Lossnar det för Kallio idag

Status
Ej öppen för fler svar.

peppureikä

Guest
finnishmagicsta skrev:
2070408 Tror att de flesta svenskar förstått att ni aldrig blir en lika bra racing nation som finland o anser att att det är lönlöst att hoppas så de håller istället på förare som Räikkönen o Kallio. För inte kan du mena att Wirdheim o vurparkungen Stigefelt är ngt att hoppas på ens.
:hihi håller med 100 % ....

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tyskland är lika mycket grannland som Finland, dessutom förstår man vad de säger.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jonas Brunström skrev:
2070398 tycker inte det spelar nån roll skulle kallio vara svensk skulle ja endå hålla på honnom... han är ju endå från norden så de är ju det närmaste man kommer lixom :tummenupp
Mer civiliserade länder ligger så innihelvetesmycket närmre än Finland, iaf för mig.

erik skrev:
2069913 I trappuppgången hälsar du på grannen som du inte känner.
På västskusten blir du kompis med folk från hemstaden.
Utomlands grupperar sig svenskar med varandra.

I GP vm hejar vi således på det som har starkast koppling till Sverige, i detta fall blir det ett grannland och det råkar vara Finland. Konstigt? Ja kanske men så är det...
Vi ockuperade Finland i en massa år. Övriga kopplingar i form av språk, ursprung, sinnelag, kultur etc. existerar icke.

peppureikä

Guest
RedBaron skrev:
2070835 Mer civiliserade länder ligger så innihelvetesmycket närmre än Finland, iaf för mig.

Vi ockuperade Finland i en massa år. Övriga kopplingar i form av språk, ursprung, sinnelag, kultur etc. existerar icke.
Nu när du ändå är i gång kan vi börja diskutera om vad du tycker om araber och alla andra invandrare.....om du nu vågar , finnar går ju bra att trycka ner och diskutera men allt annat då...??? Jag tycker att de är lite konstig att här får man skriva att finnarna bara super o tiger , det kallas ju hets mot folkgrupp eller??? Det står ju tom reglerna....eller har jag helt fel. Så det så , vad tyucker du om araberna eller turkarna...????

CBRThomas

...snö??
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Skramlaha R1
Nyteknik skrev:
2069631 Jag förstår inte heller detta brödraskap med finnarna. Hade vi en svensk förare vore det möjligen naturligt att hålla på denne. Men eftersom det finns gott om färgstarka/intressanta förare från andra länder hade inte ens det varit självklart. Finland - ett så utstuderat tråkigt land med invånare som tiger och/eller super. Varför hålla på en finne?

:va

Finländare super inte mer än vad svenskarna gör...det är en myt att alla går omkring fulla i Finland.

..och just det..."Det heter finländare!! ..Finnar har man i ansiktet!" (citat ut Tratten & Finkel) :hihi

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
UKE skrev:
2070998 Nu när du ändå är i gång kan vi börja diskutera om vad du tycker om araber och alla andra invandrare.....om du nu vågar , finnar går ju bra att trycka ner och diskutera men allt annat då...??? Jag tycker att de är lite konstig att här får man skriva att finnarna bara super o tiger , det kallas ju hets mot folkgrupp eller??? Det står ju tom reglerna....eller har jag helt fel. Så det så , vad tyucker du om araberna eller turkarna...????
Varför det ? Jag har inte skrivit ett ord om vad jag tycker om Finnar. Ej heller har jag diskuterat invandrare eller alkoholkonsumtion.

Våra grannländer i väster och söder är mer lika oss = mer civiliserade.

Macho Woman skrev:
2071168 Nej, Danmark ligger emellan.

Så du håller på Dirk Heidolf?
Jag hoppas innerligt att du inte undervisar i geografi.

Pyhis

Joo
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
Sv 650
Hahaha ja tycker ni är ganska löjliga. Tror ni vet något om Finland. Så gott som alla Finländare kan lite svenska. För det har varit obligatoriskt ämne i skolorna. Det finns många Finländare som vill läsa svenska och nu talar jag inte om Finlandssvenskar. Hur många läser finska i Sverige? Vi Finländare vet mycket mer om Sverige än vad ni vet om Finland. Vi är egentligen ganska lika. :pannkyss

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tro fan att finnar vill läsa svenska, man vill väl kunna göra sig förstådd på något annat språk än engelska.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; om man vill kalla sig svensk håller man bara inte på en finne.

peppureikä

Guest
valmers skrev:
2071434 Tro fan att finnar vill läsa svenska, man vill väl kunna göra sig förstådd på något annat språk än engelska.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; om man vill kalla sig svensk håller man bara inte på en finne.
Hahahaa,jag har många svenska vänner , inga problem alls , men iof dom är ju Riktiga hojåkare inte såna fjollor som du verkar vara , alla har ju samma intresse: mc. Så enkelt är det!!! Du låtsas säkert bara att vara riktig biker som du inte är . Varför ordnar man olika fester osv där ALLA mc-åkare kan träffas o umgås med varandra , oavsett nationalitetet. Men , men , du för göra o tänka som du vill , skiter väl jag i , inte mitt problem. Du har mycket att lära hur mc-folket funkar tror jag .

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Om vi lägger ner pajkastningen ett tag så kan man väl säga att det lossnade sådär, en andra plats är ju fint men han hade inte samma tempo som Bautista.

En annan sak, på Anderstorp EM 04 såg jag en kille som jag trodde skulle kunna bli något för VM, Mika Kykkonen eller något sånt heter han.
Han körde väl några VM lopp för Ajo 04, men var blev han av?

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
RedBaron skrev:
Jag hoppas innerligt att du inte undervisar i geografi.

Nej, jag undervisar inte i geografi. Men jag förstår heller inte vad det är du hakar upp dig på. Såvitt jag vet är det väldigt mycket Danmark mellan Sverige och Tyskland.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
UKE skrev:
2071439 Vem har gjort den undersökningen ? Svenskar eller....? kan du ta fram siffrorna när det gäller narkotika oxå ???

Man kan själv läsa i dokumentet via länken:

"Bakgrund VBF
Norska Vin- og Brennevinsimportørenes Forening (VBF) bildades 1909.
Föreningen har idag 19 medlemmar, som representerar världens ledande
vin- och spritproducenter på den norska marknaden. För att bli medlem,
måste ett företag utföra affärer i Norge och bli vald av föreningen efter
godkännande av de andra medlemmarna. VBF samarbetar med det norska
Vinmonopolet och är medlem i regeringens nationella råd för alkohol- och
drogfrågor. VBF leds av en styrelse som väljs vid föreningens möte i maj."

Siffror för narkotika finns säkert, jag använde google och fick fram flera användabara länkar. Lycka till! :tummenupp

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
lurjus skrev:
2072043 det där var ta mej fan det dummaste jag någonsin läst :rolleyes:
allvar? :confused:
motivera!
Jag kan förstå och respektera att du som bor i Vasa och är svensktalande inte tycker likadant. Efter att ha rest i nästan alla länder i Europa och gjort affärer med folk i många av dessa länderna har jag kommit fram till uppfattningen att folket i grannländer som Norge Danmark och Tyskland har mer gemensamt med oss än Finnar. Givetvis är det färgat av att jag bor i den sydligaste delen av landet.

Det är inte dumt, det är en åsikt. En åsikt som byggts upp med åren.

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Macho Woman skrev:
2072068 Nej, jag undervisar inte i geografi. Men jag förstår heller inte vad det är du hakar upp dig på. Såvitt jag vet är det väldigt mycket Danmark mellan Sverige och Tyskland.
Jag hakar inte upp mig, jag blev bara förvånad över att du inte ser Tyskland som ett grannland. Det är vatten mellan Sverige och Tyskland, men det är det mellan Sverige och Danmark också. Man kan åka till Tyskland via Danmark, men man kan åka direkt också. Man kan även åka till Danmark via Tyskland också. Det sistnämnda kan vara praktiskt om du ska till södra Jylland.

Enda gången Danmark ligger mellan är om man utesluter båt som transportmedel, något som bara varit verklighet några få år.

Du får gärna beskriva varför du anser att Tyskland inte är ett grannland.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM