna på 22mm-sidan så blev det ändå lättare att dra när man hade ett dragskaft per sida.
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Jag gjorde nyss detta på en likadan hoj av samma årsmodell. Jag använde en skruv med 17mm skalle och en rörtång. Skallen för att använda som insexa och rörtången för att greppa på skruvens gängor. Axeln lossnade mycket smidigt på detta sätt.

Ja, jag testade också med en skruv med 17mm skalle, men skruven gick ju av utan att axeln lossnade... Jag ska testa igen med en ny skruv och värma lite med en varmluftspistol.

Japp. Jag köpte en på Swedol. Tror den kostade ca 50kr eller något för en 19mm. Helt klart värt det istället för att klabba med att svetsa ihop muttrar eller något. Annars så funkar nog Biltemas grunka för 40kr helt ok också.
Jag köpte både en 22mm och en 17mm på Tools. Även om jag sedan bara släppte på insexsakruvarna på 22mm-sidan så blev det ändå lättare att dra när man hade ett dragskaft per sida.

Får försöka hitta ett riktigt verktyg om jag inte lyckas med en bult idag. Rymding, kommer du ihåg vad de kostade ungefär?
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Hittade en bult med 23mm-skalle som jag filade ner till 22 mm. En rörtång på den gjorde susen :)

Tack för all hjälp!
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Hittade en bult med 23mm-skalle som jag filade ner till 22 mm. En rörtång på den gjorde susen :)

Tack för all hjälp!

Satt den väldigt hårt? Eftersom det inte gick med den svetsade muttern på skruven tänker jag på. Fila ner hade jag aldrig vågat, lätt att den blir för liten och man drar den rund, men jag är en klåpare å andra sidan. Bra att det löste sig!
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Ja, den satt hårt, men man blir ju rätt stark när man har en rörtång modell XL som hävstång :) Gjorde nog stor skillnad nu när jag skruvade på rätt sida också :tungan

Jag höll koll med ett skjutmått så att jag inte filade för mycket. Skulle ju bara ner 0,5mm på varje sida!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top