Lotus caterham.........

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
super seven är en cool bil, nästan som att köra hoj.
Nu är det så att jag pratade med en kille i helgen som hade en sådan replika som han hade monterat i R1 motor i. Bilen blev inte ruskigt snabb men ändå tillräckligt för att göra 0-100 på 5sek och toppa 200 km/h. Jag blev jäkligt intresserad av denna bilen men glömmde fråga var han hade köpt det kittet som bilen byggdes av från början :rolleyes: Någon utav alla er som vet :confused:
Hade tänkt att man kunde göra ett liknande bygge fast med en busa motor med turbo :crash Om bilen går så bra som den gör med en R1 motor så borde ju en busa motor göra den till en raket :fakta :crash
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Enligt uppgift så är det "rätt vanligt" med Busa-motor i de där i England. Ska visst till och med finnas nån i England som bygger om lådorna i busamotorn så att man får backväxel på bekostnad av en av framväxlarna. Men allt detta är hörsägen.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Spännande bygge! Men måste inte en bil ha backväxel för att godkännas i SFRO-besiktning? Hur fungerar det med R1-motor, saknar ju back... och hur hade han överfört kraften från motorn till bakhjulen? Går det verkligen att fästa en kardanaxel på splinesen där framdrevet egentligen sitter?

Det finns en hel del kit att köpa från UK, kolla runt på exempelvis http://www.kitcars.com/ eller http://www.madabout-kitcars.com/. Det finns säkert en del som är förberedda för mc-motor, skulle inte förvåna mig. Sedan finns det en bok för dem som vill bygga eget chassi, som heter "How to build yor own sports car for £250" eller något i den stilen. Har bläddrat i den en gång, verkade rätt grundlig.

Motorcykelmotor i bil, först då kan bilar börja bli intressanta. Motorcykelns motorkonstruktion är ju överlägsen :crash
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Är det den här bilen du menar?
 

Bifogat

  • 03.jpg
    03.jpg
    55.4 KB · Visningar: 509

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
bebbe skrev:
Kan nog vara den ja, samma färg. Den skall finnas i Halmstad.

Då är det samma skapelse. Har träffat honom på Anderstorp ett par gånger när det har varit banåkning för bilar, samt på Falken när det är streetracing. Trevlig kille med en mycket trevlig bil. :bow
 

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 400
Kan vara ide att kolla med SFRO. De skriver på hemsidan att motoreffekten bestäms av motornummer, inga strypningar accepteras. Gäller det även mc-motorer så blir det en j*vla massa bly på regbesiktningen eller att regga med någon gammal 100-hästarsnurra. Min nybyggda "sevenkopia" väger 650 kilo med Traktormotor(volvo) och femväxlad låda i gjutjärn!
 

Bifogat

  • est.jpg
    est.jpg
    113.7 KB · Visningar: 410

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
miniman skrev:
Kan vara ide att kolla med SFRO. De skriver på hemsidan att motoreffekten bestäms av motornummer, inga strypningar accepteras. Gäller det även mc-motorer så blir det en j*vla massa bly på regbesiktningen eller att regga med någon gammal 100-hästarsnurra. Min nybyggda "sevenkopia" väger 650 kilo med Traktormotor(volvo) och femväxlad låda i gjutjärn!

Snygg! Köpte du en byggsats eller är det en av de berömda svenska modellerna "Esther Seven"?
100hk? Är det en b20 då? Eller är b21 så svaga?
 

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 400
Du har ju koll! Det är ett estherchassi med en B230=112 hkr. Förbannat mycket mer jobb än en kitcar men roligare och bättre med allt i hjulupphängnigarna justerbart med uniballs. Problemet är att de med hojmotor brukar väga avsevärt mindre och det är maxgräns på 15 KW/100 kg tjänstevikt.
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jobbar på v***o.
Har för mig att det var 100kw per ton men det skulle ju höjas avsevärt nu i faggorna till 130kw eller om det var mer.
B230A va? eller hade dom ännu mindre? Eller är det en B230F.
Hur gjorde du vid bygget? Kom sfro hem till dig med jämna mellanrum eller beställde du besiktiningstid bara?

Vart fick du tag i din ritning till bilen?
Jag har letat som fan men inte hittat nåt om den, men sen är jag väl lite handikappad med datorer.
 

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 400
Varför inte kolla www.esther.se? Ritningar finns dock inte utan du kan köpa ramen men resten får du göra själv. Bibeln i sammanhanget är "how to build a sportscar for less than 250 pounds" av Ron Champion. Han startade en våg av byggen av något som han kallar Locost. Är i mitt tycke betydligt sämre konstruktion än Esthern men det blir billigare. Dom pengarna är dock omöjliga, bara stötdämparna kostar mer. Du hamnar nog mellan 75 och hundratusen även om du snikbygger. SFRO besiktigar den två gånger, först när den är grundfärdig med axlar motor mm och sedan när den är helt klar. Kolla på sfro.com och köp bygghandboken som är ett måste om du tänkt bygga något. Motorn är en B230A. Nu letar jag trimtopp och Webrar till den!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top