Luffarturbo

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hmmmm…. så varför gör man det?:confused:

Därför att totalt sett så är det bra att ta luft från fronten som är kall, turbulensfri och den långa kanalen minskar insugningsljudet effektivt. Så visst är det en bra ide även om det inte är så mycket övertryckseffekt som marknadsföringen ger sken av.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Luffarturbo är som sagt ett lite småhippt försäljningsargument. Det coolaste med min SRAD 750 var att man alltid fick rensa bort större insekter typ getingar och humlor från gallren i intagen. :D

Ljudet var en annan grej. Snarket från insuget över 9000 varv är beroendeframkallande. Men jag vet inte om det beror på luffarturbon eller luftburken i övrigt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Luffarturbo är som sagt ett lite småhippt försäljningsargument. Det coolaste med min SRAD 750 var att man alltid fick rensa bort större insekter typ getingar och humlor från gallren i intagen. :D

Ljudet var en annan grej. Snarket från insuget över 9000 varv är beroendeframkallande. Men jag vet inte om det beror på luffarturbon eller luftburken i övrigt.

Och jag som av någon anledning saknade galler på mina insug fick istället plocka liken från luftfiltret. :näsblod

Snarket lät gött... när jag installerade originalljud, med högljutt system så missade man det ljudet.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Och jag som av någon anledning saknade galler på mina insug fick istället plocka liken från luftfiltret. :näsblod

Snarket lät gött... när jag installerade originalljud, med högljutt system så missade man det ljudet.

Har det någonsin funnits en bättre anledning att köra med originalburk? :)
Även jag fick tömma en inte oansenlig mängd lik ur luftburken vid säsongslutet. Är väl därför man har ett filter...:tummenupp

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...