Jag tror ni retar upp er i onödan, kravprofilen är inte kvalitativt nedsatt. De bär lite mindre packning relativt kroppsvikt. Finns beräkningar på hur mycket packning man kan bära utan att skada ryggraden, för kvinnor blir detta lite mindre än för män. Har mer med skaderisken på ryggen att göra än någon jämställdhetsfråga.
Dessutom bär inte varje soldat lika mycket i en jägar-grupp. Vore ni kunniga i området skulle ni veta det...
Deras kunskaper torde överstiga medlet då de måste prestera bättre för att bedömmas lika pga. alla morsgrisar till killar som spenderat barndomen med liiite för många krigsfilmer och ingen kunskap om hur kvinnor fungerar och verkar i stridsförband. Israel och Ryssland kan detta bättre än någon, deras erfarenheter är mycket positiva.
Jaså - du är här och PK-fiskar nu oxå...
Och att kvinnors kunskaper skulle behöva
överstiga medlet (eller deras prestationer) för att bedömas lika, är bara ren BS, och hävdas endast av de som inte klarar kraven. (eller gubbsjuka gubbar i staberna som klappar dem i rumpan och motar dem framåt i systemet av missriktad välvilja, som oftast bara grundar sig på förutafattade meningen att tjejer bara ÄR klenare.. och därför oxå påstår denna infantila och påhittade "sanning")
Ja - det finns svaga tjejer.
Men ska de vara med bara för att de är tjejer? Nej!
De ska, lixom svaga killar, som inte heller de klarar kraven, sållas ut.
Man måste inte alltid bli PK-kissnödig bara för att det är en tjej det handlar om. (lika för lika - men utefter de för olika kön gällande krav alltså. Svårare än så är det inte.)
Det finns oxå tjejer som är fan så mycket bättre än de flesta killar.
Inget märkvärdigt med det.
De tjejer jag tjänstgjort med, och som klarar kraven (även de sänkta fyskraven för kvinnor som infördes,
och som är allmänt accepterade inom FM) har ALDRIG uttalat nåt så fjolligt som att de tycker sig ha behövt prestera bättre, eller känt detta.
Men jag HAR hört någon tjej säga det, men då bara de som inte pallar ens det sänkta kravet.
Ingen kille jag känner har heller haft nåt emot att tjejer tjänstgör ihop med dem. Tvärtom. De har massor med saker att tillföra.
Och som OT kan man nog tänka sig att det är "detta kvinnliga" man vill ha in i de "tuffa" förbanden.
Nåväl: Back on topic.
De tjejer jag satt betyg på, har aldrig bedömts vare sig hårdare, eller mjukare pga av deras kön iaf. De har bedömts utifrån
gällande kravprofil.
Det är ett som är säkert.
Däremot vet jag såna som varit snällare vid betygssättning, bara för att "det ska vara en tjej i år" (ofta politiskt dekret uppifrån)
Och det är en slags förtäckt kvotering, då tjejen "bevisligen" fått rätt betyg för nästa skola, men egentligen utan att ha prövats på rätt sätt.
Problemet är oxå att olika bataljoner inom ett regemente har olika nivåer för ett och samma betyg. På M-bat kan du få MVG för att du kommer i tid till jobbet, men på J-bat måste du kunna leda ett kompani i ett skarpt anfall med understöd för samma betyg.
På nästa skola kommer alla mrån M-bat framstå som stjärnor betygsmässigt.
Icke förty skiljer det mellan regementen, och sist men inte minst, mellan vapengrenar.
Och mitt i allt detta har vi en öppen kvotering, en dold kvotering, och sen en fysisk kvotering (om än att denna till del kan vara korrekt).
Så vad sa du nu?
Är vi könsneutrala i FM?
Eller hur var det?